Jump to content

Engelsk setter valp, status etter 2 uker i nytt hjem....


msyncron

Recommended Posts

Hei.

 

Nå har jeg hatt min snart 5mnd gamle engelsk setter i hus i 2 uker. Dette er status, og nå trenger jeg virkelig tilbakemeldinger som er konstruktive!

 

Vi er førstegangs hundeeiere, og primærmål er familiehund som aktivt skal være med på jakt fremover.

 

Hunden legger jeg inn i buret om kvelden i 2300 tiden. Da har hun vært ute å skvettet først. Nå sover hun igjennom natten, men i 0730-0900 tiden da begynner pipingen å komme og småbjeffingen. Er dette "greit"?

 

Da går vi en tur ut ok skvetter etc. Etterpå får hun maten hun skal ha, putter tørrforet ned i en vannskål med vann. Så da går det virkelig unna. Så blir hun inne noe, mens jeg nå får ferdig hundegård. Mens hun er inne er hun stort sett rolig. Litt vims og meget lyst på kjøkkenet, der hun tøyer grensene veldig. Men jeg har tidlig satt korreks på dette, så det virker å fungere. "Sitt" fungerer bra. Litt sta ute enda, men er godt fornøyd med det. Trener på "bli" mens hun "sitter", for så å komme. Dette går og greit. Ungene er kjempeglad i henne, til opplysning. Gjør ikke noe galt, bortsett fra å småtanne på ting og tang og bære litt sko omkring.

 

hvirdan bør jeg gå fram med hundegårdtrening til henne?

 

Når kan jeg ta med henne på skitur, og hvor lang kan turene være?

Link to comment
Share on other sites

Hei på deg.

Når det gjelder hunden som ligger i bur gjennom hele natten så bør du lufte den om morgenen,den skal klare å holde seg men er godt å få komme ut å strekke på beina å gjøre fra seg ute når du har gjort det kan du ha han i buret igjen.den er fremdeles ung så den finner ut av ting etter hvert, Når det gjelder trening så er det bare å kjøre på men i et rolig tempo, husk at han er ung og bein bygingen er ikke helt ferdig utviklet og han skal bygge opp musklene sin over lang tid. jeg trener mine Huskyer fra dem er 5 månder men da fra 1 -3 km 2-3 ganger i uka og i et rolig tempo,har selv en Engelsk setter valp på 11 uker gammel her som leker med alt den kommer over, men kjøp tinger som han kan få lov til å tygge på som tygge bein eller hunde leker.Kjøp gjerne en bok om trenig så gjør du rette ting med engang :) Husk at det kan være kjedelig å være ute alene i hundegården hele dagen og da blir det fort lyd der ute som kanskje naboen ikke liker :D lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann :)

 

Vi er sjøl første gangs hundeeiere på egenhånd. vi fikk tispa vår 3 mnd gammal. ho er nå 7 mnd. (rottweiler blanding).

 

1 natta sov ho i eget bur fra 10 om kvelden til 12 dagen etter :) Noe vi ble mega imponert over. så vi har nok vært veldig heldige med vår valp. dette har fortsatt til dags dato om vi sover lenge. Så at din er tissetrengt etter 10 timer er nok ikke uvanlig sånn sett :)

 

slik vi gjør det, er at ho får mat om morgenen før ho skal ut. også får ho mat ett par timer før det er kveld. (fikk 3 måltid når ho var yngre) også ut å tisse rett før sengetid. detta har fungert veldig bra her hos oss.

 

Har lært ho sitt før ho får spise, skal ut ol. det gjør det veldig mye enklere i hverdagen syns vi i hvertfall :) også pga størelse og vekt. vi regner med at ho blir rundt 65 cm høg og mellom 45-60 kg som voksen :P

 

Lykke til med valpen og ei spennende unghund tid framover :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Vedr d på natta så er det litt klynking...hvis jeg går ned og irettesetter så blir det stille. Det er ikke så enkelt,men får tro d var forbigående i natt! Ellers går d meste bra. Vedr å gå i band,må dette læres inn nå? Det er mye lek og trekking i band..inne er hun rolig. Litt vims og konstant på jakt etter mat....det er vel normalt? Hun og katten er nä bestevenner:)

Link to comment
Share on other sites

Ok. En annen sak er tilvenning i hundegård. Her er d store utfordringer. D bjeffes og klynkes med en gang jeg er ute av syne...hva bør jeg gjøre her? Jeg leker med henne i gården etc,men med en gang jeg gär er det i gang. Fungerer slike sitronbånd?

 

Vedr bur om natta går d delvis bra...d klynkes der og,men om jeg går ned er streng med henne å tar litt i nakkskinnet blir d ok en del timer....hva mener dere? Ellers får hun mye ros og er stort sett veldig grei..

Link to comment
Share on other sites

Ja...er helt enig med deg. Men d sytes konstant om man ikke gjør noe i d heletatt. Buret brukes i bilen og,der er hun helt stille. Hvis hun ligger i buret når vi er i samme rom er hun stille....

 

Men om du irettesetter når hunden piper og syter, så får jo hunden den oppmerksomheten den kanskje er ute etter, at du drar den litt i nakkeskinnet betyr kanskje ikke så mye som den oppmerksomheten du gir hunden.

Jeg har ignorert når bikkja piper og syter, om de bråker i hundegården, så slipper jeg de ikke ut før de er stille og det har gått en stund. Om bikkja piper i bilen, så har jeg kjørt til bikkja har blitt stille og litt til. selv om det i starten ble noen omveier.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg anbefaler å gå på et valpekurs :) Det er veldig lærerikt - og morsomt! Jeg gikk der med min andre hund, og angrer absolutt ikke. Man får mye tips til positiv innlæring. Dette med hund og dressur er så individuelt.

 

Ser over at det anbefales kun SITT, og ikke BLI. Der er jeg imot. Jeg har brukt BLI-kommandoen utrulig mye, i mange forskjellige situasjoner - eks. i utstillingsringen.

 

Ang. sitronhalsbånd i hundegården synes jeg det er alt for tidlig å vurdere. Ta dette langsomt, forsiktig tilvenning. Gjør det til noe positivt. Er hunden interessert i aktiviseringsleker? Ting som kan gjøre at ho får fokus bort fra det intense ønsket om å være med dere...

 

Også er det slik med valper at man må tåle litt syting innimellom ;-)

Samtidig er det ganske diskutert hva resultat nakkeskinnet har på hunden.... Personlig gjorde jeg det på min første hund, men etter kurs har jeg aldri gjort det mer. Og med andre metoder (eks. en fysisk stopper med hånd i brystet hvis hunden bykser fram når dem har fått på plass-kommando) har jeg opplevd to "verdener".

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Her i huset må vi sove,og kan ikke ha en sytende hund hele natta...så om jeg korrigerer et par ganger,så blir den da vant med det,og skjønner poenget ettersom den vokser.? Vedr hundegård,va anbefales å ha liggende der som hunden kan aktivisere seg med? Den er bare 4,5mnd, men sitt,bli, og kommer villig etter og legger seg på plassen sin i stua fungerer bra nå. Hva bør jeg satse mer på fremover?

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening lærer de seg veldig fort at de skal være i ro i buret om natta.

Refs I buret ser jeg ikke helt hvordan man skal få til, da hunden mest sannsynlig ønsker å oppnå kontakt - noe den da får. Samtidig er det noe med at skal du "ta" en hund, så skal det gjøres i rett sekund. Hvis du da først skal forte deg til hunden, få opp burdør, få fatt i nakkeskinnet som du har skrevet om - ja da har jeg ikke inntrykk av at du får korrigert så bra.

 

Gjør ting til noe positivt! Når jeg skal reise bort og skal ha hunden i bur, får ho alltid en godbit. Så når jeg kommer med godbiten, sitter ho allerede i buret og er KLAR. Lyder samtidig kommandoen "gå i buret ditt", så må ikke ha godbit for at hun skal gå i buret.

 

ang. hundegården; hva med en godbitball som de må dytte på for å få ut godbit?

 

Og som skrevet anbefaler jeg VELDIG å gå et valpekurs :-)

Link to comment
Share on other sites

Prøv å overse hunden når den sitter i buret å piper, da får den ikke noe effekt av pipingen. Har ikke så mye tru på at det hjelper å ta den i nakken inne i buret. Buret skal være positivt. Mine ligger i bur om natta, å det går helt fint. Var litt piping på han minste de første dagene jeg hadde han, men det gikk fort over. Han fant ut at han ikke fikk noe respons:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Her i huset må vi sove,og kan ikke ha en sytende hund hele natta...så om jeg korrigerer et par ganger,så blir den da vant med det,og skjønner poenget ettersom den vokser.? Vedr hundegård,va anbefales å ha liggende der som hunden kan aktivisere seg med? Den er bare 4,5mnd, men sitt,bli, og kommer villig etter og legger seg på plassen sin i stua fungerer bra nå. Hva bør jeg satse mer på fremover?

 

Om du korrigerer så gjør du jo nettop det valpen vil, nemlig få kontakt med deg.

Det du bør trene på i dressursammenheng er vanlig husdressur, samt sitt og kom. Finn på nye utfordringer, øk lengde til hunden, prøv i forskjellige situasjoner, legg til forstyrrende momenter, feks kast ut en neve med hundemat og rop inn bikkja, etterhvert så blir det å stille krav til det hunden gjør, ikke nok at den gjør det i 99 av 100 ganger, men hunden skal gjøre det 100 av hundre ganger.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg akkurat verdensmester i dressur (som sikker mange har fått med seg i en og annen tråd her), men jeg fikk det til å virke med korreksjon når fjotten min drev på i buret og vekket oss om natta. Å ignorere var håpløst. Han bare fortsatte mer og mer, med kloring/graving på plastgulvet i buret, hyling og bjeffing.

 

Jeg endte med å gå ned ta opp buret, nappe tak i bikkja i det han kom ut og sende han inn med et kraftig NEI (pluss en og annen glose om jeg var seriøst trøtt...). Dette hjalp i kortere perioder, men så var det en natt jeg tenkte jeg skulle stå utenfor døra til rommet hans og vente til han begynte igjen. I det han startet å ule, rev jeg nærmest opp døra og sa NEI, høyt og tydelig. Da fikk jeg i hvert fall tatt han i "gjerningsøyeblikket". Dette gjentok seg kun et par netter. Siden har han sovet. Stakkaren fikk vel omtrent hjerteinfarkt da en morsk fyr plutselig stod i døråpningen, men han skjønte i hvert fall at det ikke var veldig populært å hyle om natta...

 

Ta i hvert fall ikke fatt i hunden når han er inni buret. Det er jo den trygge sonen, og den er fredet for straff, og ungene blir kjeppjaget ut om de må innpå rommet hans når han er der. Var vel noe i grenseland å vræle nei mens han var i buret, men det har gått greit. Å ta han når han kommer ut, vil i hvert fall føre til at han føler det tryggere inni buret!

 

Ellers har jeg funnet ut at å ha det så mørkt som mulig er tingen for kladden min da.

 

Han er i hvert fall enkel å få i buret nå, og han blir der hele natta uten et pip. Om familien sover til ni, halv ti i helga, er det fremdeles helt stille. Vi må stå opp før han. Da er han imidlertid hysterisk glad i det vi åpner døra. Deretter bærer det i full fart... opp i pappas tv-stol, for han skjønner jeg skal på badet først. Der sitter han og venter til jeg kommer ut igjen. Da er det ut og tisse, leeenge!

 

For meg så det i hvert fall ut til at korreksjon når han kom ut av buret, samt å ta han muntlig i det han begynte med ulingen virket.

Link to comment
Share on other sites

En annen sak er foring. Valpen elsker mat,og d er bra. Jeg forer når vi kommer i gang om morgenen og om kvelden. Når jeg nå skal i jobb igjen og valpen får mat i 6 tidrn om morgenen,da har han jo ikke sjans å holde seg til i 4 tiden i buret igjen...?! Hva gjør dere andre med dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er det gått ca 5 uker...og hunden er meget rolig i hus...går kjempebra. Hundegården har jeg enda ikke satset hardt på. Mørkt er det, og ikke hundehus enda....da blir det vanskelig...tenkte å drøye det til våren. Nå slippes han ut der for foring i blant og litt tissing etc...

 

Ellers begynner den å respektere samboer, etter en del preging...men, når jeg er borte er den på leting etter meg....ligger litt foran utgangsdøra og går å svirrer litt...det er vel normalt det og regner jeg med...

 

Ellers er det foringen nå som det er fokus på da, at dette blir bra. Hunden ser jo forholdsvis tynn ut, den veide 11,5kg når den var 4,5mnd gammel....det var vel normalt s¨å vidt jeg forsto...

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det foringen nå som det er fokus på da, at dette blir bra. Hunden ser jo forholdsvis tynn ut, den veide 11,5kg når den var 4,5mnd gammel....det var vel normalt s¨å vidt jeg forsto...

Det er normalt. OM du feiter han opp så han blir chubby og kosete, setter kanskje kona pris på det. Men det blir ikke no særlig å jakte over en hund som orker et halvt slipp så er den dau.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...