Jump to content

tips til kjøp av utstyr?


volvo242tic

Recommended Posts

hei

 

Er i ferd med å begynne så smått med langholdsskyting, og er dermed på jakt etter noen tips..

 

kikkert til mellom ca 5tusen og 10tusen, hva anbefales? Helst med mer en 16x..

(er dette bra saker: http://www.handladigitalt.se/burris-bla ... -5448.html)

hvilket kaliber bør man gå for? er vel like mange meninger som det er folk :)

 

takk for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Kaliber er smakssak. Velg det du vil ha. ca alt fungerer.

243, 6.5xhva som helst, div magnum kalibre, 308 bla bla bla.

 

Av optikk ville jeg valgt vortex viper pst 6-24x50. med medforstørrende retrikkel koster denne 7990,-

 

Tror du skal lete en stund for å finne noe mer egnet av bedre kvalitet til langholdsskyting, jeg fant iallefall ikke noe og har valgt denne selv. Spare spare spare nå..

Link to comment
Share on other sites

Er i ferd med å begynne så smått med langholdsskyting, og er dermed på jakt etter noen tips..

Du bør muligens starte med å definere hva slags langholdsskyting du vil fokusere på. Det er stor forskjell på hva som er optimalt til å lage tette hull i hvit/lysblå papp @500m med rifla i rest, og å ligge på magen eller sitte på kne og skyte på plater, eller andre ting som bare skal treffes.

En kikkert til BR-type skyting er ofte nokså uegnet (50x forstørrelse, 1/4-1/8 moa klikk, syltynt trådkors osv) til mer bevegelig eller vekslende skyting, og iallefall jakt. Mens en kikkert til allround langholdsskyting god kan brukes til BR-skyting, iallefall på et visst nivå.

 

Det er MYE viktigere at kikkerten er skarp, og er lett å se i /bruke enn at den har høy forstørrelse. 16x er nok etter min oppfatning, 24 er kjekt når skivene kommer opp, men før jeg prøver å se kulehuller skrur jeg aldri opp på 24x. Og jeg har brukt 2.5-10x42 med godt hell ut til 600m. Min første "langholdskikkert var en Tasco 2.5-10x50. Ingen problemer å skyte 40x40cm plater på 750m hold med den.

En annen ting som dikterer brukervennlighet er et godt mildotretikkel. Z-ples, og Tysk 4 og wtf kan selvsagt brukes, men det ER greiere med retikler av typen EBR3, MP8, P4, som har merker for dette og hint.

Og du bør ha 0.1mrad klikk, ikke 1/4moa, og ikke 0.05mrad - 0.1mrad (1cm @ 100m) det vil du IKKE angre på, samme er det med FFP, sørg for å få deg et retikkel som har samme forhold til antall klikk uansett forstørrelse. Du vil ikke angre på det heller..

 

I rekkefølge etter viktighet

- klar, skarp, god kontrast - du skal se målet, kulesporet til makkeren, og hvor du/dere treffer

- over 10x, 12, 16 - 20 ... javel, ikek fokuser for mye på det, men over 10 må det være

- iallefall høyderattet må være utvendig

- 0.1mrad klikkjustering

- NOK klikk, ikke glem at det er 10mrad til 1000m så du ha 100 sånne klikk TILGJENGELIG

- FFP retikkel

- noeslags mildotsystem på retikkelet

 

Den Burrisen er (om den er skarp nok) fin til 500m UNL, men nær på ubrukelig til varierte hold og feltmessig skyting. 1/8 moa klikk vil få¨deg spinnende over i "hvor mange klikk skal jeg skru"-modus, dersom du ikke trener ekstremt mye.

Når vi har nybegynnere på banen så er det vanligvis to problemer, det ene er "hvor mange klikk", OK, så finner vi ut det, så skyter de og treffer et sted (35cm eller .7mil til venstre), OK - "hvor mange klikk er det".... Med min kikkert er det 7 faens klikk... med 1/8moa klikk så får du finne fram kalkulatoren eller noe, (ja jeg har blitt spurt noen ganger om hvor mange klikk...jeg får mark av moa-klikk)

Så har du sågodt som aldri bruk for 32X, det er sågodt som aldri lys nok til (dette er ikke California, og det er kanskje skyting i romjula.. og er det om sommeren så regner det så mye at det er mørkt uansett) å bruke over 20x uansett, untatt i en steindyr tysk kikkert. Selv Zeissene og SuBene er dodgy på over 20x i dårlig lys.

 

Disse kikkertene er fantastisk bra i forhold til prisen http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&idkategori=1014, hadde de hatt en 4-16x42 så ville jeg valgt den, slik det er nå klarer jeg ikke å bestemme meg mellom 3.5-10x42 og 6-24x50. Den store 10-50 er veldig bra til BR-bruk slik jeg kan forstå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

er enig med M67 angående MOA klikk, og 1/8 MOA er mye finere inndeling enn du klarer å utnytte med en hvilken som helst rifle normal rifle, med mindre du har en rifle som kan konsistent skyter 3,63 mm på 100 meter da vel og merke.

men for alt i verden skaff deg 0,1 Mrad.

 

Har en Leupold MK4 med MOA klikk, og kikkerten er bra men aldri aldri aldri aldri MOA klikk igjen, sats metrisk!!!

Link to comment
Share on other sites

takk for svar så langt :)

 

når det gjelder bruk, er det per i dag fint lite jakt, det løses med annet våpen.

Ser for meg å delta på ulike stevner som arrangeres samt skyte hjemme så langt ut jeg får til her, slik det er i dag har jeg trolig mulighet til 300-400meter om brikkene faller på plass..

Er perfeksjonist av natur, så liker å skyte tette samlinger uansett avstand, hehe.. men jo lengre hold og tette samlinger = dyrt... så alt med måte selvfølgelig.

 

Er mm mann i utgangspunktet, så ser helt klart fordelen med 0,1mrad, det moa greiene har jeg sett på, og skjønte ikke en dritt.. hehe

har 10x zeiss i dag med 0,1mrad, og savner litt forstørrelse..

 

noen som har konkret forslag på kikkert i omtalt prisklasse som har typ 20x/30x forstørrelse og 0,1 mrad klikk, fornuftig retikkelet? :)

ser jo at den Sightron SIII 8-32x56 CM ser fristende ut.. hehe, men Sightron SIII 6-24x50 CM vil jo funke bedre på kortere hold..

 

 

igjen, setter STOR pris på tilbakemeldingene så langt :)

Link to comment
Share on other sites

til 300-400m avstand duger 10x i massevis . us marines skyter jo med sine "issue"m40 påmontert unertl 10x42 md mildot reticle ut til 1000yrds. har en liten snerten 1,5-6x42 zeiss montert på "ælgrifla" å det funker likefint på 300m som alt annet. ikke se deg blind etter mest forstørrelse til det holdet du planlegger å trene mest på. m67 summerte det hele ganske perfekt. god optikk,repeterbar mekanisme, mil-mil og utvendige justerings tårn er det som gjør det artig med skytinga og gjør deg til en bedre skytter siden man bruker mindre tid på å bannes på utregning av kulebane og vind korreksjon med moa klikk.

Link to comment
Share on other sites

til 300-400m avstand duger 10x i massevis . us marines skyter jo med sine "issue"m40 påmontert unertl 10x42 md mildot reticle ut til 1000yrds. har en liten snerten 1,5-6x42 zeiss montert på "ælgrifla" å det funker likefint på 300m som alt annet. ikke se deg blind etter mest forstørrelse til det holdet du planlegger å trene mest på. m67 summerte det hele ganske perfekt. god optikk,repeterbar mekanisme, mil-mil og utvendige justerings tårn er det som gjør det artig med skytinga og gjør deg til en bedre skytter siden man bruker mindre tid på å bannes på utregning av kulebane og vind korreksjon med moa klikk.

 

USMC har byttet ut sine 10x42 Unertl til S&B 3-12x50 nå :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg lander på sightron i en eller annen forstørelse, passer lommeboka mi.

Men kaliber da...? Har tilgang på m98 kasse, skinne for stiving av kasse, og godt løp, så økonomisk er dette hyggelig.. Men frågan er jo om man bør hoppe på .308 eller kjøre 6,5x55... Lade selv må man vel uansett, og 6,5 har jo en hyggeligere rekyl for kropp og sjel :D og vil jo tro rekkevidde på 6,5 vil være god nok for å slenge seg med på ulike events rundt om kring i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Zerostop:

" target="_blank

 

 

Presentasjon:

" target="_blank

 

 

 

FFP: Retrikkel i første plan, altså medforstørrende retrikkel.

 

Da stemmer mil strekene i retrikkelet på alle forstørringer.

Dvs at holdover skudd og vindberegning ved hjelp av mil strekene vil være den samme på alle forstørringer og du slipper å tenke så jævla mye før du skyter. Også bra for korrigering av treffpunkt.

 

Forslag: Gå på youtube og søk på landholdsfilmen, start med blogg 1 og se ALLE episodene.

Det er 30 og noe.

 

 

Test av kikkerten:

 

http://longrangedesign.com/Vortex%20Vip ... %20FFP.htm" target="_blank

 

 

 

Eneste "ulempen" jeg finner er at den ikke har lokk på tårnene, det har Sightron. Men klikkene skal være meget faste, og med zerostop spiller det liten rolle.

 

Retrikkelet er belyst og kan dimmes helt ned for bruk med nattoptikk, det har ikke sightron.

 

Kort sagt: Sightron er benchrest kikkert, Vortex er langholdskikkert/skarpskytterkikkert.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Da blir det vortex :-)

Sett på langholdsfilmen på YouTube, og plukka opp en del :-)

Selv om fadern er børsemaker er jo ikke langhold hans greie, mere pistol og svartkrutt, så suger til meg all info fra andre hold :-) hehe

 

Vært ute å skutt i dag, og fikk øka holdet hjemme :-) så nå kan jeg skyte ut til 345m hjemme, er vel ikke akkurat langhold, men kan ikke klage på slike muligheter på utsia døra :-)

Traff greit med min modda m98, så det er jo moro!

 

Ellers går det mot å bygge ei langholdsbøse av en annen m98 kasse pappa har liggende, greit å ha børsemaker i familien :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...