Jump to content

Den beste demperen.


AJG

Recommended Posts

skal du ha en demper du skal ligge på bana med å skyte mye med?

eller en lett demper som du skal ha med på lange turer,

 

Er vekt og størrelse ett sprøsmål for deg?

Ingen ekspert på dette men greit å vite hva slags bruk du tenker.

 

Tunge ståldempere er meget bra, tåler mye skyting men er tunge, BR t8

 

Hausken har veldig gode dempere, hausken whisper demper megetbra men er stor

mere volum = bedre demping = mere vekt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Hausken standar på min 48cm .308win pipe og er veldig fornøyd med den.

Dempingen er god, kun et Pfffiiit (litt fantasi så forstår du hva jeg mener) når man skyter.

Bruker ikke hørselvern på jakt og har ingen ubehag med det. Demperen er litt større og tyngre enn de A-tec demperne jeg har hatt før, ca 450g kontra ca 370g, men den bedre dempingen oppveier. Hausken blir heller ikke like varm som de mindre A-teck demperne ved skyting på banen. Men som Rommling skriver er sikkert en ståldemper å foretrekke til rent bane bruk .

Link to comment
Share on other sites

Har en Hausken Std. Godt fornøyd med den. Demper bra, og veier ikke så mye at det gjør rifla ekstremt mye tyngre. Dette er riktignok på ei 3006, men tror ikke den blir dårligere på 308, er jo samme demper som går til disse. Så minuset til nå er egentlig at den blir litt lengre enn orginalt løp. Men dette er noe jeg ikke har irritert meg så veldig mye over. Blir litt mer framtung, men ikke så mye at det ikke går fint å skyte med når man blir vant med det. Men du kan jo kappe ned litt mer på 308 uten at det går mye utover hastighet og presisjon. Rifla blir ikke mye penere med demper (noen liker det), men jeg syns Hausken er den minst stygge av dem, i tillegg er det vel den som demper best i samme klasse. Jeg ble anbefalt av Evje Sport og Friluft å legge noen hundrelapper til for å få en std framfor en maxim. Men jeg er ikke en aktiv baneskytter, så da vil kanskje en demper med stålkomponenter i være å foretrekke, for å få flest skudd for pengene. Men jeg er godt fornøyd med min Hausken Standard, og har ikke angret på at jeg kjøpte den...

 

En litt eldre test. Ser ut til på denne testen at Standarden gir minst munningsflamme. Så dette kan jo være en fordel om du ikke vil miste nattsynet om du jakter i måneskinnet/skumringa...

http://www.abcfritid.no/upload/2010/08/ ... persak.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...