Jump to content

Selge riflen min - regler/vanlig måte å sende?


wabbit

Recommended Posts

Hei!

Selger forhåpentligvis riflen min nå, til en pris jeg kan leve med (på tross av tap slik jeg ser det). :cry:

 

Hvordan skal jeg gå frem dersom jeg må sende våpenet til dets nye eier?

Forstår jo at jeg må få søknaden (godkjent) fra kjøper, fylle den ut og sende ved ene delen til kjøper med våpenet.

Men - sender man hele våpenet i ett kolli ? Er det noen regler for dette? Er det vanlig å sende våpenet komplett?

Hva med forsikring av sendingen dersom noe skulle skje?

Hva med betalingen? Oppkrav på avtalt salgssum? Eller? Det må vel være en forutsetning??

Må jeg si i fra at det er et våpen når det sendes, eller er dette "vanlig post" ?

 

Hva med hvis våpenet skulle forsvinne under sending, eller bli skadet?

I det hele tatt, om noen av dere kunne "walked me through" hadde det vært flott ! :)

 

Er helt grønn på salg. Har selv bare kjøpt før i butikk og da gjør alle andre alt for deg.

 

 

-J.

Link to comment
Share on other sites

Husk og få kopi av legitimasjon hos kjøper, og personlig ville jeg ikke sendt våpen i postoppkrav. Hvis så, ville jeg krevd frakt betaling på forskudd, og ikke sendt noen papirer til onkel blå før han hadde henta den ut. Posten dekker visst opp til 10 tusen på pakker.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ville du sendt da? ett eller annet oppkrav må det jo bli...? Finn sin måte å "kjøpe/selge trygt" på virket jo o.k. - men

jeg kan jo forstå at oppkrav kan være litt u-behagelig for kjøper også. Da må han betale for et våpen han enda ikke har sett med egne øyne.

 

 

Hva skjer dersom kjøper bestemmer seg for å være en luring og ikke velger å overføre avtalt sum fra denne "sikre kontoen" på finn.no, da?

Dette er jo en fin garanti for kjøper, men hva for selgeren, da? Dersom kjøper tar i mot våpenet i posten, men ikke fullfører betalingen?

Link to comment
Share on other sites

Om kjøper er en luring så skjer det ganske lite. Du sender ingenting før du har fått bekreftelse fra betalingsgarantien at pengene er kommet inn på deres konto. Der vil de stå låst til kjøper har mottatt varen og bekreftet at alt er i orden, evt legge inn klage. Kjøper har ti dager på seg til å gjøre det, hvis ikke blir pengene automatisk overført til deg.

Link to comment
Share on other sites

Siteringer i tråden er slettet.Jmonsen

Om kjøper er en luring så skjer det ganske lite. Du sender ingenting før du har fått bekreftelse fra betalingsgarantien at pengene er kommet inn på deres konto. Der vil de stå låst til kjøper har mottatt varen og bekreftet at alt er i orden, evt legge inn klage. Kjøper har ti dager på seg til å gjøre det, hvis ikke blir pengene automatisk overført til deg.

 

 

Okei... dette hørtes jo veldig greit ut. Da gjør jeg det slik dersom det blir salg.

Takk for alle tips og hjelpen så langt...

Link to comment
Share on other sites

Har brukt finn betaling flere ganger, både på kjøp å salg:) funker bra det. Som sagt så står pengene låst til kjøper har mottat varene, så må han "godkjenne" kjøpet, og vips så har du pengene. Der kan du ta betalt får frakt også, så legger du bare ut får det når du sender den;) jeg ville sendt den i to forsendinger, en med sluttstykket får seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har solgt et par riflerpå Finn.no, jeg krevde forskuddsbetaling, men betalingsgarantien til Finn er ok, den sikrer begge parter.

 

Ved salg må du kreve å få tilsendt kjøpetillatelsen i original, sammen med helst en bekreftet kopi av legitimasjon. Du fyller ut det du skal på kjøpetillatelsen, og sender den blå kopien tilbake til kjøper sammen med rifla. Rifla kan greit sendes med Posten, men det må være to forsendelser, sluttsykket for seg, dette er lovbestemt. Du kan ikke sende ev. ammo med posten (dvs, du kan det, det er riktignok ikke tillatt, men det sjekkes ikke). Deretter tar du ditt våpenkort og resten av kjøpetillatelsen og går til våpenkontoret, eller du river av den gule delen(?, husker ikke akkurat nå hvilken del du beholder) og sender våpenkort og den hvite delen til våpenkontoret. Den blå delen har status som midlertidig våpenkort for kjøperen, og du sikrer deg på denne måten at det blir behørig registrert hos politiet at du ikke lenger er innehaver av denne rifla.

 

Lykke til

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

...du sikrer deg på denne måten at det blir behørig registrert hos politiet at du ikke lenger er innehaver av denne rifla.
For all del, sjekk med våpenkontoret til du har fått bekreftelse på at rifla er ført ut av ditt eie og over på ny eier...

Litt for mange som har fått en solid overraskelse når de oppdager at våpen som er solgt for årevis siden fortsatt står registrert på dem, og alle papirer er vekk...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er KJØPER for øyeblikket.

 

Hun jeg skal kjøpe hos er blitt enige om at jeg betaler for rifla og frakt av den på forskudd til hennes konto (er ei salongrifle og det er bare 1250 kroner så det går fint) og jeg sender hele våpensøknaden til henne som hun fyller ut og sender de respektive delene dit de skal.

Hun sender rifla og sluttstykket for seg selv.

 

Ganske enkelt ja :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...