Jump to content

Hvordan bygge vindskydd for avstander opp til 50 m.


tusserud

Recommended Posts

Jeg tenker å bygge et 50 m langt telt. Trekke et tau mellom to trær (minst 50 m spennvidde). Bruke taljer og lodder samt en del støtter på noen punkter utover for at ikke snora skal henge. trekke det hele med billig lett presenning som festes i bakken. Er det noen som har noen erfaringer eller viten om hvor stor lysåpning en må ha mellom duk og "kulebane" for at ikke trykkbølger fra kula/duk påvirker presisjonen i nevneverdig grad. Er det noen som har noen formening omkring dette prosjektet her på forumet. God nyttårsfeiring oge et godt nytt år ønskes.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt grubling trur jeg ikke dette med telt er så praktisk allikevel pga høydeforskjeller, holdbarhet på presenning etc.

Det blir nok til at en lager et rør med diameter ca. 600 mm. Det eneste jeg har funnet som har bra holdbarhet og er formbart og ikke koster sigaretter er platon plate på 2X20 m og benytter 2.5 bunter. Lager rør av dette, fester skjøtene med tape og stiver av med spironippler med noen meters avstand. Trekker et tau igjennom røret og strammer med taljer til en kjenner smaken i gapet. sørger for tilstrekkelig med støtter ut til 50 m. Etter litt undersøkelser fikk jeg høre at dengang de testet ag-3 en ( de lagde den i 100000 vis). skjøt de igjennom sementrør med diameter 600 mm da de testet presisjonen på 100 meter. og med den diameteren hadde det ingen negativ innvirkning på presisjonen. Er det noen som har andre materialer å anbefale enn platon plate?

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt grave en grøft. Bare husk drenering, ellers så er den full etter neste regnvær.

 

Hvis jeg skal bygge bolig noen gang, og har tomt som er 25 meter, så har jeg tenkt å legge 25m med sementrør og ha innendørs skytebane (for håndvåpen). Avtrekk blir noe en utfordring, vanskelig å få det til samtidig som jeg ikke ønsker å støyforurense for naboene.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

De blir og i gamperæ...... dyre. Eller har du finni noen billige? De jeg fant kosta diamanter og det samme gjør spiro. Det område jeg har planer om å sette opp kladeisen er lettere kupert og noe må henge et par meter over bakken (derfor lette og sterke materialer). Dette er kanskje et litt vilt prosjekt,og koste spesidaler, det vill det gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...