Jump to content

26 mm innleggsringer?


fat_dog86

Recommended Posts

Hva finnes av 26 mm ringer til weaver spor å oppdrive? Evt er den noen som har noe gammelt liggende i ei roteskuff eller vet en butikk som har på lager?

 

EDIT:

Siden det med tiden skal en kikkert med 30 mm rør på den aktuelle børsa er kanskje 30 mm ringer med innlegg like greit? Noen i Norge som har?

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ingen som har innlegg her i Norge. Om en finner en myk plast som er 2 mm tykk og forer på mellomrøret med denne, vil det holde? Ser de ferdige man kan kjøpe har en fals for rekylstopp, men det er jo uansett bare plast mot metall på innsida, da burde det vel holde med plast mot metall på utsida også. Eventuelt kan man legge litt araldit eller noe før man strammer til, da burde da i alle fall holde.

Link to comment
Share on other sites

Alle 1" EAW og ERA ringer tar 26mm. Det samme gjør Tikka 1" optilock for Tikka Tactical/picrail. Kjøper du Tikka kan du jo kjøpe løse 30mm ringer senere og selge 1" ringene. De passer jo optilokkbaser til Tikka og Sako og selger som varmt hvetebrød.

Link to comment
Share on other sites

http://www.brownells.com/.aspx/pid=1858 ... G-REDUCERS Med slike ringar så kan du bruke sikte med 26mm mellomrør i ein 30mm montasje. Eg har sjølv bestillt slike ringar herfra.

 

Eg har faktisk ein Weaver 26mm montasje,men må tenke litt på det . Har 2 tyske veldig bra sikter med 26mm rør , derav det eine i Weavermontasjen, eit 4x36 og eit 4x32.Veit ikkje om eg har bruk for begge sikta, men uten montasje så blir det litt vanskelig å få solgt det eine siktet.

Link to comment
Share on other sites

Skal montere en Docter 8x56 på en kongsberg med weaverspor rett i kassa, så må nok ha høyere ringer enn de du har liggende uansett. Har sett flere som selger plastinnlegg i statene, men hadde håpet å finne noe her på berget. Ender vel kanskje opp med å måtte bestille fra statene.

 

Kikkerten er på tur i posten, så får se om jeg venter til jeg har den i hendene og har fått tatt en runde selv med skyvelæret. I følge selger målte røret 25,7 på hans skyvelære. Det blir akkurat for mye for de Warne-ringa jeg har til låns (har prøvd å tape opp diameteren på en annen kikkert). Men om jeg får tak i burris sine ringer med plastinnlegg kan det nok gå rett i dem. Evt bør det gå greit å skave litt ut av plasten. Midway har faste ringer med innlegg, men skulle funnet dem som hurtigvariant.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg husker rett, så har Eramatic noe de kaller Aufkippmontagen mit klemhebel (eller noe slikt). Den fungerer vel som en Warne QD/Leupold QRW og er etter all sansynlighet å skaffe med 26mm rør. EAW har også Aufkippmontagen, så det skulle være mulighet til å finne noe som er stabilt. Om det koster litt nå (uten at jeg har sjekka prisen hos importørene Hansen/Landrø), så kan du jo selge det igjen når kikkert med 30 mm skal monteres. Da har du i alle fall noe som er stabilt og pålitelig. Kanskje du blir så fornøyd med 8x56'n at den blir der også, vet du. Ville uansett vært forsiktig med gummi etc på mellomrøret når du planlegger av/på montering uten treffpunktforandring.

Link to comment
Share on other sites

Docteren har ikke 1", den har 26 mm (eller 25,9 som jeg får på skyvelæret), og går langt fra inn i et par vanlige Warne 1" ringer jeg har liggende.

 

Løsningen foreløpig har blitt 30 mm Leupold PRW ringer som jeg har foret med ei plastremse. Fant ei spyleveskekanne som var litt tykk i godset (0,9 mm) og klippet strimler som nådde nesten to hele runder rundt. Kryssdro så stegvis inn til ganske hardt moment. Kjennes ut som det sitter godt, får prøve når jeg kommer på banen! Får gå i tenkeboksen om hva som blir mer permanent løsning...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har 3 sett ringer liggende, borret opp av en børsemaker fra forsvaret i sin tid. Regner med at dette ble gjort med flid.

Har selv brukt dem og de er i "ny" forfattning, med umbraco nøkkel.

Send en PM med adr så skal du få et par av meg. :)

 

Har et sett til deg og "vest" :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...