Jump to content

kjøpe våpen


supercz

Recommended Posts

jeg er 16 år har akkurat bestått jegerprøven og fikk i dag brev fra jegerregisteret.

 

det jeg lurer på er om jeg nå er i jeger registeret eller om jeg må betale for små/stor vilt jakt for og kunne kjøpe meg våpen?

 

har en våpensøknad hær som jeg ikke har fylt ut ennå fordi jeg ikke vet hva jeg skal skrive på den når det kommer til untak fra 18års kravet og sånn.

 

jeg skal søke på en pumphagle og en bolt rifle. på søknaden om pump hagle, så må jeg skrive løpslengde og alt det? men ikke på bolt rifle?

Link to comment
Share on other sites

HAr du bestått jegerprøve står du innført i jegerregisteret. Legg kopi av kursbeviset ved søknaden. Jegeravgiften er en avgift du plikter å betale de sesongene du faktisk jakter.

Ad søknaden din, så håndteres unntaket fra 18 års grensen ved at dine foresatte signerer i feltene merker Verges underskrift. Løslengde skal oppgis for både rifle og hagle, skriv Over 40cm, da gir du til kjenne atdu vet hva som kreves i forskriften. På bruksfelt skriver du jakt i henhold til gjeldende regelverk og øvelsesskyting. Får du spørsmål om hva slags jakt du skal på spør du etter lovhjemmelen for at dette skal spesifiseres, dette er en vanlig feil som begås av mange politistasjoner.

Link to comment
Share on other sites

1) Har du betalt jegeravgiften?

2) Når jeg søkte om våpen (er selv 16) skrev jeg under "Andre opplysninger" søker om dispensasjon for unntak til 18-års kravet.

3) Du kan søke ved en åpen søknad, da skriver du bare kaliber og om det er halvautomatisk våpen, godkjent til jakt osv. Du skriver ikke fabrikkmerke etc. Det er lurt med åpen søknad hvis kjøper trekker seg eller lignende.

Var kanskje lite utfyllende :oops:

mer informasjon finner du Her

Link to comment
Share on other sites

HAr du bestått jegerprøve står du innført i jegerregisteret. Legg kopi av kursbeviset ved søknaden. Jegeravgiften er en avgift du plikter å betale de sesongene du faktisk jakter.

Ad søknaden din, så håndteres unntaket fra 18 års grensen ved at dine foresatte signerer i feltene merker Verges underskrift. Løslengde skal oppgis for både rifle og hagle, skriv Over 40cm, da gir du til kjenne atdu vet hva som kreves i forskriften. På bruksfelt skriver du jakt i henhold til gjeldende regelverk og øvelsesskyting. Får du spørsmål om hva slags jakt du skal på spør du etter lovhjemmelen for at dette skal spesifiseres, dette er en vanlig feil som begås av mange politistasjoner.

 

 

kan jeg skrive over 40cm på pumphagle søknaden også? eller må jeg oppgi nøyaktig løpslengde dà?

 

hagle som jeg søker på er http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2897 eller http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=934

 

rifle er remington 700 cal 308 varmint

 

jeg trenger og få dette forklart med teskje

Link to comment
Share on other sites

netopp :)

 

er også veldig tett skog dær jeg skal jakte så et langt løp kommer bare i veien og du treffer ingenting på mer en ca 20m pga den tette skogen. så da hadde det vert fint med en kort og hendig hagle som ikke kommer bortig alle kvistene og trærne når jeg jakter dær.

Link to comment
Share on other sites

En gang i tiden fant man det nødvendig å regulere minste lovlige løpslengde for langvåpen. Man anså at korte løp var av det onde og satte minimums løpslengde for både rifler og hagler til 55 cm. Ikke veldig lenge etterpå ble grensen satt til 47 cm for jaktrifler og 55 cm for andre rifler og alle hagler. Så ble det 47 cm for alle rifler og 55 cm for alle hagler. Tilslutt - inntil gjeldene forskrift kom - ble det 47 cm for rifler, 50 cm for "ordinære" hagler og 55 cm for magasinhagler.

 

Nå er som kjent løps- og totallengder klart definert i forskriften, det er ingen forskjell på våpentyper (utover en- og tohånds) og det er ikke egentlig nødvendig å oppføre løpslengden på søknaden. Hvis man føler at man må, eller får beskjed om at man må, er det enklest å skrive ≥ 40 cm for (≤ 40 cm for pistol), minst 40 cm, eller lignende. (Det er selvfølgelig intet i veien for å oppgi den faktiske løpslengden).

Link to comment
Share on other sites

Det går an å kappe løpet så lenge du forholder deg til lengdene i forskriftene. Men om gjør det så mister du muligheten til å bruke chokene til hagla. Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt om nytt løp samtidig som erverv av 870'n.

 

Koster ikke all verden for 870-løp:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/813264

 

Mal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

takk til dere som har tatt dere tid til og svare.

jeg kommer sikkert til og kjøpe meg et ekstra løp som jeg kan bruke når jeg jakter i skogen hær, og så har jeg jo også orginal løpe som jeg kan bruke vist jeg får mulighet til jakt fra havet.

 

 

side note. vist jeg bruker båt uten motor, kan jeg da jakte langs kysten? (nermere en 2km fra land?)

Link to comment
Share on other sites

jeg kommer sikkert til og kjøpe meg et ekstra løp som jeg kan bruke når jeg jakter i skogen hær, og så har jeg jo også orginal løpe

 

Jeg ville ikke ha kappet løpet, siden du ødelegger trangborringen/gjengene til chokene(utskiftbar trangborring).

Kjøp heller løp i den størrelsen du vil ha, i tillegg. Regner med at det er rimelig enkelt å skifte frem og tilbake.

;)

Link to comment
Share on other sites

 

 

side note. vist jeg bruker båt uten motor, kan jeg da jakte langs kysten? (nermere en 2km fra land?)

 

 

Den frie jakten kan du bedrive i vannkanten opp til der det er vann ved normal høyvanns stand, Det vil si at du kan stå tørt ved lavt vann. Med båt uten motor kan du jakte så nær land du måtte ønske.

 

Disse reglene gjelder i hav og fjord. I vann må du ha grunneiers tilatelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...