Jump to content

v-max, varmint grenade eller Berger MEP?


Manof

Recommended Posts

kva kule bør eg lade til rev i .223? har til no hatt gjennomskyting på alle revane mine, men vil prøve desse lettvektarane. Har ein 1/12 twist i ein Howa varmint, så er ikkje redd for dei lettaste kulane i kaliberet. av dei vurderte kulane, er samtlege mellom 30 og 35grains. Men kva for ein er mest effektiv med tanke på skinnbesparing? Eventuelt noko ladedata ute og går? Høyrer varmint grenaden er sær å lade?

Link to comment
Share on other sites

Var vel testet noen lette varmintkuler i et jaktblad her. Der kom varmint grenade godt ut.

Har selv ikke giddet å fullføre ladeprosessen med grenade, da jeg slet med å få gode treskuddssamlinger.

Har hatt godt resultat med 35 grs. v-max. Har hatt lyst til å prøve 30 grs. Berger MEF, men har ikke gjort det enda.

 

Jeg bruker .222 rem og har ikke data til .223.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke garantere at 30 grs Berger ikke går gjennom, men det er nok en av de med minst mulighet for det. Har skutt på spylervæskekanne fra siden, med vann, uten gjennomskudd. Bare "gullstøv" igjen inni. Har kun skutt èn rev med det, i .222, og det var et streifskudd over nakken, med resultat at den nesten var delt, men dette var en liten valp (hadde lov å ta den før 10. juli).

 

Kula er så tynn at man kan tygge den flat med tennene (måtte bare prøve en gang!!!).

 

Har prøvd å lade denne i .223 for en kamerat nå, 20 grs N-110, COL 57 mm. Da skal den spasere av gårde i ca 1180 m/s i hans Weatherby Vanguard med 61 cm løp. Om han bruker dem i vinter, vet jeg ikke da han har igjen en del Vmax 50 grs. Ser for øvrig ikke ut til at sistnevnte har gitt gjennomskudd heller. Knall og fall og lite søl. Han har ikke funnet utgangshull. Mulig hullet faktisk er utgangshull og at han ikke har funnet inngangshull! Fine i pelsen alle sju.

 

Har for øvrig oppnådd ned mot 7 mm samlinger med .222'en. Presis liten tass, men tviler på at den er glad i sidevind. Vet at et revejaktlag i omegnen her bruker denne på kortere hold. Lurer på om de ikke bruker 40 grs Vmax på lengre (stod så i Jakt for et par år siden).

Link to comment
Share on other sites

jeg skyter en god del rev med varmintkuler..

om jeg skal anbefale deg en og teste må det bli 35 grains balistictipp.. den er mye bedre og ladde og ikke så butt og tvær og dårlig bc som v-maxn i 35 grain, noe som gjør den bedre.. den er faktisk hakket råere når det kommer til ekspansjon også ;) syns jeg da...

har bruka mye 40 grains v-max og 40 grains barns også. men er vist akurat nokk vekt i disse til at de går gjennom reven, litt for ofte..

har også ladda opp noen hyperladninger på 30grains barnes, den er helt syk revekule når det er fint vær.. men litt regn eller noe rusk i lufta, GLEM det.. blir bare en støvsky fremfor løpet :P

 

kalibret mitt er 22-250..

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 30 gr berger MEF i 222, fungerte flott uten gjennomskyting. Det samme med 35 gr v-max i 222. Nå er ikke denne MEF-kula å oppdrive så langt jeg vet. I vinter har jeg skutt med 22-250. benyttet v-max, en rev med 50 gr (36 gr N-140)og to med 40 gr (37,5 gr N-140) - gjennomskyting med begge. Har prøvd Berger sin gr30 gr Match Grade FB Varmint - men her fikk jeg også gjennomskyting.

Har nå kjøpt inn 30 gr varmint grenade, men har ikke fått testet disse - tar gjerne imot tips til ladninger. Vil og gjerne få tips om ladninger for v-max 35 gr i samme kaliber. Er usikker på hvor høy fart disse kulene tåler...

Link to comment
Share on other sites

Vil og gjerne få tips om ladninger for v-max 35 gr i samme kaliber. Er usikker på hvor høy fart disse kulene tåler...

 

Det er bare å spa på! De tåler alt hva en .22-250 kan gi. Ihvertfall har de det i rifla mi, 1:14 stigning. Husker ikke ladningene i hodet, og har ikke loggen tilgjengelig. Men 1250+ m/s går ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt rev med 40 gr berger, 40 gr v-maks og 36 gr v-maks på 35- 40 meter. På det holdet må kulen plaseres godt eller lades ned for å ikke få gjennomskyting. På korte hold ville jeg brukt 30 gr berger, berger kulene har gitt utrolig bra presisjon i mine 222 rem rifler.

Nå bruker jeg 40 gr sierra varminter til rev og trening som er billig( ca 2.20kr stk) og går bra, på 90 meter blir det kun ett hull i reven.

Link to comment
Share on other sites

35gr V-max går utrolig bra i min børse, som ikke er noe dyrt våpen (223). Kula koster 2,30 hos Hjemmelading. Samlinger helt ned til 9mm/3skudd. Ladning: 26gr N201, hylselengde 55mm. Dette har ikke gitt gjennomskyting på rev hittil. Hold fra ca. 40m og oppover, ikke over 100m.

Prøv blinkskyting på avocadostein. Festlig! Du finner ikke filla igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det vil hjelpe å lade ned for å unngå gjennomskyting. Heller mot motsatt, spa på med mer krutt og fart.

Eks. Skal man få en mandarin til å bli flat, må man druse den inn i en vegg. Å lobbe mandarinen mot veggen vil ikke gjøre den flat.

v-max i lav fart vil neppe gi maksimal ekspansjon/fragmentasjon. Lav fart vil gjøre at kula/deler av kula tusler gjennom.

 

Min fredagskveldteori.

Link to comment
Share on other sites

Støtter den. Ser at med hornet'en blir varmint-kulene f.eks 45 Sierra sptz. seige gode greier som holder godt sammen. (Stukes bare lett.)

Ikke glem Sierra sin 40 Blitz-king. Såg en artikkel (i ett Varminthunter?) der de testet i gelatin, Blitzkingen var den som åpnet desidert raskest og mest brutalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...