Jump to content

new zealand


bransern

Recommended Posts

hallo. skal på en liten to måneders utflukt til nz utpå vinteren. i den samenheng lurer jeg på åssen man går frem for å ta med rifla på fly. Er det bare å bestille billigaste flybilleten og ordne alt på flyplassen den dagen man reiser eller er det noe man må gjøre på forhånd?

alle tips motas med takk

Lars christian

Link to comment
Share on other sites

nope!

Du må sjekke med det aktuelle flyselskapet om dei flyr med våpen. (ikke alle gjør det)

Når du funnet ett selskap som gjør dette er det bare å ha en dialog med dem, så får du greie på korleis dei vil ha ting og tang.

Normalt er: våpenet uten vital del og ammo i separat flygodkjent våpenkoffert med lås.

vital del+ammo i annen insjekket veske. Ammoen vil mangen ha i original eske. (eg pleier å ha ammoen i en skikkelig boks, der eg og har brettet sammen ett par originale esker og stappet i samme boksen)

Dette blir sjelden kontrollert. MEN en vet aldri... bedre føre var.. :)

resten ordner seg på flyplassen. men ta gjerne til litt ekstra tid for din insjekking. av og til kontrolleres ALT av og til ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Til New Zealand ikke fullt så enkelt.

Ta kontakt med flyselskapet, ikke reiseagenten.

Reiser du via Asia må selskapet normalt innhente et transittløyve (flyselskapet fikser mot gebyr) selv om bagasjen ikke forlater flyet.

Ankomsten på NZ er enkel (var ihvertfall for noen år siden), fortoll og betal avgiften.

Overvekt håndheves og vil koste deg i omegn 1000 kroner pr kg tur/retur. Våpengebyret du betaler fritar ikke våpenkofferten din fra overvekt. Ikke finn på å ta våpendeler i håndbagasje (kikkertsikte) da alle deler som kan monteres på et våpen... prøv å forklare sikkerhetskontrollen i Thailand eller Singapore at det ikke er farlig... :roll:

 

Send en international smartpost pakke fra Posten om du har noen kontakter der nede. Inntil 10 kg og det blir billigste løsning. Dessverre er det ikke samme ordning tilbake og 10kg koster deg brått 2-3000 kroner å poste tilbake.

 

Som du ser - en Stormcase på 8 kg er dumt å reise med. 100 skudd veier brått 2, 5 kg pluss emballasjen. Regelen er maks 5 kg ammunisjon men du kan banne på at du møter noen som håndhever maks 5 kg ammunisjon i emballasje/ koffert. Går som regel å forklare dette, men har hatt mine timer på flyplasser mens supervisore skal hentes og informasjon skal verifiseres osv...

 

Pakk lett, pakk smart og suppler utstyret ditt lokalt. Reis med et service-selskap som Lufthansa og Qantas, ikke billigselskap som Ryanair eller liknende. En flybillett til 12' blir fort veldig dyr i forhold til 14' om du må betale for eget hotell og kjøpe ny billett videre pga en føkkup du ikke har kontroll på... Kan du reise hele reisen innenfor en "Star alliance" eller tilsvarende så gjør det. Lavprisselskaper som kun selger "etapper" bør du unngå.

 

Det er fort billigere å kjøpe & gi bort fremfor å frakte eget. Sørg for å ha RIKELIG med tid til flybytte i Europa. Vintersesong med de-icing og forsinkelser, flyene videre til Asia er som regel smekkfulle mens våpenpapirene dine er gyldige kun for en spesifisert reiserute... Kan nevne at jeg også har hatt 4 dager venting på ledig sete i Frankfurt pga dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får deg en tourist firearmslisence når du kommer til NZ ved å fremvise norsk tillatelse, dvs våpenpass. Med en slik lisens får du kjøpe våpen og ammo fritt. Det eksisterer ikke noe enhetsregister på individnivå der nede - så du kan i utgangspunktet kjøpe et våpen og plassere hos kontakter der nede, om du har det?

Link to comment
Share on other sites

En ting til:

 

Sørg for at alt av utstyr du tar med nedover er GRUNDIG rengjort! De er litt nøyere på mikroorganismer der nede enn her hjemme. Søle, om aldri så lite, i mønsteret på støvlene kan føre til at du ikke får de med gjennom kontrollen. Har ikke selv fått fysisk sjekket det som var i sekken , men ble kryssforhørt..

 

Det går sikkert an å avtale leie av våpen også. Ta kontakt med en våpenbutikk, kjøp våpenet mot en avtale om at de kjøper det igjen for en redusert sum, evt nedjustert ytterligere dersom du returnerer det i vesentlig redusert forfatning. Det er fort gjort om i skal opp i Alpene.. !

 

Du skriver senere på vinteren? Beste tida er fra sent i April og utover for alle arter. Februar og mars er bare Sommer, og jakta følgelig litt skral...

 

Selv vurderer jeg kun turer dit i tidsrommet sent april til tidlig juli. Ren sommerferie er fint å ta i Jan og feb, med dame og uten børse..

Link to comment
Share on other sites

Mars er vel brunsten for hjortebukkene og februar mars er vel beste tid for Fiordland om noen vil plage seg selv med å dra dit?

 

+1 på rengjøring.

Er klar over dette med rengjøring var der nede i 2001 i noen måneder på elvepadling. husker også sandflua :x og der jeg fant mest flue var nede i fiordland. Det er thar og gemse jeg er mest lysten på å jakte på. hjort er det nokk av i norge...

vil opp i fjellene.

er det noen av dere som har noen kontakter dere vil dele?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...