Jump to content

vanning av rådyrkjøtt etter salting


Nemo

Recommended Posts

Hvis de har ligget i grovsalt i snart 14 dager så tror jeg du skal la de ligge en god stund i vann.Rådyr kjøtt er så magert at jeg lar de ligge i grovsalt max 24 timer,og da synes jeg det er salt nok.Det er sikkert smak å begag men jeg er redd kjøttet ditt kan bli uspiselig med så lang tid i salt. Du får la dem ligge noen timer også skifte vann,også la dem ligge noen timer igjen.Jeg har ikke noe fasit for jeg har alldri hørt om så lang salte tid på rådyr.Lykke til og håper det vill smake når den tid kommer :) .

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør som deg, "oversalter" for så å vanne ut før jeg røyker og henger til speking. Jeg sprøyter også inn lake til lårbeinet. Jeg synes det er lettere å treffe på saltinga da, enn om man forsøker å treffe akkurat. Da blir det enten for salt, eller for lite salt, slik at det blir surt i midten. Et viktig tips her er å legge kjøttet 5 min i saltlaka igjen etter vanning, ellers blir det for lite salt ytterst, og det mugner utenpå.

Link to comment
Share on other sites

Dette oppfattes sikkert som et idiotisk spørsmål, men jeg spør likevel..

Har aldri prøvd speking før, men fikk lyst til å prøve det her om dagen. Heldigvis datt det en bukk for bare 30 min siden! :)

Her kommer uklarhetene: skal dyret modnes først eller skal det parteres med en gang og slenges i salt?

Og vil dere anbefale at jeg kun prøver meg på bogene i første omgang som fersk "speker"?

 

 

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.425822,10.150656

Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Gleder meg til å se utviklingen på speke-prosjektet (tar tid...)

 

Har allerede hengt opp dyret, men kommer til å partere i morgen siden jeg har fått klarhet i "skal/skal ikke" mørnes spørsmålet. Prøver meg på tørrsalting og lar kjøttet henge i ett kaldt og ventilert kjeller-rom.

 

Har du/dere noen råd og vink på denne fremgangsmåten? Håper å unngå de verste fallgruvene, så her saumfares internett etter informasjon.. :)

 

Alt av innspill og erfaringer blir godt mottatt.

Link to comment
Share on other sites

Har ett skikkelig bra tips angående salting. Hvis du har tillgang til vacumpakker, så vacumpakker du kjøttet sammen med minimum 4 % salt, og maksimum 5% salt avhengig av hvor mye saltsmak du liker, og hvor hardt du liker å tørke det. (saltsmaken øker med tørkingen). Legg så vacumpakken kjølig, gjerne i kjøleskap i 10-12 dager. Snu gjerne litt på pakka i begynnelsen. Saltet vil jevne seg ut i hele kjøttet i løpet av perioden. Etter saltutjevning, og røyking, heng kjøttet til speking kaldt og tørt (65-85% relativ fuktighet) i 5-6 uker, og så en uke i romtemperatur. Vips så har du perfekt spekekjøtt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...