Jump to content

Kniv 141


haretex

Recommended Posts

Fikk denne ferdig idag:

141A-1.jpg

141C.jpg

141E-1.jpg

 

Kniv nr. 141

Skaft: Oljet valbjørk, hvit Corian og sort vulkanfiber, div. messingpins

Blad: Enzo Trapper, rustfritt (AUS8)

Slire: Tysk rårandslær

Knappen på opphenget stammer fra den patronen som kunden felte sin først hjort med.

Artig minne å ha på kniven.

Link to comment
Share on other sites

Flott arbeid, igjen..... :D

Hvordan er det å sy slik slire i rårand? Lager du hull langs begge sømkantene, og i eggbeskytteren før du bretter og syr? Jeg limer sammen først, og borrer igjennom alle tre med 1,5mm bor på Dremmel. Rårand blir jo stivere enn shaftlær, bedre slire tro?

Link to comment
Share on other sites

@Dagl- Takker så mye.

 

@Sako - Takk for det.

Jeg gjorde jo noen forsøk i fjor med masurlær som jeg ikke var fornøyd med. Spesielt de som ikke var sydd helt opp.

Jeg bløter opp en bit rårand, klipper ut ihht. sliremalen, lar lærer tørke opp litt, skjærer sømspor med et syrennejern, syr fast opphenget, bretter læret sammen og limer inn eggbeskyttelsen. Borer så med et 1mm bor igjennom alle 3 lag. Må være nøye når det limes sammen siden det er skåret spor bak, penest at boret kommer ut i sporet. Bløter opp igjen og syr slira, stapper i kniven. Når læret begynner å tørke opp en del, justerer jeg den sammenlimte kanten med dremel og slipehylser. Derfra blir det som en hvilken som helst slire.

Link to comment
Share on other sites

Så kontaktlimet biter på det fuktige læret?

Jeg gjør på samme måte, bortsett fra at ikke jeg skjærer spor til sømmen, men med shaft da. Kanskje jeg skal prøve rårand når jeg skal sy slire til fulltange prototyp når det bladet dukker opp? Har et par fot liggende....

Link to comment
Share on other sites

Sako:

Ja nå lar jeg læret tørke opp litt da, så det er ikke plaske bløtt. Limer først på eggskyddet på den ene sida og lar det tørke en stund. Limer så sammen alt, setter på noen klemmer og lar det stå en times tid før jeg borer. Bløter opp igjen sømkanten før jeg syr, og etter sying bløter jeg opp hele slira før jeg setter inn kniven.

 

PS!

De nye fulltangebladene mine ligger på tollen. Du får et bilde av dem til uka.

Link to comment
Share on other sites

Takk for glimrende arbeid, da gjenstår det bare å felle noe vilt så den kan brukes til det den er tenkt til.

 

Til alle som vurderer å kjøpe kniv: haretex anbefales på det aller varmeste. Fantastisk service og masse bilder pr e-post underveis i prosessen. Jeg gleder meg til å tafse på kniven! Takk igjen.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye Ove. Godt å høre at du er fornøyd. Nå har du jo ikke sett den "live" ennå da. :roll:

Skulle du ikke få noe vilt så kan den sikkert brukes til å spikke en pølsepinne også. :lol:

 

PS! bildene er litt mørke, jeg pleier å ta dem utendørs i dagslys, men pga. et j.... uvær ble det innendørs idag. :trist:

 

(PS2 - ligger noen flere bilder på sida mi :shh: )

 

mvh

-Åge

Link to comment
Share on other sites

G.Amazon:

Først og fremst liker jeg fasongen på de godt. Jeg har laget en 7-8 stk siste året i forskjellige stål. 01, D2 og AUS8. Flest i den sistnevnte. Har solgt noen, uten at jeg har fått noen tilbakemeldinger hverken i den ene eller andre retningen. Selv har jeg i hele høst benyttet en i AUS8 kval. Den har vært med meg ca 100 dager i skogen, men har ikke vært brukt til annet enn å åpne en 8-10 harer, og å spikke noen pølsepinner.

Utover det har jeg ingen erfaring med de.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...