Jump to content

Hvem bygger rifle til skiskytterne?


Møringen

Recommended Posts

Det er vel Steenvåg og KG Larsen, og muligens OB Vatland, som er de store på skiskytterrifler er til lands. Det er store krav, og de er etter min mening hysteriske på presisjon, med løpsbytting i hytt og pine, når en tenker på den digre blinken.

Anschutz-Fortner rettrekkermekanismen er nærmest enerådende i de de høyere lag av skiskyttere, men Iszmash er nokså utbredt i de "fattigere" lag, og Anschutz 64 er ikke uvanlig som nybegynnerrifle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er store krav, og de er etter min mening hysteriske på presisjon, med løpsbytting i hytt og pine, når en tenker på den digre blinken.

 

God presisjon kan være forskjellen på et hårfint treff ved et dårlig skudd og en hårfin bom, jo bedre presisjon jo større feil kan skytteren gjøre uten å skyte bom/miste poeng. Et skudd som ville stått helt i ytterkant om riflen gir laser presisjon, kan med dårligere presisjon enten havne utenfor eller lengre inn mot midten. Jo bedre presisjon jo større sjanse for at skuddet sitter der siktet var ved avtrekket altså helt på kanten men innenfor.

Med ressursene disse utøverne har tilgjengelig forstår jeg godt at kun best mulig presisjon er godt nok.

 

M67 har sikkert mye mer erfaring med presisjon vind avdrift osv en meg, men sånn tenker jeg ang presisjon og vind avdrift i forbindelse med dfs skyting.

Gode avtrekk skal belønnes med treff nærmest mulig midten på skiva 8)

Men ingenting hjelper om ikke han bak kolben gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...