Jump to content

Ett år med jakt og fiske? Øytun fhs..


Jakt i finnmark

Recommended Posts

Hei

 

Jeg heter Aleksander Hansen, er lærer på Øytun fhs og linjen jakt og fiske. Er også jegerinstruktør og sitter som ungdomsleder i Finnmark jff. Er selv Finnmarking.

 

Ønsker du å ta deg et friår og prioritere jakt og fiske i et helt år oppe i Finnmark? Da må du hive deg rundt å søk nå! Er du fersk jeger og ønsker å få jakte mye med god oppfølging er folkehøgskolen plass der du får dette! Samt at du lærer det grunnleggende innen friluftsliv.

 

Link til Linja:

 

http://issuu.com/odderik/docs/pdf_jakto ... doublePage

Link to comment
Share on other sites

Folk som vurderer dette: Ikke tvil, JUST DO IT!

 

For et drøyt halvår siden forlot jeg selv, med tårer i øynene, Nordfjord Folkehøgskule - Jakt og Fiske. Dette er det råeste året jeg har hatt noensinne, og jeg er sikker på at jeg aldri får et så fantastisk år igjen. Sammen med 15 andre jaktgale, fantastiske folk jaktet vi alt som finnes i hele Norge. (Litt hovedvekt på hjorten, bor tross alt i Norges tetteste hjortebestand)

 

Har en kamerat som gikk nevnte linje på Øytun, og var akkurat like fornøyd som meg. Et slikt år er gull, og verdt hver eneste krone det koster. Dessuten får man venner med jaktterrenger jevnt spredt over hele Norge 8)

 

Bare å sende PM om noen skulle lure på noe, spesielt ang Nordfjord da :)

 

Link til skolene:

 

Nordfjord Folkehøgskule: http://friluftslivskulen.no/index.php?f=08050120&sid=3&eid=212&spid=268&id=STUDY_JAKTFISKE

Øytun Folkehøgskole: http://www.oytun.no/side.php?id=4

Hardanger Folkehøgskule: http://www.hardanger.fhs.no/linjene/jakt/

Link to comment
Share on other sites

Ja du verden, den som ikke hadde vært så "fornuftig" i ungdommen. Husker jeg tok meg dårlig betalt jobb etter jeg var russ og følte meg gal da jeg sa opp for å jakte siste uka før jul, for så å avtjene 12 mnd førstegangstjeneste. Vet ikke åssen det er nå men da jeg var i den alderen fikk faktisk militærnektere på folkehøy"skole" (les: 12 mnd med kun moro) flere poeng enn oss som avtjente verneplikt. Ikke rart mange hadde litt ubestemmelig vondt i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Aner jeg en bitterhet? :mrgreen: Likt poeng for FHS og militæret nå, M67.

 

For min del stod det mellom militæret og FHS, og det frista selvsagt mest med jaktinga. Ble tjenestedyktig, men ikke blitt innkalt per dags dato. Militæret er vel mer eller mindre frivillig nå om dagen, kjenner ingen som har oppgitt på sesjon at de ikke ønsker å gjennomføre førstegangstjenesten, som har blitt innkalt. Men mange som vil det, kommer derimot ikke inn.

 

Jeg har i alle fall ikke angret et sekund, og nøt hvert minutt av de ti månedene med verdens herligste folk. Artig å lære om jaktkulturer fra hele Norges land :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ja det er flott å høre responsen fra tidligere fhs- elever og andre. Jeg har kun jobbet en høst på fhs og synse dette er den mest givende måten å formidle jakt, fiske og friluftsliv på! Fra før jobbet jeg 4 år som folkehøgskolelærer og var jeg ansatt på høgskolen i finnmark som friluftslivslærer.

 

Ønsker du å komme ordntlig igang med jaktkarrieren og få prøvd ut ulike jaktmetoder og skaffe deg erfaring er dette tingen!

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd ett år på Øytun for en del år siden, men var ikke veldig fornøyd. Det var mange fine turer i flott finnmarksnatur. Det jeg var skuffet over var selve oppfølgingen på jakt, men ser at det er en helt annen lærer på jakt og fiskelinja nå. Så forhåpentligvis har det endret seg til det bedre

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

hei Neptun

 

kan du beskrive litt hvordan oppfølgingen var, eller ikke var? Jeg som ny lærer ønsker å sette fokus på elevene og at de skal få en god jakt opplevelse. Gi de oppfølging og veiledning gjennom et helt år. Både på skytebanen og ute på selve jakten. Ønsker at året skal bli mest mulig lærerikt og spennende.

 

Mange takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Sitter nå selv og vurderer hva jeg skal finne på etter vgs. FHS frister veldig, og da også Øytun eller Nordfjord. Er det flere her inne på forumet som kan komme med anbefalinger? Fikk høre fra en som gikk på Øytun i fjor, og han sa det var et topp år. Men han opplevde kanskje litt at de med en god del erfaring (til alderen å være) ikke følte det ble nok utfordringer. Sagt på en annen måte la de veldig opp til at du skulle kunne komme som nybegynner. Det er jo flott, ikke misforstå, men for dem som kan en god del fra før, kan det bli litt "kjedelig". Noen som kan komme med innspill her?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har et år på Hardanger folkehøgskole på jaktlinja der. Makan til et fantastisk skoleår skal man lete lenge etter. Vi var 12 elever i klassen og jaktlaget samt en lærer ut av dimensjoner. Kalle, som er læreren jobber også for fjelloppsynet SNO, og utifra det har du en over middels kunnskapsrik person og en med muligheter.

Vi jaktet hjort og rådyr i bratte vestlandslier, Reinsdyr i Setesdal/Ryfylkene, gaupe og harejakt i Vinje, villsvin i sør-Sverige, langholdsskyting i kongsberg, beverjakt hos Løvenskiold-Fossum i Skien samt prøvefiske, elgjakt i Gjerstad og på Evenstad og revjakt i lia bak skolen

 

Er du i tvil om du skal søke ei sånn skole, ikke nøl! Mitt beste skoleår

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på Pasvik Folkehøgskole, som ligger i Pasvikdalen i Øst-finnmark. Her har vi også jakt- og fiskelinje, samt bl.annet valgfag jaktskyting og hjemmelading. Vi prøver så langt det lar seg gjøre å tilpasse utfordringene slik at alle skal bli fornøyd. Det er også ypperlige jaktmuligheter rett utenfor skoledøren for de som vil jakte på fritiden. :) Se hjemmesiden vår og vår facebookside for mer informasjon. Dere finner kontaktinfo der, men jeg kan også besvare pm her inne. :)

 

www.pasvik.fhs.no

 

https://www.facebook.com/#!/pages/Pasvi ... 4214658050

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd ett år på Øytun for en del år siden, men var ikke veldig fornøyd. Det var mange fine turer i flott finnmarksnatur. Det jeg var skuffet over var selve oppfølgingen på jakt, men ser at det er en helt annen lærer på jakt og fiskelinja nå. Så forhåpentligvis har det endret seg til det bedre

 

Har selv gått jakt og fiskelinja på øytun for et par år siden og var strålende fornøyd. Oppfølgingen var som du snakker om på et ganske lavt nivå fra læreren. Nå er det derimot endret seg. Aleksander har virkelig imponert meg siden han begynte på øytun og løfta jakt og fiskelinja til et nytt nivå! Du har vært et fantastisk bra tilskudd til skola! Stå på vidre:D

 

Tror ikke det finnes andre folkehøgskoler som kan stille med så kompetente lærere og så vakker natur! Kan anbefale jakt og fiske på øytun på det sterkeste! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...