Jump to content

7mm Rem Mag ladedata forvirring?


Vizla

Recommended Posts

Sammenlignet ladedata på 7mm Rem Mag i ladeboken utgave 6 og nyeste ladedata fra:

 

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/65" target="_blank

 

150 grs Nosler Partition. N160:

 

:arrow: Ladeboken sier:

Min. 62,0 grs V0=889

Maks. 64,0 grs V0=925

 

:arrow: Lapua sier:

Min. 54,5 grs V0=824

Maks. 60,8 grs V0=912

 

:arrow:Differanse:

Min. 7,5 grs

Maks. 3,2 grs

 

Har ikke tatt meg tid til å sammenligne flere data i samme kaliber og i andre kalibre.

Mener at 7,5 grs er en betydelig forskjell på minimiumsladning. Tankene går her mot risiko av S.E.E. (Secondary explosion effect) og/eller overladning om en ser på 3,3 grs mere i maksimumsladning. En angitt anbefalt kruttmengde på maks. 3,2 grs i forskjell kan en kanskje forsvare om en vet hva en holder på med, men forskjellen her er ganske stor i mine øyne.

 

Tenkte en mulig årsak på ulikhetene kan være at Lapua har forandret brennhastighet betydelig på siste LOT, sammelignet med tidligere. Om så er tilfelle burde det vel vært oppgitt noen steder?

 

Spørsmålet blir vel egentlig, skal en stole på ladeboken, eller lapua tabellen. Erfaringer som bekjente har, er at ladeboken har vært pålitelig frem til nå......

 

Livet i et laderom er ikke bare enkel kan en konstatere...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det brukt magnumhetter begge steder? Forskjellig hylsemerke?

 

Alternativt kan Lapua ha gjengitt Noslers egene ladedata. De bruker samme data for alle kuler med samme vekt, uavhengig av bæreflate, men i ladeboken har de prøvd seg fram. Såfall kan dette forklare en såpass betydelig forskjell!

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

:arrow: Ladeboken bruker Federal hylser og Standard CCI 200 hetter.

:arrow: Lapua bruker selfølgelig Lapua hylser går jeg utifra, og slik jeg forstår det Standard hetter de og. Dette siden ikke magnum hetter er oppgitt.

 

Slik jeg ser det er forskjellen for stor til å oppveie forskjell i trykk generert pga hylsevolum mellom fabrikantene. Spesielt med tanke på minimums data.

Utifra tabellen bruker Lapua forskjellige ladevekter etter kuletyper med samme vekt.

Bra du nevnte Nosler sine data, så vet jeg hva en ikke skal bruke :idea:

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har ikke mer enn 250 skudds ladeerfaring med 7 mmRM, men har snart brukt 35 år i ladebu og mange ulike kaliber. Erfaringen har vært å nærme seg oppgitte maks ladninger i Ladeboka med forsiktighet.

 

Jeg ladet 150 grs Nosler i min Weatherby UL i høst med N-160 startet lavt 60 grs og gikk stegvis opp til 64 grs. Lader med Norma hylser og CCI 200 hetter.

 

:arrow: 60 grs- 885 m/s

:arrow: 64 grs- 936 m/s

 

Valgte som jaktladning 62,5 grs- 910 m/s. I rifla mi gir Norma Jaktmatch 915 m/s

Link to comment
Share on other sites

i 7 RM er det J***** stor forskjell på hylsevekt fra ulike fabrikat. Står også svært tydelig forklart i ladeboken.

 

Dataene i ladeboken tror jeg har vært uforandret fra minst utgave 3 som er snart 20 år gamle og det kan jo hende det har skjedd noe med både krutt og kuler siden den gang ??

 

Nosler sine data er alle sammen skutt i trykkpiper med piezo målinger- ergo stoler jeg vesentlig mer på dem enn på dataene i ladeboken som i de elsdste datene er utarbeidet med mikrometer og sunt folkevett. Fra firmaer lokalisert i advokatlandet i vest kan en være ganske trygg på at datene er relativt trygge om en bruker litt sunn fornuft.

 

150 grs kuler i 7 RM bør en klare å få 935-950m/s med avhengig av hylsetype.

 

N-160 er ett ganske lite optimalt krutt i 7 RM. Med 150 grs kuler er kruttet Re22/Rhino22/Mrp meget godt egnet. Med 160 og 175 grs kuler er det vanskelig å komme utenom Re 25. Med Re 25 får en faktisk relativt greit 900m/s med 175MK/180Berger/175 Partition. Selv venter jeg spent på 175 grs Accubond som godkula i en kombinert LH/Snauflaterigg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for informative svar :)

 

Sauer 150, om så er tilfelle at Nosler bruker samme data for alle kuler med samme vekt, uavhengig av bæreflate, sier min erfaring at jeg blir skeptisk, uansett advokater og paranoide Yankeer. Men har selv ikke sett i boka så uttaler meg på litt blanke ark.

Link to comment
Share on other sites

i 7 RM er det J***** stor forskjell på hylsevekt fra ulike fabrikat. Står også svært tydelig forklart i ladeboken.

 

Dataene i ladeboken tror jeg har vært uforandret fra minst utgave 3 som er snart 20 år gamle og det kan jo hende det har skjedd noe med både krutt og kuler siden den gang ??

 

Nosler sine data er alle sammen skutt i trykkpiper med piezo målinger- ergo stoler jeg vesentlig mer på dem enn på dataene i ladeboken som i de elsdste datene er utarbeidet med mikrometer og sunt folkevett. Fra firmaer lokalisert i advokatlandet i vest kan en være ganske trygg på at datene er relativt trygge om en bruker litt sunn fornuft.

 

150 grs kuler i 7 RM bør en klare å få 935-950m/s med avhengig av hylsetype.

 

N-160 er ett ganske lite optimalt krutt i 7 RM. Med 150 grs kuler er kruttet Re22/Rhino22/Mrp meget godt egnet. Med 160 og 175 grs kuler er det vanskelig å komme utenom Re 25. Med Re 25 får en faktisk relativt greit 900m/s med 175MK/180Berger/175 Partition. Selv venter jeg spent på 175 grs Accubond som godkula i en kombinert LH/Snauflaterigg.

 

Jepp. Mye "rare" hylser til 7mag, og de gamle ladedatene som Sollie og gutta kokte sammen den gang var ikke trykkmålt på moderne trykkmålingsutstyr. Men rett og slett målt på gamlemåten, i ett enkelt våpen. Hvis man kun skal "montere" patroner, og stole blindt på ladedataer, så KAN nok kanskje noen av disse ladningene være litt feil i dag. Men hvis man har den rette forståelsen av hva ladingen egentlig går ut på, så vil man fort kunne avdekke slike spørsmål.

I min 7mag så funka svært lite av disse klassiske kruttene som skulle tilhøre dette kaliberet, og presisjonen var mildt sagt fraværende. Det var like før pipa ble "jekkhåndtak", men så prøvde jeg noe heeelt annet.....: N170!! *smækk* så satt'n! :mrgreen: Det gjorde underværker, og nå går'n som ei stråle. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men 54 grain N160 er svært lavt, selv til minimumsladning å være. Underladning I 7mm RM kan være svært farlig.

 

Tiltredes. Å unngå å gå for høyt, skal en få til, men for å unngå å starte for lavt så må en ha et viss tillit til oppgitte data.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Av en eller annen grunn oppgir Vithavouri lavere ladevekt for scenar kuler enn andre, lang bæreflate muligens eller at det er ei pappkule, så presisjon teller mer ?

Ladetabellen sier 59.7 grs N-160 med denne kula. Vil tro dette er en ganske puslete ladning i 7 rem mag, men N-160 er kanskje litt i raskeste laget for 150 grs kuler så trykket stiger raskt. I sommer skjøt jeg opp noen gamle Speer flatbase 160 grainere jeg hadde liggende med 62 grs 204 ga 830 ms ikke akkurat magnum. Stort sett bruker jeg 67,5 grs Mrp som ladning til 150 grs kuler, bruker det til alle slag, så noen ganger er jeg sikkert litt over streken andre ganger under. Har ikke prøvd scenar. Det kan være vanskelig å oppdage trykktegn på beltehylser, men et tegn er sikkert det er løse hettelommer. Dette kan selvfølgelig skyldes bløte hylser også uansett er trykket for høyt i de hylsene, så ladevekta må ned eller hylsene byttes. En annen ting med hylser med relativt stort volum er at det faktiske volumet kan være nokså forskjellig etter fabrikat så det kan være en fordel å vite ca volum på dine hylser i forhold til gjenomsnittet når du leter etter ladedata, har du romslige hylser tåler du fint maks har du trange kan maks være i meste laget. Dette ble sikkert mye selvfølgeligheter som du egentlig ikke spurte om men noen ganger tar tastaturet meg og ikke omvendt.

Link to comment
Share on other sites

On 1/30/2012 at 4:06 PM, Vizla said:

Sammenlignet ladedata på 7mm Rem Mag i ladeboken utgave 6 og nyeste ladedata fra:

 

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/65" target="_blank

 

150 grs Nosler Partition. N160:

 

:arrow: Ladeboken sier:

Min. 62,0 grs V0=889

Maks. 64,0 grs V0=925

 

:arrow: Lapua sier:

Min. 54,5 grs V0=824

Maks. 60,8 grs V0=912

 

:arrow:Differanse:

Min. 7,5 grs

Maks. 3,2 grs

 

Har ikke tatt meg tid til å sammenligne flere data i samme kaliber og i andre kalibre.

Mener at 7,5 grs er en betydelig forskjell på minimiumsladning. Tankene går her mot risiko av S.E.E. (Secondary explosion effect) og/eller overladning om en ser på 3,3 grs mere i maksimumsladning. En angitt anbefalt kruttmengde på maks. 3,2 grs i forskjell kan en kanskje forsvare om en vet hva en holder på med, men forskjellen her er ganske stor i mine øyne.

 

Tenkte en mulig årsak på ulikhetene kan være at Lapua har forandret brennhastighet betydelig på siste LOT, sammelignet med tidligere. Om så er tilfelle burde det vel vært oppgitt noen steder?

 

Spørsmålet blir vel egentlig, skal en stole på ladeboken, eller lapua tabellen. Erfaringer som bekjente har, er at ladeboken har vært pålitelig frem til nå......

 

Livet i et laderom er ikke bare enkel kan en konstatere...

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/30/2012 at 4:06 PM, Vizla said:

Sammenlignet ladedata på 7mm Rem Mag i ladeboken utgave 6 og nyeste ladedata fra:

 

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/65" target="_blank

 

150 grs Nosler Partition. N160:

 

:arrow: Ladeboken sier:

Min. 62,0 grs V0=889

Maks. 64,0 grs V0=925

 

:arrow: Lapua sier:

Min. 54,5 grs V0=824

Maks. 60,8 grs V0=912

 

:arrow:Differanse:

Min. 7,5 grs

Maks. 3,2 grs

 

Har ikke tatt meg tid til å sammenligne flere data i samme kaliber og i andre kalibre.

Mener at 7,5 grs er en betydelig forskjell på minimiumsladning. Tankene går her mot risiko av S.E.E. (Secondary explosion effect) og/eller overladning om en ser på 3,3 grs mere i maksimumsladning. En angitt anbefalt kruttmengde på maks. 3,2 grs i forskjell kan en kanskje forsvare om en vet hva en holder på med, men forskjellen her er ganske stor i mine øyne.

 

Tenkte en mulig årsak på ulikhetene kan være at Lapua har forandret brennhastighet betydelig på siste LOT, sammelignet med tidligere. Om så er tilfelle burde det vel vært oppgitt noen steder?

 

Spørsmålet blir vel egentlig, skal en stole på ladeboken, eller lapua tabellen. Erfaringer som bekjente har, er at ladeboken har vært pålitelig frem til nå......

 

Livet i et laderom er ikke bare enkel kan en konstatere...

 

Link to comment
Share on other sites

Ja veldig stor forskjell 7.5 grs e jo enormt om man har samme utgangspunkt. 

Jeg ladder rundt maksladninger da våpenet mitt går dårlig med svake ladninger. Viste rett å slett ikke at underladning var så farlig, får frysninger da jeg har prøvd på å finne presisjon med veldig svake ladninger  

Bør være varsko HÆR . Takk for at du tar det opp. 

Bruker Winchester tennhetter ,som blir flate når trykket øker, har brukt det som trykkmåler, er litt usikker på hva som er best å se etter når trykket øker.

 

Link to comment
Share on other sites

Vurdering av trykk er synsing. De vanligste "trykktegnene" er som du sier flate hetter eller kratrede hetter, særlig hvis de blir flatere jo høyere du går i ladningsvekt, men dette kan også bety bløte hetter. Det er tregt hevarmsløft dvs at messingen i hylsa har utvidet seg så mye at den ikke fjærer tilstrekkelig tilbake mot opprinnelig form. Nå er du såpass oppe på det røde at du sikkert har et blankt merke på støtbunnen av hylsa, noe som skyldes at messingen har utvidet seg inn i utstøtersporet. Øker du ladningen nå vil du få alle disse ulempene og sannsynligvis utvider hettelommene seg så mye at hettene detter ut. Dette er eksempler på hva som skjer hvis du kommer godt over maksladning, holder du deg til troverdige ladedata skjer ikke dette, men vær klar over at maksladning i ei trang Federal hylse er noe annet enn maks i ei romslig Norma hylse. Det kan fort skille 4-5 grain i 7 rem mag mellom disse fabrikatene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...