Jump to content

Eldre uregistrepumpehagle


akus

Recommended Posts

En jakt kompis av meg har en gammel uregistrert pumpehagle,som han ønsker å registrere, er dette kurant, eller risikerer han å få hagla konfiskert om han søker? Er det forskjellig praksis i de forskjellige politi distrikter?

Link to comment
Share on other sites

Slik den er i dag er den ulovlig.

 

Alle magasin hagler har det alltid vært registreringsplikt på. Så han bør ta kontakt med politiet ja. Hvor har han fått tak i den? Er det arv er den sansynlig hvis registrert på den personen som eide den før.

Link to comment
Share on other sites

Halvautomatiske hagler har det vært registreringsplikt på vel siden 1972. Pumpehagler er ikke halvautomatiske, det var altså ingen registreringsplikt på disse før i 1991. Ved erverv i dag, selv om pumpehagla lovlig var uregistrert før, må den registreres og du må har kjøpetillatelse på den.

 

Mitt første møte med våpen-verdenen var da jeg som 12-åring lærte å skyte med en kal 20 Remington pumpe!

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Magasinhagler (herunder pumpehagler) ble registreringspliktige ved lov 23. juni 1978. Fristen for innlevering/registrering var 1. januar 1981, så ingen pumpehagle kan ha vært lovlig uregistrert etter den datoen.

 

I følge PODs runskriv (side 45) mener POD at illegale våpen ikke lenger bør tillates innregistrert. Rykter vil dog ha det til at enkelte innen politiet ikke deler den oppfatningen. Man kan vel anta at de synes det er en fordel dersom illegale våpen ikke forblir illegale til evig tid.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det i fra at det alltid har vært registrering på

på magasinhagler?

Jeg har selv en magasinhagle og det var ikke regisreringsplikt da den ble kjøpt.

 

Ser Niki Har svart på dette for meg :mrgreen: Ok så var det ikke alltid men for en som er født på 80 tallet så er det alltid for meg :lol:8)

 

Stor takk til deg Niki som orket å finne frem lover og regler :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Magasinhagler (herunder pumpehagler) ble registreringspliktige ved lov 23. juni 1978. Fristen for innlevering/registrering var 1. januar 1981, så ingen pumpehagle kan ha vært lovlig uregistrert etter den datoen.

 

I følge PODs runskriv (side 45) mener POD at illegale våpen ikke lenger bør tillates innregistrert. Rykter vil dog ha det til at enkelte innen politiet ikke deler den oppfatningen. Man kan vel anta at de synes det er en fordel dersom illegale våpen ikke forblir illegale til evig tid.

 

Ser ut til at du har rett Niki, og at jeg tar feil. :oops: "Problemet" var/er at den forskriften du viser til ikke lenger ligger på Lovdata.no, og de nyere forskriftene snakker kun om "halvautomatiske hagler", og nevner ikke "magasin"-hagler spesifikt. Forskriften du viser til er resultatet av loven fra 23. juni 1978, dvs dette var ikke noen egen lov, men en endring av våpenloven fra 1961 og er innarbeidet i denne. Lovendringen ble satt i kraft fra 01.04.1980, og i den forbindelse kom den forskriften du har vist til, der det som en "overgangsbestemmelse" kom inn registreringsplikt for, som det står i forskriften; "magasin- og automathaglegevær", med ett års frist for innregistrering.

 

Jeg har prøvd å finne fram grunnene og forarbeidene til forskriften du har vist til, men det nærmeste jeg kommer er at dette er en endring til våpenforskriften fra 1963 og at forskriften du har endrer 1963 forskriften. På Lovdata kommer det bare opp en melding om at "forskriften er enten opphevet eller innarbeidet", så da så. Dersom jeg skal finne ut av dette kan jeg gå inn i arkivet til Norsk Lovtidend, det ligger på Lovdata, men det er en omstendelig prosess som jeg ikke gidder å gjøre for dette.

 

Etter en ny lovendring i 1990 er det jo registreringsplikt for alle hagler, men de som var lovlig ervervet før 1.oktober 1990 er det ikke registreringsplikt på. Man må imidlertid søke kjøpetillatelse og registrere dem inn dersom man i dag kjøper en uregistrert, lovlig hagle.

 

"Mitt" våpenkontor har imidlertid sagt at de har fått antydninger fra POD og/eller departementet på at det "snart" vil komme krav om etterregistrering av disse haglene også. Det kommer vel antagelig i forbindelse med den nye våpenloven, men det blir en formidabel oppgave, det er jo anslått at det kan finnes 800 000 uregistrerte hagler i landet.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Det var vel høyre og J.P. Syse som sto på for å få innført registrering av deisse fæle magasinhaglene ja.

 

Og som andre har påpekt, så er det ikke noe som heter lovlig uregistrerte magasinhagler (dvs Pumpe, halvauto, lever action, bolt action osv) eetter 1981. Altså ulikt den løsningen man valgte for "enkeltskudds" hagler med et eller to løp.

Link to comment
Share on other sites

dette skjønner jeg ikke noe av, spesielt siden min bestefar reiste inn for å få sin pumpehagle registrert under det første våpenamnestiet og fikk bare beskjed om å ta med seg hagla hjem å ikke tenke noe mer på den saken.

 

dette er ei beretta silver pigeon pumpehagle som han fikk for en gravejobb for mange mange mange år siden, antagelig slutten av -60 tallet

Link to comment
Share on other sites

dette skjønner jeg ikke noe av, spesielt siden min bestefar reiste inn for å få sin pumpehagle registrert under det første våpenamnestiet og fikk bare beskjed om å ta med seg hagla hjem å ikke tenke noe mer på den saken.

 

 

Våpenkontoret hadde vel det samme problemet som jeg hadde: Loven, våpenforskriften og rundskrivene etter 1990 snakker bare om "halvautomatiske hagler", magasinhagler (pumpehagler) har falt ut som egen kategori.

 

Min første hagle, som jeg fikk til min 16-årsdag, var en "magasinhagle", men ikke pumpe. Den hadde bolt-lås og boksmagasin. Vet ikke hvordan den hadde blitt ansett etter forskriften til

Niki.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke min forskrift Istmus :smile: , det er den forskriften som gjaldt inntil 1. juli 2009 (om ikke siste versjon, så er den iallfall ikke eldre enn 2000). BTW: rundskriv 2009/09, side 10, punkt 2.4.2:

 

". Magasin- og automathagler ble undergitt registreringsplikt ved lovendring 23. juni 1978."

 

Det var vel høyre og J.P. Syse som sto på for å få innført registrering av deisse fæle magasinhaglene ja.
I 1978 var Nordli statminister og Valle justisminister. Do the math.
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke min forskrift Istmus :smile: , det er den forskriften som gjaldt inntil 1. juli 2009 (om ikke siste versjon, så er den iallfall ikke eldre enn 2000). BTW: rundskriv 2009/09, side 10, punkt 2.4.2:

 

". Magasin- og automathagler ble undergitt registreringsplikt ved lovendring 23. juni 1978."

 

Bare for å pirke litt; Lovendringen 23.06.1978 ble vel ikke satt ikraft før i 1980, og det var vel ikke den heller som innførte registreringsplikten dersom jeg husker rett akkurat nå (har ikke slått opp, og kona mumler noe om pre-senilitet fra tid til annen :lol: ). Det som ble innført var en hjemmel til å ved forskrift å komme med registreringsplikten, og det var der denne forskriften til Niki (Jada, jeg vet den ikke er "din", men det var du som gjorde meg oppmerksom på den) som innførte registreringsplikten. Forøvrig en fremgangsmåte som går igjen i våpenadministrasjonen.

 

Jeg er overbevist Niki, at dersom det var du som hadde skrevet forskriften hadde vi ikke hatt denne registreringsplikten :mrgreen:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...