Jump to content

behov for gulfebersertifikat i Namibia?


Jeger68

Recommended Posts

Hei.

 

Tenkt meg til Namibia i mars og skal ta noen vaksiner.

 

På folkehelseinstituttest sider står det at en trenger sertifikat på gulfebervaksine når en kommer til Namibia fra land med gulfeber, eller mellomlander i land med gulfeber. Jeg skal reise fra Oslo via Frankfurt, og således ikke mellomlande i land med gulfeber.

 

Er det noen som har vært i namibia i det siste som vet om de krever slikt sertifikat likevel? Problemet er et jeg ikke kan ta vaksinen, så må evt da skaffe meg sertifikat på at jeg ikke kan ta den (har kontraindikasjon som det så fint heter....)

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde samme spørsmålet oppe i April i fjor.

Men du trenger ikke tenke på det i denne sammenhengen.

Vi kontaktet outfitter i Namibia for sikkerhets skyld, og han kunne bekrefte at vaksine kun er relevant hvis du kommer fra land med gulfeber.

Oslo via Frankfurt til Windhoek er uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Viktig spørsmål som dukker opp med jevne mellomrom:

 

Kontakt alltid det kommunale vaksinasjon og smittevernkontoret. Indikasjon for vaksiner og malariaprofylakse avhenger blant annet av reisemål, type og varighet av reisen og den epidemiologiske situasjonen til enhver tid. Det lokale vaksinasjon og smittevernkontoret er som regel godt oppdatert på situasjon til en hver tid, og kan gi deg de råd og vaksiner du trenger.

 

Anbefaler også de to sidene her:

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?Mai ... :0:0:::0:0

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... 67:1:::0:0

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Ikke no problem mht til gulfeber, skal du til land nord for Sør-Afrika, Namibia så er Gulfebervaksine påkrevet, du kommer helt enkelt ikke inn i disse landene uten. det samme hvis du kommer fra ett av disse landene.

 

Namibia vil jeg bare anbefale malariapiller (malarone) tror ikke det er noen fare, men bedre å vøre føre var..

De vanlige vaksinene for sørlige Afrika er også å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...