Jump to content

Klarer ikke å lodde kikkertsiktet :(


barerobert

Recommended Posts

Heisann.

 

har prøvd to kvelder på rad å lodde kikkertsiktet uten suksess.

Nummer 1 på bildet beskriver hvordan det er nå og det tilter like mye til den andre siden men vil alldeles ikke sette seg i midten.

Om jeg løfter hodet litt slik at jeg ser skjevt ned i siktet så treffer heller ikke nederste tråd rett i løpet. Er dette noe jeg skal se bort fra? Her kommer nemlig alle mulige hypoteser inn i hodet siden jeg ikke får dette til :mrgreen:

 

Hvor galt er det om man bruker siktet som bilde nummer 3 beskriver, man søker jo etter å ha siktet som på bilde nummer 2.

 

9u45y9.jpg

 

Noen som har noen "kjerringråd" om temaet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk liggende en slik laser en eller annen plass, så det kan jo prøves.

MEN, en ting er at når jeg drar til skruene så setter tråden seg i offset. Jeg har WARNE-montasejer med skruer på begge sider horisontalt så tildragningseffekten skal ikke ha noe å si. Eller? :think:

 

Er ikke så sugen på å måtte ta dette til en våpensmed for å få montert, det blir for flaut :P

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg pleier å gjøre det, er at jeg legger meg på stuegulvet med rifla montert i skulderen, mens jeg sikter på en lyktestolpe et stykke utenfor. Så får jeg en kompis til å vri på sikte til retikkelen står loddrett på. På denne måten er kikkerten stillt inn hvordan jeg holder rifla. Når du strammer skruene kan dette ha noe å si. Det er derfor viktig å stramme litt og litt på begge siden.

Link to comment
Share on other sites

På denne måten er kikkerten stillt inn hvordan jeg holder rifla.

Vil dette ha noe å si på presisjon med tanke på at siktet og løpet da kan være i offset?

 

Ang. tiltrekking så krysstrekker jeg for å unngå tiltrekking til noen sider, men nå kom jeg til å tenke på at det kan jo være at kikkerten har noen "hakk" eller fordypninger som setter seg til i montasjen og gjør til at den tilter den ene veien eller den andre...

Link to comment
Share on other sites

På denne måten er kikkerten stillt inn hvordan jeg holder rifla.

Vil dette ha noe å si på presisjon med tanke på at siktet og løpet da kan være i offset?

 

..

 

Om du har den innskutt og ikke driver å skrur har det ikke no å si, men skal du skru å justere for diverse avstander er det litt mere mikkelmakkel å få det rett siden du ikke justerer opp og ned men også sideveis med høydejusteringa og likedan justeres treffpunktet opp og ned i tillegg til sideveis når du bruker sideveisjustering.

 

Dersom du har mulighet så vatre og sett fast rifla i ett eller annet stødig, ta ut bolten heng opp en loddesnor av såpass tykkelse at du ser den gjennom det nå åpne løpet og få loddesnora sentrert i løpet så er det bare å justere trådkorset så det også sentrerer gjennom den samme loddesnora går du nå litt bak rifla vil du se loddesnora, trådkorset og loddesnora gjenom løpet samtidig og når alt er i orden vil de stå på linje

Link to comment
Share on other sites

På denne måten er kikkerten stillt inn hvordan jeg holder rifla.

Vil dette ha noe å si på presisjon med tanke på at siktet og løpet da kan være i offset?

 

..

 

Om du har den innskutt og ikke driver å skrur har det ikke no å si, men skal du skru å justere for diverse avstander er det litt mere mikkelmakkel å få det rett siden du ikke justerer opp og ned men også sideveis med høydejusteringa og likedan justeres treffpunktet opp og ned i tillegg til sideveis når du bruker sideveisjustering.

 

Dersom du har mulighet så vatre og sett fast rifla i ett eller annet stødig, ta ut bolten heng opp en loddesnor av såpass tykkelse at du ser den gjennom det nå åpne løpet og få loddesnora sentrert i løpet så er det bare å justere trådkorset så det også sentrerer gjennom den samme loddesnora går du nå litt bak rifla vil du se loddesnora, trådkorset og loddesnora gjenom løpet samtidig og når alt er i orden vil de stå på linje

Aaaaaa, det var et genialt tips, det burde egentlig vært en sticky en eller annen plass... :)

 

Jeg har muligheten til å teste dette ikveld, gangen i underetasjen til gamlingene går gjennom hele huset så det burde bli nok avstand.

Samtidig står faderns skrustikke slik til at rifla blir å peke gjennom den gangen :clap:

Bruker bare en vertikal laser til jobben :thumbup:

 

HÅH! Jeg skal til og med ta bilder av seansen. Legger de til her senere! :)

Link to comment
Share on other sites

Denne gjelder bare for montasjer som enten er av one-piece-type eller ved montering av kikkert på Picatinny-rail eller rifle med flat låskassetopp:

Kikkerten skal ha en flate på undersiden som er parallell ift trådkorset.

Bruk bladsøker og evt en stålbit med 100% jevn tykkelse (for å bygge under) mellom kikkert og rail/montasje.

Da ser man om kikkerten er tiltet ift montasje/rail.

 

Uansett så er det viktig å trekke litt på hver side, f.eks 1 tørn av gangen, for å dra kikkerten parallellt ned i ringene.

Det sagt så burde man ikke behøve å "dra" kikkerten ned i ringene, den burde ligge helt jevnt og ringene burde slutte tett om kikkerten allerede før skruene er trukket.

Dersom ringene er montert ørlittegranne vridd eller er litt uta av spec så kan man sikkert løpe inn i slike problemer.

Det kan og skje om man benytter noen form for overflatebehandling av umontert kikkert...

Kjør et google-søk på "lapping scope rings" så får du og opp en del info.

 

Det største problemet med "kantet" kikkert er at man ikke ser at man holder rifla skjevt, noe som gir store utslag i treffpunkt på litt avstand.

Det andre er at om man eksempelvis skal justere sideveis så vil man effektivt justere også høyde da retikkelen vil bevege seg på skrå, altså blir det noe ubrukelige greier om man ønsker å justere for å kompensere for avstand/vind.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...