Jump to content

Trenger Ladedata 338 Lapua mag. Hornady 285 gr


Lauralux

Recommended Posts

Har prøvd å finne noe på hornady.com men siden fungerer ikke.

Finner ikke noe på nettet for RL 25 og 285 gr prosjektil av noe som helst fabrikat.

 

Nå er jeg som sagt helt ny på lading og er litt forsiktig med å vurdere kruttyper opp mot hverandre.

 

87 gr RL 25 med 300 gr prosjektil fungerer utmerket så langt.

 

Vil tro at 89 gr med RL 25 for et 285 gr prosjektil er trygt, men tar gjerne i mot råd.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden trenger bilder og reportasjer :D nysgjerrig på rifla :winke1:

 

Kan nok la seg ordne det.

 

Testet i går Lapua fabrikkladet ammo 250 gr. Lock Base. 16 skudd og testet også mine 2 første selvladede 300 gr SMK

Som nybegynner med langhold så overgikk dette forventningene.

Det var rett tilbake på ladebenken og i dag sto jeg klar med 30 stk nye 300 gr SMK.

På 300 meter så var det lett å se blinken med 24x .. He he. Men Hvor f. traff jeg??

Å jo litt ( 50cm) til venstre.

Etter å krype nærmere og nærmere senter så sviktet accutriggern etter skudd 12.

Hadde jo lest om dette , men hadde ikke tenkt på at det ville hindre flere skudd før justering. (verkyøy lå igjen hjemme)

Fant da også ut at kikkertfestene på picatinnyskinna hadde løsnet litt (50 cm forklaring)

 

Testet også med Hausken demper på et par skudd og det var gode saker, men må si drønnet + trykket i bua gir en god følelse

så jeg bruker nok rekyldempern fremover p.g.a. 4D opplevelsen. :D

 

Men selv med små startproblemer så er jeg storfornøyd så langt med rifla.

Man må nok regne med litt justering og tilpassing på en slik en før man har alt 100% slik man vil.

 

Å ja feste til 2foten knakk også, men jeg borret ut og gjenget inn en ny bolt av hardere stål en orginalen.

Så nå er det litt mer lading for så å finne tid til en ny dag på banen.

Link to comment
Share on other sites

Da er både 300 grs med 87 grs Rl 25 og 285 grs med 88 grs RL 25 testet.

Begge typene ble satt ca. 1 mm innenfor max lengde i mitt kammer.

Begge virket fortreffelig. :D

 

Skjøt inn på 300 m og traff etter innskytning ganske bra. Samling ca 15 cm.

Ikke imponerende skarpskyting, men som en begynnelse så er det jo bra.(tror jeg)

Merker at jeg blir mer fortrolig med rifle og kikkert.

Litt trimming med avtrekker også tror jeg. Litt lett. Mer skyting er nok tingen.

Snø i morgen så da blir det lading. :P

 

Videosnutt fra i dag :

 

Hadde tengt litt mer filming + bilder , men i -10 C så var ikke batteriet like fult som i +25 C så ble med denne.

 

Første jeg legger ut forresten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ny rifle så svikter avtrekket. samt at to fotfestet ryker.

Litt spesielt må jeg si. Blå mandag utgave?

 

For å ikke virke som en GGG gratulerer med en kul rifle.

 

 

Hei Vaskebjørn.

Avtrekket svikter ikke, men må justeres med et medfølgende verktøy.

At accutriggersystemet til Savage ikke akkurat er optimalt kan jeg si meg helt enig i, men jeg har nå lært meg at det er lurt å rense dette en gang i blandt.

Tar ca 1 min så er ikke store problemet.

Problemet ligger i at man kan justere dette svært nøyaktig og da blir det samtidig svært ømfintlig for olje og slitepartikler (spesielt ny)

Hvis du har skrekk for å skru litt eller null innsikt i mekanikk/våpen så blir dette kansje et problem.

Tofoten med feste har for så vidt ikke noe med rifla å gjøre.

At den jeg har er litt svakt laget med hensyn til bruk med 338 LM er nok mer sannheten.

Det er en "billig" laget tofot med bolt festet i støpt plastkloss av billigplast. Den er nå snart helt ombygd med alt plast erstattet med stål. Så da er det vel andre ting på den som faller av :-)

 

Så langt er jeg godt fornøyd med BAn. Kunne trengt litt høyere våpenskap så kunne rekyldempern stått på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer forskjellige alternativer selv og vil gjerne høre om dine konkrete erfaringer med rifla på godt og vondt ...samt hvor lange patroner du kan ha i magasinet.

 

Hei. Du er altså ute etter en rifle i 338 Lapua Magnum da?

 

Nå har ikke jeg erfaring i fra andre slike rifler. Kun vanlige jaktrifler og hagler.

 

Jeg vil si at Savage BA 110 er en god rifle .

Hva som er bedre med f.eks. Saco TRG-42 vet ikke jeg. Utseendemessig er de jo litt forskjellig.

Du vil sikkert høre fordeler og ulemper vedr. alle. om fordelene er verdt tusenlappene er nok opp til hver og en å bedømme selv.

Om det er forskjell på presisjonen på enkelte??? Vil tro skyttern og ammo har mest å si. Vet i hvertfall i fra andre våpen så er det trening ikke pris som rår.

Prisen sier nok mer om kvalitet og holdbarhet. Er jo en ekstra bonus å skyte bedre enn han med rifla til 70.000,- da.

Med en AI AWM eller en DSR 1 så ligger jo presset litt høyere, med Savagen så kan du skylle på rifla og mange vil kansje tro deg.

 

BAn er svært enkel (det er vel alle bolt rifler?) 2 umbrakoskruer av samme dim. og hele stokken kan tas av.

Jeg liker det svært godt da det forenkler vedlikehold av rifla. Spesielt hvis den har vært utsatt for saltvann.

Jag vil karrakterisere den til praktisk mer enn estetisk. Savage har absolutt ikke gjort et eneste forsøk på å lage en skjønnhet ut av BAn.

Den er mer satt sammen av deler fra andre våpen som tilfeldighvis passet sammen.(ikke så ille kansje men)

Men den fungerer svært bra. Rekyldempern er etter sigende svært effektiv.

Selv om rifla kan virke stor med en gang så venner du deg raskt til den.

Vedr. patronlengde i magsinet så er det lenger enn hva du kan lade i kammeret. Har ikke målt men god plass med en 300gr SMK.

O.L. med 300gr SMK.: Ca 93,7. tror jeg. Da er det ca 0,8mm friflukt til bommene.(OBS dette er i min, du må måle selv og sitter ikke med boka mi nå)

Putter i en og en jeg.

BAn har alt du trenger , men kommer uten gullforgyldte graveringer.

 

Min anbefaling til deg vedr. valg av rifle er å velge den rifle du liker og har råd til.

Skal du skyte på blink så spiller det liten rolle hvor praktisk rifla er å bære eller håndtere.

 

BAn er ikke et våpen du normalt vil avfyre stående p.g.a. vekten og at vekten ligger langt frem. Det går , men prøv og tren før event. jakt.

Du får også mange enkle høye håndholdte 3 og 2foter til støtte for bruk til jakt, evnt. 2 skistaver :-)

Er du ute etter et rent jaktvåpen til f.eks. elg og hjort ville jeg valgt et annet kaliber og enklere lettere rifle.

 

Du bør også tenke på at en rifle av denne typen som er beregnet for å skyte på lange hold må utstyres med kostbart kikkertsikte og andre ikke billige ekstrating.

Jeg har begrenset meg på kikkertsiktet til et som koster ca.10.000,- det kan muligens ta meg ut til 800 avhengig av kulebane.

Nå sparer jeg til et som koster det samme som rifla kostet.

Du "må" også ha en skikkelig koffert til transport. (Rifla er såpass tung at du ikke vil la den hvile på kikkertsiktet ristende bak i bilen.)

Ladeutstyr er et must hvis du skal skyte en del. Det går fort 10.000,- på det også (minst). Ikke spar på dette ved å kjøpe billig enkle kruttmål o.l.

Kjøp skikkelige saker med en gang. Ellers er det ikke noen vits i å skyte med en 338 LM.

Selvfølgelig kan man ta litt etter hvert. Men du finner fort ut at presisjon på skuddene trenger pressisjon på ladingen.

Med en hylsepris på 24 lønner det seg å ta godt vare på hylsene, så rens og vask av disse anbefales. Jeg vasker med ultralydvasker + polerer i vibrasjonsvasker.

Dette for å forlenge levetiden på dier og hylser + at de ser ut som gull :-) (nesten like morro å lade som å skyte)

 

Min rigg med ladeutstyr ligger nå på ca. 55.000,- men uten krutt, hylser, kuler . Og da er det mer ting også. Kronograf , spottekikkert osv.

Om rifla di koster 25.000 eller 35.000 spiller ikke så stor rolle da skuddene er såpass dyre. Det er ca 100 fabrikkladde skudd a 300grs i forskjell.

Lader du selv så kan du få det ned i ca. 20 kr. skuddet uten å tyne hylsene for mye. Kansje helt ned i 12,-.

Men lader du hardt så kan det fort koste 50 kr. skuddet.

Selv så tror jeg at hvis min interesse for skyting med 338 LM er blivende i lang tid så vil BAn en dag bli slitt ut og da vil jeg investere i en dyrere med ekslusiv rifle. Kansje en fra AI.

Ikke fordi jeg tror jeg vil skyte bedre med en slik men fordi jeg vil ha en slik. Etter den kansje en DSR 1 :-)

 

Gutter er gutter helt til kona sier stopp :-)

 

Presisjon på BAn med amatør på avtrekkern.

Samling 5cm hold= 300m med 300gr SMK 87,5gr RHINO 25 Fed. 215 primer Hastighet 840m/s .

5cm.png

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

noen som har formening om hvor mye rl25 jeg kan prøve bak ei 250 smk? :)

 

Jeg ladet med 92gr RHINO 25 (lik RL 25) på en 250 Hornady med Fedral Large Magnum 215 tennhette. Den gikk da i 940m/s.

Har lest min 90- maks 94. men da kun på bakgrunn av vekt ikke fabrikat.

Snakker da om 338 Lapua Magnum.

Du finner sikker mye på nettet også på 250gr.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for info..joa jeg ladder selv og skyter på litt hold :mrgreen: med en 6.5 x 65 RWS. Men ønsker ha noe med endel mere punch der ute et sted ..sålenge presisjonen er ok er jeg fornøyd ..om den koster 10 eller 40 lapper. Pluss at jeg liker en rifle som er enkel rengjøre etc ..må vel bestille meg en ny kikkert igjen da :D blir nok samme som jeg har på 6.5'en siden jeg er godt fornøyd med den. Premier i 5-25 x 56. Bare vente på onkel blå nå da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...