Jump to content

Noen anbefalinger ang. Jaktreise?? Afrika eller Alaska?


jchim

Recommended Posts

Det er nok ikke så lett å sammenligne Alaska og Afrika. Det blir litt epler og pærer, men jeg er enig med Wolverine67 at du vil få mer jakt for pengene Sør-Afrika og Namibia enn Alaska. Dette da i betydningen møter med vilt, skuddsjanser og ansmygninger. Villmarksfølelse får du nok lett i Alaska, men det kan du få i Afrika også. Vilttettheten kan ikke sammenlignes. Klima og naturen er jo ganske så forskjellig. Det samme gjelder vel komforten. I Afrika er det stort sett godt og varmt, og du bor og spiser normalt veldig bra, mens standarden i Canada og Alaska er mye enklere. Alt har jo sin sjarm.

 

Svein Solli fremholdt stadig at antilopejakt i Afrika og bukkejakt i Skottland var det som han mente ga mest jakt(opplevelse) for pengene. Dette mener jeg gjelder også i dag, men dette er naturligvis også subjektivt. Noen synes det er veldig stas å skyte bjørn, andre er gearet på fjelljakt på sau, mens atter andre har Afrika-feber - som meg.

 

Selv er jeg ellers en allround jeger, både her hejmem og når det gjelder utenlandsjakt. Jeg har stadig vurdert andre og nye land, f.eks. Skottland. Likevel har jeg gang på gang vendt tilbake til Afrika. Dette fordi jeg synes at det nettopp gir mest for pengene. En ukes rådyrjakt i Skottland koster vel kanskje 10-15 000 kr. En 10 dagers tur til sørlige Afrika vil du kunne få fra 20-40 000 kr, naturligvis helt avhengig av hvor mange og hvilke dyr du ønsker å skyte. Alaska kan jeg lite om, men da må du nok doble den siste prisen. Canada vil derimot være rimeligere, men Nord-Amerika er ikke mitt område.

Link to comment
Share on other sites

Her er det bare å lytte til hjerte og lommeboka :mrgreen: Masse bra jakt både i Afrika, og i Alaska.

 

Generelt sett så får en flere trofeer i Afrika til prisen av et i Alaska, men å sammenligne grizzly og plainsgame blir litt feil i mine øyene.

 

Sammenliggner en derimot grizzly/ moose med bøffel ( Eller andre big 5 jakter ) er ikke prisen så ulik!

 

Selv sier jeg som Ole Brum: Ja takk begge deler!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å bestille en tur til Afrika eller Alaska.

Noen som har annbefalinger på hvor man får best opplevelse og mest for pengene?

Hva koster turer som dette?

 

Det er nå veldig mange arrangører med jakt og fiskereiser. Jeg ville satt meg ned og bestemt hva jeg hadde lyst og råd til å jakte.

Velg ut art (er) og start fiskingen rundt om etter priser og opplegg. Siden jeg i utgangspunktet er utdannet tømrermester så er jeg veldig glad i referanser !!

Sjekk ut med jegere/fiskere som har reist med selskapet.

Er de fornøyde og selskapet har en konkurranse dyktig pris, så klin til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...