Jump to content

Jaktprøve regler/muligheter


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Etter å ha brutt 3 jaktprøver grunnet skader tidligere år, skulle jeg i år prøve til en siste gang før tispa blir for gammel.

 

Hunden blir sluppet på dommeren hjemmebane, i et terreng han er godt kjent i, og selv har jaktet.

 

Etter ca en halvtimes søksarbeid, blir det uttak, og los. Losen roer ned å står i ca 5-10minutter, så slipper bikkja. Går ned til plassen vi sist hadde hørt losen, og finner bikkja løpende frem og tilbake langs et netting-gjerde. Gjerde er ca 1,5meter høyt, inkl topptråden.

 

Nytt søk, ny los, og samme problem på nytt, og dette gjentar seg totalt 3-4 ganger. Elgen spretter over gjerde, mens hunden ikke har noe mulighet til å komme hverken over, under eller rundt, da det viser seg at gjerde strekker seg på langs av hele terrenget.

 

Både fører og hund er lei og oppgitt, og vi vender nesen mot bilen igjen.

 

Ca 1km fra bilen drar bikkja ut, og det blir los, på noe vi senere finner ut er ei ku. Farten blir stor, og bikkja slipper. På tur tilbake til oss, ca 50meter fra oss, der uttaket var, blir det på ny los, en kalv, som vi ser i uttaket. Losen står deretter i 1,5 time, før vi pga mørket blir nødt til å støkke.

 

Etter endt dag, har vi såvidt klart å kravle oss opp på en 3.premie.

 

Mye trekk i poeng pga de losene hun slapp, og dårlig søk. HALLLOOOOOOO,, ja hun slapp 3 elger pga et gjerde som var umulig å passere, og trekken sto dit hen at hunden ville søke i den retningen, men ble forhindret pga gjerde.

 

Har forespurt prøveledelsen i gjeldende klubb om å få annulert prøven, å få startet på nytt, men har ikke fått tilbakemelding.

 

Grunnlg for klage: jeg mener dommeren burde valgt et annet terreng da han viste om gjerde på forhånd, og at det derfor ikke ble lagt godt nok tilrette for en god prøve. Ja, jeg er klar over at slike hinder kan dukke opp på jakt etter elg, men dette var en jaktprøve, der det var et kjent hinder tilstede, som kunne vært unngått.

 

Prøver ikke med dette å unnskylde ei drittbikkje, for hadde jeg ikke vært sikker på hundens prestasjoner, hadde jeg ikke meldt på prøve.

 

Noen som har meninger/synspunkter rundt dette??

 

Mye "tilfeldigheter" over flere år, gjør at vi med "feil rase" føler oss overkjørt/tilsidesatt av vår egen lokal-klubb. Jeg sier ikke at det er sånn der nødvendigvis er, men vi med "feil rase" oppfatter det slik.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Elgprøver har jeg ikke peiling på, men på generelt grunnlag så kan jeg si at dommere bare kan dømme ut i fra det de ser den aktuelle prøvedagen, ikke hva bikkja sies å ha prestert tidligere.

 

Kjipt at det gjerdet gikk der da, er det ikke noe i regelboka som sier noe om å hjelpe bikkja over hindre den ikke har forutsetninger for å klare? Med drivende hunder er det, på dommers anvisning, tillatt å hjelpe bikkjer over, men ikke akkurat på det stedet losen har gått. Bikkja skal hjelpes over et stykke unna og søke seg inn på strengen igjen.

 

Vet du om andre elghunder har klart å forsere slike gjerder? Er det et vanlig utmarksgjerde så bør det jo finnes smutthull under, og det kan være lurt å trene bikkjer fra valpestadiet på å forsere slike.

 

Skal man trekke bikkja så bør man vel gjøre det før prøvetidens slutt, men igjen; jeg vet ikke hvordan deres jaktprøveregler er. Det kan være smart å sette seg inn i jaktprøvereglementet før man stiller bikkje, reglene finner man på NKK sine nettsider. Da vet man hva man har å forholde seg til, og kan få større utbytte av jaktprøven.

 

Å ha "feil rase" høres meget betenkelig ut, dersom du føler dommeren gir deg negativ dømming av den grunn. En jaktprøvedommer skal være en nøytral NKK-funksjonær, og er hverken en raseklubbs eller lokalklubb sin dommer! Dersom det ligger noe der, så kan du klage til NKK med begrunnelse.

Link to comment
Share on other sites

Det burde no være noen her som er dommere i lokale klubber! Så et svar burde du få. Ser med interesse på evt svar du får. Jeg har en hund som legger av ved store bekker/ små elver. Har ikke stilt på prøve enno, han er bare et år. Men hvis så er tilfelle, så må jeg vel legge litt trening i bekke kryssing. Har no lest igjennom regelverket, men det står no ikke noe om akkurat denne problemstillingen. Kunne dere ikke ha løftet hunden over gjerdet, og latt den tatt opp sporet. Elgen var no sikkert ikke så langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Kunne dere ikke ha løftet hunden over gjerdet, og latt den tatt opp sporet. Elgen var no sikkert ikke så langt unna.

 

Joda, det ble forsøkt, men da skjedde det samme opp igjen. Ny los, og elgen over gjerdet.

 

Men etter tre-fire slike, så har bikkja fått så mye trekk i poeng, pga dårlig påhengelighet og søk, at premiering blir så og si umulig.

Link to comment
Share on other sites

Det skal trekkes terreng som elghundklubben disponerer, for den katalog som hunden har fått.Bare til opplysning, :wink:

Hadde jeg som dommer gått den prøven med slike hinder ville jeg kontakta prøveleder umiddelbart at det aktuelle terrenget jeg som dommer med ekvipasje hadde fått, ikke egnet seg til prøvetereng,At enn på prøve kan være uehldig å komme på ett naturlig hinder skal ikke komme hunden til last og heller brukes skjønn i poengsettinga av momentet,men samtidig kan ikke enn dømme en prøve bare på skjønn. Syns Dommer burde kontakta prøveleder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...