Jump to content

Primus Omnifuel Varmeskjold, plassering?


stich_it

Recommended Posts

Hei hei godt folk!

 

meg og kona har nylig kjøpt oss en slik Primus Omnifuel, og det fulgte med vindbeskytter og varmeskjold.

nå står det jo ikke noe jeg kan finne i instruksjonen til Primusen om varmeskjoldet, og alle bildene jeg finner så er den tredd ned rundt brenneren, ca i høyde med brennsstoffregulatoren.

slik som her:

ONCO.jpg

 

Men den jeg fikk brettes ut og er en hel sirkel uten "tomrom" i midten.

 

så da er spørsmålet mitt, hva anbefaler dere? ordne til et greit hull og bruke den slik som på bildet, eller...?

 

andre gode alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Her er mitt tips til "montering" av omnifuel. Spesielt smart om man fyrer innvendig i telt.

 

 

Du trenger:

 

Ei finerplate, passe tykk. Min er ca 6mm.

Den runde alu-folie platen dere snakker om.

Ei reim med en liten og enkel strammer/lås.

5 stk korte treskruer.

 

Og til slutt, et stormkjøkken som ikke er i bruk. Det kan være ditt eller feks din mors. Husk å spørre da, det gjorde ikke jeg. :lol:

 

 

Fremgangsmåte:

 

Monter primus, komplett "klar for fyring" og plasser hele rakkelet på platen. Da ser du hvordan du må sette den for å få rutet slangen til flasken og fortsatt være på platen. La den stå slik foreløpig.

 

Brett ut alufolien og skli den under brenneren, og skru brenneren fast gjennom føttene med 3 stk treskruer. Da sitter også folieplaten fast. Hvis ikke, les engang til.

 

Skru så fast enden av reimen der du vil holde flasken fast. Gi ca 4-7cm slakk opp til spennen. Husk at 1 liters og 0.5liters flasker har forskjellig diameter. Klipp reimen til ønsket lengde og stram fast flasken.

Du har nå rene IKEA kjøkkenet i teltet. Snart ferdig!

 

FINALE: Ta øvdre del av stormkjøkkenet. Den som holder pannene vet du. Denne passer PERFEKT over omnifulen med noen få modifiseringer. En avbitertang og en vanlig nebbtang gjør jobben. Klipp og "snurr" for å ta ut gods der føttene, justeringsskruen og slangen trenger plass. Ferdig.

 

Denne skjermen beskytter mot vind, og hjelper en brøkdel på varmetap. Men sikkerheten økes betraktelig i teltet. Ingenting som "bare kom litt borti" tar fyr lengre.

 

Nyttårsaften ifjor. Montering av beistet.

168615_10150368733160529_675130528_16478525_6941848_n.jpg

 

Sånn ca sånn skal det se ut. Gravlys er alternativt, men også supert i teltet.

168615_10150368733155529_675130528_16478524_7738443_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

SittingDuck: Var noe av det første jeg tenkte på å lage meg en plate/boks som jeg kan montere alt fast i og bruke som beskyttelse under frakt og praktisk opplegg under bruk :P

 

Laha: den videoen er absolutt verd og se, men er det bare meg som ikke får med meg at de bruker det runde varmeskjoldet der eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...