Jump to content

Hvor god må man være ?


BusterGutten

Recommended Posts

Jeg skyter inn med sekken som anlegg for å få så lik situasjon som mulig. Egentlig tror jeg at jeg finner bedre skytestilling i snøen under toppjakta.

Men, så er det dette med puls og nerver under en jaktsituasjon. Om jeg kan skyte eller ikke avhenger av om jeg klarer å holde midt i når jeg sikter på vilt. Jeg vet at børsa er bedre enn meg, så om jeg holder i ro, så er det bare å trykke. Er holdområdet hele tiuren, så må jeg enten gå nermere eller legge meg bedre og evt. roe meg ned før skudd.

 

Uansett er det viktig å trene mye, og den beste treninga er konkurranser. Når du skyter mye, så oppdager du fort at alle bommer iblandt. Dette er en viktig visshet å bære med seg ut på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trener en til to ganger i uka fra april/mai fram til jakta starter, da både på jaktfeltfigurer, elgskive, reinskive og løpende elg. Med 30-40 skudd hver gang blir det noen skudd i løpet av en sesong og jeg kommer som regel et godt stykke ut i sesongen før jeg føler meg sikker og greier å se hvor jeg setter hvert skudd. For å si det sånn: Jeg hadde aldri i verden følt meg trygg på å gå på jakt med bare 30 treningsskudd + oppskyting i året. Jeg har slitt mye med nappavtrekk på trening og det har gitt sine utslag på jaktfelten, men nå endelig føler jeg at jeg har fått god kontroll på det, men det tok jammen noen tusen skudd å trene det bort. Har trent mye skyting i benk og for meg har det vært effektivt for å få bort nappingen.

 

På jakt har jeg aldri skutt før jeg har vært helt sikker, og til nå har alt jeg har skutt gått ned i smellen bortsett fra den siste reven som snurret karusell 5 sekunder før den datt. Til og med de to elgoksene jeg har skutt har gått ned i smellen. Den siste kom i god fart, jeg fikk sakket farten på den og skjøt den på 60 meter i lett trav og den gikk rett ned. Her husker jeg omtrent ingen ting fra situasjonen, absolutt alt gikk helt automatisk og det tror jeg jeg kan takke all treningen for for her gikk det maks 4-5 sekunder fra jeg så den til den lå på bakken.

 

Uansett, det jeg vil fram til: Når det gjelder skyting kan man vel aldri trene for mye!

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange toppjaktjegere prater om 200 meter som pis of keik,men samtidig er det i toppjaktsammenheng jeg oftest hører snakk om uforståelige bomskudd,dårlige treff osv. At mange ikke har noen problemer med å treffe en liten blink på 200 meter på banen er jo greit,men som det blir sagt tidligere så er det noe annet når man ligger i dypsnøen og peser.

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall stor forskjell fra skytter til skytter. Hvert år ser man storviltjegere som har problemer med å få 5 skudd innenfor 30cm på 100m. Jeg har selv hjulpet noen av dem med veiledning og teknikk.

I andre enden, så har jeg en kompis som plasserte 5 skudd i senter på standard rådyrskive på 45 sek på 200m. Dette var sittende på vanlig njff-trekubbe, under press-skyting i NM Nordisk.

 

Klart det er forskjell på disse to. Det gjelder å kjenne sin begrensning, og tiur på 200m er ingen enkel sak for alle. Men, for noen er det ikke spesielt utfordrende. Jeg vil ikke oppfordre folket til å skyte på lange hold under jakta, men samtidig er det veldig lærerikt å trene en del på slike hold. Man ser fort hvilken kategori man tilhører.

Link to comment
Share on other sites

200 meters hold er for langt for meg på tiur. Jeg har med avstandsmåler i sekken, som regel, og de lengste holdene hogstflater) der jeg jakter er omtrent 250 meter.

Jeg pleier å ha med meg en blink (les avis til opptenning...) og skyter gjerne noen få skudd under vanlig jakt. Smygjakt på rådyr for eksempel. Utpå dagen når løpet er kjørt og jeg skal ha en kopp kaffe før jeg tusler hjem. Det blir ikke mange skudd, men nok til at jeg vet hvordan jeg skyter bøyd over ei tue eller en stein, med sekken som anlegg. Jeg skyter like godt/dårlig med sekken som støtte som tofot, så tofoten blir hjemme. Jeg skyter helt greit med 3-4 ggr forstørring, og jeg blir for øvrig forbauset over at jeg ikke skyter merkbart bedre med høy forstørring under slike forhold. Dette er for øvrig noe jeg vil anbefale. rypejakt med rifla? Vel, sett opp en blink da og pang litt underveis! Sikkert ikke det lureste på elgjakt der det er mange i lag, men er man alene eller noen få stk bør det gå bra. Dyra blir lite skremt av smelling uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...