Jump to content

TiltvikLHS


KMO

Recommended Posts

For to år siden ble vi tatt av langholds basillen. Alt vi hadde da var salongriflene våre, og etter en

gjennomgang med ballistikk, mil/moa og skyteteknikk ble disse til «langholdsriflene» våre.

 

Gonger og papp ble satt ut på 200m, og teori skulle testes. Siden vi ikke hadde avstandsmåler

ble det brukt 50m målband :lol: noe som gjorde at holdene ble korte og unøyaktige.

Kjøpte senere en Leica 1200 som gjorde alt lettere, og fikk endelig skutt på 300m og 400m.

DSC02065.jpg

 

 

Etter hvert fikk kammerat 123hehe seg ei Howa i 308. Denne fikk Millet TRS-1 mil/mil kikkert, to-fot og Sonic 45 lyddemper.

Holdene kunne nå strekkes lengre, og ble prøvd på små skjellbiter.

skjell på 402m med førsteskuddstreff

LG011rd.jpg

LG023.jpg

 

zastava 22 wmr på 402m

LG018rd.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har fått skutt mer nå i høst. Holdene vi skjøtt på da var fra 300-925meter.

Mye vind og tåke den dagen gjorde forholdene vanskelige, likevel ble det forholdsvis gode treff.

Testet appen Shooter og Ballistic FTE med veldig gode resultater.

Video fra skytingen her http://www.youtube.com/user/TiltvikLHS

 

Langhold2011080.jpg

 

Kamera ble brukt til spotting.

Langhold2011079.jpg

 

Mye tåke kom og skytingen ble midlertidig stanset

Langhold2011070.jpg

 

Kikkerten er Millet TRS-1 4-16x50 mil/mil

Langhold2011085.jpg

 

Bilde av terenget.

Langhold2011088.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har endelig fått tid til mer langholds skyting nå som dagene er lengre.

Var i helgen med 123hehe og skjøt på is på 705meter og 755m.

Godt vær med varierende vind, rundt 2-5 m/s. Fikk filmet endel og her er resultatet:

 

Link to comment
Share on other sites

Den siste videoen er fra Hamarøy.

Men har en bedre plass bakom fjellene i videoen, hold ut til 1000++, vindstille og ingen folk,

men kommer seg bare ut dit med båt eller 1time til fots.

Har planer om å komme oss ut dit i vår, blir da 500m og 1000m på papp og stål.

Link to comment
Share on other sites

jasså, selv har jeg bane på 1200meter, 100 meter fra veg, har stål på 640 meter og har liggende ei plate som skal opp på ca 1000 når jeg får komlet meg til å lage stativet :roll: i helga fikk jeg skutt på is på 1030 meter med 300wm og 550 meter med 308 og 155 scenar :D det er morro når det blir litt flyvetid på kula :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Way to go! Veldig bra videoproduksjon, skulle ønske jeg fikk til det der. :thumbup:

 

Dersom dere ser på dere selv på video,

Se på 0:40, hvordan du ligger skrått bak rifla, og se rekylbevegelsen vippe rifla sideveis på 2:40. Dere vil begge kunne ha nytte av å komme dere mere inn bak riflene ("straight back, behind the rifle..")

 

Dere vil da mest sannsynlig oppnå to ting.

- ro i rifla under skuddavgang og det blir lettere å se hvor en treffer/bommer

- mindre sidespredning (opp høyre - ned venstre), og/eller færre dårlige skudd samme vei

 

Han som ligger til høyre på 4:40 ligger veldig bra, mens han på sia ligger mere DFS-skjevt, som er vel og bra med reim, men ikke det mest optimale med tofot.

 

 

Men uansett, rett og slett forbanna bra - Vi vil se mer! Ikke lett å sitte på jobb etter å ha sett den videoen der...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan virkelig si godt jobbet!

Nydelige filmer til inspirasjon, selv er jeg sylfersk på alt som dreier seg over 100m og liker det jeg ser.

Bra filmklipping og FOR en tumleplass dere har :shock:

Får plukke med meg tips du deler, M67 - man har alltid forbedringspotensiale!

Keep up the good work, vi tåler en til...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Da har vi vert og skutt igjen. Var fine forhold med lite vind 0,5-1m/s.

Treff ble det lita av, og kan vel ikke skylde på annet enn skytteren :oops:

 

Ble mest skutt på 420m da det var lettest å se treff. Hadde stål hengende ute på 624m, men det fikk

henge trygt da vi ikke så nedslaget av kula. Vanskelig å se treff på en liten camera skjerm.

Ser virkelig betydningen i et godt spottescope, og må vel muligens investere i et.

 

Kommer nå framover til å konsentrere oss om hold fra 300-500 da vi vet at vi klarer

å sende kula ut til 1000+ med «treff». Nå blir det mer trening på presisjon, samlinger og første skudds treff.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har vi vært å skutt litt, blandt annet med Krag Jørgensen på 500 meter+

 

Det ble også skutt med de vanlige riflene som har fått seg noen lag med Duracoat og KMO har fått Vortex'en montert på Saueren :D

 

Det ble en fantastisk dag for skyting med 0-1 ms vind, skal legge ut noen bilder etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...