Jump to content

Ny rifle


sindre.S.K

Recommended Posts

Er i tenkeboksen for kjøp av ny rifle. Blir primært til post, men skal være mulig og ha med på reinsjakt. Altså jeg skal ikke ha ei i 5 kg klassen. Tenkte på qr montasje for og enklelt bruke to kikkertsikter på den. En innskutt med demper og en uten for fjelljakt. Har vært innom Tikka T3 og sauer 202. Er det noen med erfaring fra disse eller andre gode alternativ. Kalibret blir 30.06

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale schultz og larsen classic-dl eller vicktory. desse er må borast 4 hol i låsekassa for montering av leupold qr montasje. har sjølv ei schultz og larsen classic i 30-06, og ei schultz og larsen m97-dl i 300.winmag. begge med qr montasje. schultz og larsen selges av bla. jakt og friluft og brukås sport i bø i telemark.

 

syns qr fungerar greit med bytte av kikkerter, ingen treffpunkt forandring.

ein må berre passe på å ikkje få spenn i kikkrten ved montering. dette merkast med ei gong, då ein ikkje får av kikkerten av basane

Link to comment
Share on other sites

Ingen bombe kanskje, men jeg ville anbefalt deg en Blaser R93. Skutt noen skudd på banen i dag. 2x 3 forskjellige patroner. Med og uten demper. 3 skudd i 10 og 3 skudd i 9 rett over, uten demper. Så ett par tre cm forskjell. Løpet er ikke kappet og kal er 270 Win.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka T3 steinless lite i 6,5X55, og en Tikka T3 lite i .338WM. Er svært fornøyd med Tikkan når det kommer til kvalitet i forhold til pris. 6,5 en har jeg brukt mye til seljakt, noe som krever god presisjon da blinken er liten og ofte et stykke unna.

.338 WM er litt lett i forhold til kaliber. Den slår relativt kraftig. Vet ikke hvilket kaliber du tenker å kjøpe, men det er greit å ha i bakhodet at vekten på våpnet er med på å "spise" av rekylen. Tenker å kjøpe lyddemper til denne for å redusere dette problemet noe.

Link to comment
Share on other sites

Av de 2 du har sett på så ville jeg om jeg hadde råd til det Sauern. Har en Sauer selv og er kjempefornøyd med den. Tikkaen gir ikke samme kvalitets følelse. Mauser M-03 er også ett alternativ minuset er den er litt tyngere enn Sauern. Ser Merkel Kr-1 er nevnt. Den er også ei spennende rifle.

Link to comment
Share on other sites

@sindre.S.K

Kan du ikke finne noen videoer av skadeskyting av villt og vise kona, fortelle at slik går det dersom utstyret ikke er i orden. Bare å si at du ikke gidder å fly rundt hele natta å leite etter hjort, rein, elg og/eller hva du nå enn måtte finne på å skyte, som skadeskytes pga alt for dårlig utstyr og at den tiden du da ville brukt på dette kan heller, ved hjelp av skikkelig utstyr, tilbringes sammen med henne på en romantisk middag, kino eller sengeleik :winke1::winke1: .......... Kan funke på enkelte og hvem vet, vips så har du pengene til drømmeriggen :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...