Jump to content

Hva med jaktradio av merket TYT ?


Blackwing

Recommended Posts

Jeg har lett forgjeves etter norsk info eller tester på (jakt)radioer fra TYT. som vistnok skal være en stor dealer i markede forøvrig.

Jeg begynte å sjekke litt rundt da jeg syntes 3000,- var i drøyeste laget for en jaktradio.

En TYT - 800 kommer seg på halve prisen på norworld.no

 

..men er den no tess ?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 year later...
.

Jeg begynte å sjekke litt rundt da jeg syntes 3000,- var i drøyeste laget for en jaktradio.

 

3000,- er blant de aller dyreste jaktradioene på markedet. Du finner veldig stort utvalg radioer mellom 1500,- - 2000,-

Som f eks denne : http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=6676

Og denne - > http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... odid=16257

Og denne ->http://www.xxl.no/Root/Jakt/Radio%2C-GPS-og-hundepeiler/Radio/commaster-Jaktradio---ComMaster-1480-Orange/p/1088984_1_Style

Og denne ->http://www.xxl.no/Root/Jakt/Radio%2C-GPS-og-hundepeiler/Radio/hunter-Hunter-Tight-140-MHz%2C-jaktradio/p/1093016_1_Style

 

Og sikkert en haug til som jeg ikke husker i farten i tillegg til TYT radioen du allerede har nevnt.

 

OM du bestiller fra 409 Shop eller noen av de andre utenlandske husk å få bekreftelse på CE dokumentasjon som sier den er lov å selge i Europa. Når det betyr så lite kroner og øremessig som på en rimelig radio er det for teit å bevist bryte reglene.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har prøvd TYT, så ser jeg likhetspunkter med de som på død og liv skal ha de billigste dekkene på bilen sin, det er tross alt en billig livsforsikring å sette skikkelige dekk på bilen sin! Det mener jeg også gjelder jaktradioer, gå for kvalitet på jaktradioer, og går ting i stykker, får man hjelp om varen er handlet i Norge! Selvfølgelig kan man handle flere billige radioer for samme summen av 1 kvalitetsradio!

Selv mener jeg at går du for Yaesu, Icom eller Laffayette så har du kvalitet i lange baner!

 

Hilsen en radiot les radioamatør!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

TYT og andre kinaradioar har mange fellestrekk. Kva TYT er det snakk om? Fekk nett eit par Baofeng UV-5 i posten. Desse ser ut som dei kjem ut av samme samlebåndet som TYT TH-F8, sjølv om UV-5ane er dual band. Begge var CE-merka, slik som Wouxunen eg har frå før (og som har vist seg å vera ein god radio). Eg har inntrykk av at mange 4-5 watts kinaradioar brukar samme chippar og kretsar, men varierer litt i display, menyoppsett, innpakning (plasthus, heatsink etc.) og periferiutstyr. Dei er stort sett laga for proffmarknaden, men blir selde som vidopne amatørradioar. Ulempa er at dei er knotete å programmera. På dei to nye mine må eg inn i ein meny for å skifta mellom høg og låg utgangseffekt, ein klar ulempe.

 

Viss du berre har perifer interesse for radio så vil eg anbefala eitt av dei store merka. Dei er mykje enklare å bruka og kvaliteten og eigenskapene vil ikkje gi deg nokon overraskingar.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Icom på eBay, (viste seg å være kopi) for å teste den litt mot andre jaktradioer. OK på mottak men veldig svak lyd på sending.

(Det er forøvrig flere av de jeg jakter sammen med som har Icom som har svak lyd under sending, tror ikke det er kopier).

Kontaktet selger men det var bortkastet for han påsto at de skulle være slik.

Er det slik de fleste kinaradioene er, er de ikke verdt pengene.

Justerer man opp lyden slik at disse radioene er hørbare vrenges jo trommehinnen når en mottar fra en Zodiac, Lafayette e.l.

Link to comment
Share on other sites

Det finst ein del falske Icomar på nettet. Viss prisen er for god til å vera sann, så er han sikkert det og. Radioane kan vera brukbare, men det er forskjell på brukbart og Icom. Nokre kinaradioar har slurvete laga hol gjennom kabinettet til mikrofonen. Dette let seg opna viss du er forsiktig. Det finst tips på Youtube til korleis du fiksar dette. Ein anna løysning er å bruka bøylepropp med mikrofon i lag med sendeknapp midt på ledningen. Dei går for 5-6 dollar på ebay eller 409shop. Eg har brukt ein slik på Icomen og Yaesuane mine i mange år. Særleg den eine som eg har hatt på ein Yaesu har fått køyrt seg mange år på krevande jakt. Lyden er god både ut og inn. Då slepp du å operera den falske Icomen din. Kanskje lurt å kjøpa to, så er du meir sikker på at noko virkar. QC er ikkje så god som hjå Kensucocom.

Link to comment
Share on other sites

"meget god batterikapasitet. Tåler 12 timers kontinuerlig drift før ny lading" står det om den XXL-radioen. Min Hunter F1 varer i dagesvis, og så vidt eg har skjønt er ikkje Lafayette noko dårlegare. 12 timar er faktisk ikkje ein eneståande lang jakttur. I år mista vi faktisk ein hjort, fordi ein radio gikk tom for batteri på eit kritisk tidspunkt.

 

De som klagar over lydforskjell: Har de sjekka at det ikkje har med innstillingane 1W/5W sendeeffekt å gjere?

Link to comment
Share on other sites

[quote="beaker"

De som klagar over lydforskjell: Har de sjekka at det ikkje har med innstillingane 1W/5W sendeeffekt å gjere?

 

Det er sjekket, men styrken/høyden på lyden endres vel ikke om den står på 1W el 5W.

Bruker stort sett bare ørebøyle.

Nei jeg var nok bare det enkelte kaller "uheldig med kjøpet".

Link to comment
Share on other sites

De jeg har vært borti av forskjellige kinamodeller fungerer ok som jaktradioer. De er billige og hvis en ikke er kresen er dette radioer som fungerer til sitt bruk. De fleste er også ulovlige å bruke, så du gjør også en lovbryter av deg i samme slengen.. Det "viktigste" å tenke på om du bestemmer deg for å importere en Kinaræl-radio er faktisk om en kan lagre kanalene med navn, De fleste av de billigste kan en kun lagre kanalene med nummer. Det er ikke noe problem egentlig i bruk, men hvis en skal ha sikringskanalene, sankekanalene, svenske kanaler er det et jo greit å kunne skjelne mellom dem.

 

En falsk Icom V8 eller V82 går for rundt 350kr med frakt fra kina, så er jo ikke store tapet om en skulle gå dukken. Fikk testet en slik såvidt tidligere i høst fra en som kjøpte en til båten sin: både sending og mottak virket som en hvilken som helst annen radio.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...