Jump to content

Alaska


ssp1

Recommended Posts

Eg veit ikkje akkurat kva du er ute etter,men dette er ein interessant dokumentarserie som nettopp har starta på NRK: Reinsdyr, gull og julenissen http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/817858/" target="_blank Episodane vidare går torsdagar kl 22.30 ,men kjem og i reprise på NRK 2. Episodane kan og sjåast på nett tv etter at dei har gått på vanleg tv.

 

Viss serien fell i smak så anbefales også programmet om hunden Balto http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/815880/" target="_blank som nyleg har gått på NRK

 

Programma handlar om deler av Alaskas historie og om nordmenn som drog dit.Og vi får mellom anna vite korleis koblingen mellom julenissen og reinsdyr starta.

Link to comment
Share on other sites

Lars Monsen skreiv jo ei bok om en tur gjennom Alaska. Fikk den faktisk til jul, men har ikke begyndt å lese den enda, men hvis den er som andre bøker han har skrevet så er den nok bra.

Det er forresten mange måter å oppleve Alaska på (cruise, bil, fottur, jakt, fiske, osv.), men jeg vet ikke hvordan du har tenkt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Disse programmene er veldig interessante for meg, oldefar min var der borte fra 1896 - 1899, han var 23 år da han dro dit. han hadde et skjerp i HUnter Creek, Jaffet Lindberg kjøpte skjerpet av oldefar da han reiste hjem, han klarte å få med seg såpass mye gull at han startet opp sitt eget bakeri da han kom hjem, Husker bestefar fortalte om de tinga som programmet tar opp, jeg har vaskepanna til oldefar og jeg hadde "tøfler" dvs mokasiner som indianerene rundt Yukon lagde, de har jeg enda, samt noen bilder, utrolig artig å ha disse tingene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...