Jump to content

.338 EDGE - noen som har det kaliberet?


RWA

Recommended Posts

Hei kammerater - Er ute etter info om .338 EDGE da jeg holder på å planlegge en langholdsrigg. Holder på med en .338 LM, men galskapen bare tuller på seg - hehehe :)

 

Det jeg primært er ute etter er trykkberegninger, hastigheter på kuler 200 til 300 grains og ladedata.

 

Erfaringer som andre har gjort seg med egne byggverk tas i mot med enormt stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes noen Edger her til lands, Kiwi har en iallefall, og Kammerherren. Ligger mye info om de på nettet "over there". Har ikke sett at de skyter 200 grs kuler med de. Jeg vurderte oxo en Edge, men gikk for LM, og har ikke angra noe på det. Onde rykter vil ha det til at kvaliteten på Remington hylsene er så som så, ulik godstykkelse på hylser sies det. En annen ting er at det finnes bare en hylseprodusent, som kan gjøre hylsekostnaden noe dyr, og så er det vel litt ekstra fikling og prepping før det kan skytes. Dette er ikke noe jeg vet, jeg bare leser på nettet ;)

 

Ellers så er det jo en spennende patron, og skulle jeg valgt Edge idag, hadde jeg gått for Edge +p. Litt mer saft i den. Og man får vel aldri nok saft?? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke løsnet et skudd med Remingtonhylser i min Edge Knut Erik :winke1: , så det finnes nok flere, som f.eks Norma. At hylsene må prepareres er ingen hemlighet for det er jo snakk om en villkatt.

 

Til trådstarter, jeg har ikke skutt mye med min enda, pga tidsklemma jeg ramla uti med begge beina for 1,5 år siden. Litt optimistisk å ferdigstille 2 rifler uten nevneverdig trygge ladedata i samme tidsperiode der det dukker opp tvillinger i heimen.

 

Litt om patronen. Den er som du sikkert har lest deg til basert på .300RUM hylsa, så den får et litt større volum enn .338RUM når du nekker den opp til .338. Mine erfaringer så langt er bare basert på Norma hylser, Scenar 300grs, H1000 krutt og CCI250 Mag hetter. Startet veldig lavt, og beveget meg svært sakte oppover, basert på gromladningen til Shawn Carlock som er på 90grs med ellers samme komponenter. (Vil anta at han benytter Remingtonhylser, husker ikke i farta). Jeg har jo en helt annen rifle enn det han har, så med alle de variablene som finnes der kan en på ingen måte stole på at en trygg ladning i hans rifle er trygg i din eller min. Jeg startet helt nede på 85grs. Det er tydelig at denne patronen trives godt med litt trykk, jeg har nå kommet opp til 89grs, med snitt på 871ms. Ikke veldig imponerende avvik mellom raskeste og tregeste på 7-8ms etter hukommelsen. Den bør krype nedover for å kunne få interesante treffbilder på 1000m+.

 

Trykkberegninger må du nok måle deg frem til på egenhånd, det samme gjelder ladedata. Men, om du starter med 85grs H100 ved test av 300grs Scenar er du nok godt innenfor. Trikset er nok små oppjusteringer, ikke 3grs i slengen, og vær nøye ved oppmåling av krutt. Ligger du rett under max, og har i litt ekstra på en patron kan du få en overraskelse.

 

Ellers er det som de andre sier en god del å lese om patronen på amerikanske nettsider, Google.com er en fin start. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt. Har lest mye om patronen/kaliberet/tester, men det kan være greit å kontrollere opplysninger her på kammerset :) Man kan aldri forspørre seg på slikt. Håper at Kiwi fortsatt har "freseutstyret" for kamring i sitt eie..

 

Når det gjelder trykk, så regner jeg med det vil ligge mellom 62000 og 67000 psi. Altså litt kraftigere enn .338 LM - som har ca 61000 psi som max - etter den infoen jeg har funnet til nå ;)

 

Goggle brukes flittig, og det finnes mye info der ute, men lite på morsmålet - har lest det også ;)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om folket har lest denne? http://longrangeshooter.com/2009/01/the-338s-rum-lapua-and-edge/ Jeg finner den interesant, og jeg er 100% enig med deres konklusjon som sier at EDGE, RUM og LM har i praksis samme prestanda. Det er jo egentlig ikke så spennende å vite hva som er maxhastighet, siden den sjelden gir deg de beste samlingene. Jeg valgte Edge pga tilgang på Norma hylser, noe du ikke får til RUM, og LM passet ikke i min lille låskasse.

 

Rufus, du har helt rett, en .338-.378 vil gi enda mer saft, men det finnes andre igjen som går enda værre, så hvorfor stoppe ved den? :winke1: Bare se eksemplene i bunn av artikkelen. Flere der jeg ikke kjente til i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

H1000 får du hos flere meg bekjent, mener både Winge og Alvestad har.

 

Ja, disse du nevner som nedstrupede 408 er jo virkelig billige i bruk, både med tanke på morhylse, men ikke minst kruttkostnad. :mrgreen: Som sagt, det finnes alltid noe værre\sprekere å få kjøpt, slik er det med alt! Jeg startet med en bestemt låskasse, det medførte konkrete begrensninger som jeg lever godt med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...