Jump to content

Ukjent gammel børse


Trond

Recommended Posts

Man kan tro man er så ekspert som bare det - og så detter man bort i noe man ikke skjønner bæret av og som ikke stemmer med noe som helst av hva man trodde. Dette skjedde nylig med meg - og det sogar med med noe så oversiktlig som en Kongsberg rifle, trodde jeg:

 

Kongsbergkam1A.jpg

 

Denne var tydeligvis en forsøksmodell for de sivile kammerladnings skytterlagsgeværene, det forsto jeg med én gang. Designet var tatt fra M1857 karabinen og kaliberet var dermed selvfølgelig 12,5 mm og ikke 11,77. Ved nærmere ettersyn og sammenligning, viste det seg at det ikke én eneste del som var lik M1857 - og for virkelig å gjøre "vondt verre", den var produsert i 1863. Da hadde de første skytterlagsgeværene i 11,77 mm allerede vært på markedet i 2 år. Så, hvorfor produsere Norges mest inkurrante kaliber i 1863, antagelig i ett eksemplar (serienummeret er 1) og hvor samtlige deler er forskjellig fra alt annet laget på Kongsberg?????

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oppøevd noe lignende...

Men ikek med et såpass spenende våpen. Kjøpte en 50-70 1870 Trapdoor i USA, som ettervert viste seg å ikke stemme med noe, Feil sideålate, feil sikte, feil lengde osv...

Etter my om og menn, var konklusjone at børsa nok var... sakl vi kalle det en "Matpakke" Trapdoor eller en Bubba Gun som de kaldte det over der. Altså satt sammen på ett eller annet tidspunkt i 1800 og pil ob bue, av en med nok befridde deler...

 

Dog tviler jeg på at det er riktig forklaring for denne kuriositeten.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok ikke en matpakkevariant. Alle vesentlige deler er nummerert med # 1 og den er behørlig stemplet kronet K. Spørsmålet er derfor - hva i all verden er vitsen med å lave en dinosaur når pattedyrene forlengst har overtatt...

Link to comment
Share on other sites

Det ble bare laget et par hundre M1857 og M1857/59 karabiner og de var det eneste våpnene forsvaret hadde i 12,5 mm. Jeg finner det derfor meget usannsynlig at overflod av ammunisjon i dette kaliberet var grunnen til at denne ble laget - tre år etter at 11,77 mm ble innført.

 

En annen litt interessant ting er at M1857 hadde rundt kammerstykke, det var først på M1860 modellene dette ble heksagonalt. Denne luringen her har heksagonalt kammerstykke i 12,5 mm. Børsa som ikke stemmer med noen som helst for for engang tilnærmet fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke usannsynlig, men hvorfor da lage noe så ukurrant når Kongsberg hadde bøtter & spann med bestillinger av M1860. Jeg har en kort M1860 som inngår i den vanlige nummerserien og som sannsynligvis er et svennestykke med et praktfullt flammebjerkskjefte, hvorfor da en slik merksnodighet?

Link to comment
Share on other sites

Det ble laget en god del geværer som gaver på Kongsberg. Dette er en av de mest spennende jeg har sett (den er ikke min):

 

M1857sivilB.jpg

 

Dette er en sivilutgave av den sjeldne M1857 karabinen. Det jeg har sett av gaver har "alltid" vært med nettskjæring, noe denne mangler. Det er selvsagt mulig at det er en spesialbestilling/gave, men jeg tviler litt på det og kaliberet er uansett mer enn merkelig.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan du vel disse på våpnene på rams, men er pipe og låskasse helt ulikt alt som er laget før? Altså ikke gjenbruk av noe, med unntak av et større kaliber, feks for å lage en design studie for rifle?

 

Kalibrene, jeg er ikke veldig kjent med disse, hadde ikke hørt om annet enn 4 linjer og noe om forandring (oppsmergling?) ved overgang til patron.

 

Utfra det du skrev om 1857 karabinen, er det vel ikke helt utenkelig at det også ble produsert noen rifleløp i samme kaliber også, og at disse har blitt tatt i bruk senere på et sivilt våpen?

 

Kan også være fristende å tro at det er en bestilling for noen som av en eller annen grunn må bruke en karabin i samme kaliber og ikke ønsker å måtte forholde seg til to forskjellige ammo typer.

 

Hva ble bruken av karabinen? Kan det sees et behov for rifle av noen av disse brukerne?

 

Siktet, er det et standard militær sikte?

Link to comment
Share on other sites

"Helt ulikt" er et noe flytende begrep, men børsa er veldig lik M1857 karabinen, rent bortsett fra at samtlige deler er forskjellige (litt større og litt lengre). Det første bildet viser M1857 til venstre for den "nye" kreasjongen:

 

IMG_1399.jpg

 

Dette bildet viser dem sett fra siden, den "nye" nederst:

 

IMG_1404.jpg

 

Her sammenligner jeg fra venstre M1857 karabinen, den "nye" og en M1860 som ikke er bygget om til patron (ja, de finnes, som regel som skytterlagsgeværer):

 

IMG_1403.jpg

 

De vanlige kalibrene på børser i forsvaret på denne tiden var 18 lødig (16,7 mm) og 4''' (11,77 mm som ble smerglet opp til 12,17 mm i forbindelse med overgang til Remingtonpatronen). I tillegg til disse, kom M1857 og M1857/59 karabinene i 12,5 mm, disse ble ikke bygget om til patron. M1857 etc. har rundt hull i kammeret, mens M1860 har et hexogonalt hull. Det merkelige er at den "nye" har kaliberet til M1857, men det hexogonale hullet til M1860 - hvorfor gjøre det enkelt?

 

Det er ikke utenkelig at det kan ha blitt produsert noen rifleløp i M1857 kaliberet, men det er lite trolig og det er meg bekjent ikke noe som skulle tilsi at så var gjort. Tror heller ikke at det er særlig sannsynlig at dette var en spesialbestilling, de var som oftest nettskåret og var gjerne vesentlig mer estetisk velykkede enn dette tilnærmede misfosteret.

 

IMG_1408.jpg

 

Denne har jern kolbekappe og jern avtrekkerbøyle, dette ble kun brukt på de sivile våpnene - forsvaret brukte messing. Dette er dermed ikke et militærvåpen.

 

Siktet er et standard Enfieldsikte som ble tatt i bruk på våpen fra Kongsberg i 1863, samme året som denne børsa er datert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mener å ha lest et sted at de lokale bøssemakerne fikk kjøpe feilproduserte deler fra KV, og produserte våpen ut fra dette. Ettersom denne er sivil vil jeg anta at det er et våpen produsert av "feilvare". Og den eneste måten å fikse et for stort hull til ett kaliber er å lage det større. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...