Jump to content

Svakheter Swarovski z6i


Takingi

Recommended Posts

Hei har besluttet å kjøpe Swarovski z6i til den nye jaktrifla mi.

Litt usikker på hvilken variant det blir , noen som har forslag på hvilken som er best til storviltjakt.

Noen som har erfaring med Z6i ? har hørt at den kan bli ødelagt når man går i tett kratt/skog. Da enkelte deler er utsatt plasert :/

Link to comment
Share on other sites

Eneste svakhet jeg kan se er plasseringa av lysknappen, samt at den store variansen i forstørrelse gjør noen av Z6 kikkertene ganske lange. Jeg har 2,5-15x56 Z6i med ballistisk tårn. Superfornøyd! Synes 3-18x50 er et enda bedre alternativ dersom du er interessert i å skyte jaktfelt, langholdsskyting eller liker reinsdyrjakt. Skal du bare jakte elg og annet i tett skau ville jeg uten tvil gått for 1,7-10x44.

 

Husk: Kjøp Z6i og ikke Z6. Synes trådkorset er for tynt i dårlig lys, så er en annen verden med en liten rød dott å kikke etter.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med Z6i ? har hørt at den kan bli ødelagt når man går i tett kratt/skog. Da enkelte deler er utsatt plasert :/

 

Har drasset min igjennom bjørkekjerr og steinrøyser, klatra etter gaupa og slengt den inn i bilen x antall ganger, bortsett fra noen riper i lakken er den like hel enda. Jeg var også litt bekymra for lysbryteren i starten men virker som den tåler endel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2,5-15x56 med ballistisk tårn.

Jeg bruker denne kikkerten på alt fra storviltjakt til toppjakt.

 

Til mitt bruk er det i hovedsak 2 problemer med dette siktet:

 

 

Ballistiske tårnet: Det sitter utsatt til og det er ingen form for låsefunksjon.

Så det er viktig ved bevegelse i kratt og lignende at man sjekker posisjonen på tårnet før skudd slik at man unngår overaskelser.

 

Lysbryter: Lysbryteren sitter også utsatt til. Dette har jeg erfart da jeg kom på post og lysbryteren var borte. Det resulterte i at siktet måtte sendes til fabrikk og det tok måneder før jeg fikk det igjen. Det skal sies at dette ble selvsagt dekket av garantien og jeg fikk tilsvarende lånekikkert mens min var til reperasjon.

 

Ellers et kanon sikte!!

Link to comment
Share on other sites

Har en 2,5-15x44 på jaktrifla som jeg også skyter mye jaktfelt med og kan ikke si annet en at jeg er 100% fornøyd. Hvis trådkorset er like tynt i Z6 som i Z6I er jeg enig at det kun er et dagslyssikte. Jeg slår også på lyset når jeg skyter på svarte blinker

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du dette ifra ?? inner ingenting på sida dems, den lokale våpenpushern her sa at Schou ikke skulle drive med swarowski lenger, men det tar jeg med en teskje salt. Noen som vet??

 

De fullstendige grunnene til Schou dumper swarovski vet jeg ikke, men jeg har dette fra noen tyske jaktforumer.

 

Swarovski holder sikkert kortene rimelig tett til brystet all den tid det ville vært katastrofalt for Z6 salget om dette skulle komme ut.

 

Det er ikke sikkert det stemmer, la meg bare understreke det, jeg videreformidler bare det jeg har lest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...