Jump to content

Nybegynner vurderer ladeutstyr for .223Rem


telang

Recommended Posts

Hei.

Jeg tenker på å kjøpe ladeutstyr for .223Rem, og valget står foreløpig mellom Lee Loadmaster progressiv presse eller en 4-hulls turretpresse fra samme produsent.

Det er langt mellom kronene om dagen, og disse er jo relativt rimelige og samtidig effektive i bruk.

Men jeg har lest et sted at en turretpresse kan være litt mer presis i bruk enn en progressiv og lurer litt på dette. -Har det med kuleinnsetting og pressing av denne og gjøre, eller er det andre ting som jeg ikke har sett? Jeg vil jo gjerne ha så god ammunisjon som mulig, men liker godt tanken på å få en ferdig patron hver gang jeg drar i spaken...

 

Har også forstått at Lee kan kreve at man må fikle og justere endel i starten for å få det til å fungere bra, men ser ikke dette som noe umiddelbart problem siden jeg er godt vant med teknisk og mekanisk problemløsning.

 

Tips og tanker rundt dette mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg den enkleste O pressen fra Lee, koster ikke mange kronene den.

Om du ringer en utstyrs forretning å ber om Lees Breech Lock (vet Trond Alvestad har denne inne til 650 kr) så får du en helt grei presse som du klarer å lade ganske mange på pr dag. I allefall nok til vanlig bruk.

Her får du også ferdig pakker med denne pressen å alt annet du trenger til ditt cal.

Om du ikke har ladet før, er det lurt å starte på en enkel presse slik at du får alt riktig.

Men nå er det med ladning som med mye annet, at det ikke er grunnutstyret som er dyrest......

Men det får du tidsnok erfare :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok bli enten en turret eller progressiv presse. Når jeg først har kommet frem til en god patron vil jeg bruke minst mulig tid på produksjonen, sånn at jeg ikke trenger å gjøre det så ofte og ikke bruker så lang tid hver gang.

Det kan jo også bli aktuellt etterhvert å lade for kjente, og jeg vil ha riktig presse fra starten av.

 

Skulle jeg føle at det blir for mye å følge med på kan jo de forskjellige momentene kjøres enkeltvis i starten.

 

Det jeg nok lurer mest på er påstanden om at en progressiv presse er mindre presis enn en turret. -Hva bunner dette i?

Link to comment
Share on other sites

Skal man lade for maks pressisjon så bruker man ei enstasjonspresse. På en enstason har man full kontroll på hver hylse i alle oprasjoner noe man ikke har i ei progresiv presse. Har prog. og enstasjons presser men 60-70% blir ladet på enstasjon. Mengdetrening 308win går på prog. Med en enstasjon lader man greit 100-150 skudd i timen mens på en prog. så kommer jeg ikke over 300 i timen.

På ei prog. presse er min erfaring at det beste er å bruke bare necksizerdier da de gir minst motstand og best føling med hva som skjer.

Lader du 223 til praktisk skyting og skyter 5-10k skudd i året så skjønner jeg tanken om en prog. presse. Lader du til jakt/trening og 1-1,5k skudd i året ville jeg helt klart valgt ei enstasjonspresse. 15 timer i ladebua for å produsere 1500 skudd er ikke mye og skal man eksprimentere med kuler og krutt og utvikle ladninger er ei enstasjon mye raskere.

Startet selv med en Loadmaster men kjøpte ei enkel enstasjon innen 3 månder siden jeg fort merket att man trengte det for å utvikle ladninger og det ble mye for mye å passe på for en nybegynner med ei prog. presse. Har samme loadmaster fremdeles 20år etter.

Link to comment
Share on other sites

har selv kruttvekten til Lee, å den funker veldig bra når du lærer å bruke den skikkelig. Samme med hetteisetteren. Mye av dette kan virke som leketøy ved første øyekast, men fungerer utrolig bra.

Har ladet en god del hundre skudd, å enda ikke hatt problemer med noe av Lee sitt utstyr :lol:

Telang.......du skal være obs på at det IKKE er lov å lade til andre enn deg selv.

Link to comment
Share on other sites

rimelig bra

utstyr for noen hundre patroner i året

 

Nåja, lader selv noen tusen i året på Lee-settet og med collettdia er det ingen problem å lade 100 skudd på en time. Trenger ikke noe bedre jeg da ;)

 

Det er et billig, men bra ladesett som funker som fy så jeg har ingen problemer med å anbefale dette settet til en nybegynner. Med unntak av kruttvekta som jeg byttet ut med ei digital med en gang

Link to comment
Share on other sites

Gode tips å ta med seg. Var ikke klar over at det kun var lov å lade til eget bruk, så da falt jo det argumentet for progressiv bort av seg selv...

Visste heller ikke at det kunne gå så fort som 100-150 i timen med en-stasjon.

 

En annen ting er at jeg må pakke bort utstyret etter bruk, så for å ha færrest mulig løse komponenter kan kaskje turret være en mulighet? -En patron om gangen, men alle dier permanent montert?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet på forskjellige turretpresser -nå for tiden bruker jeg en Lyman T-mag II- og det synes jeg går vesentlig raskere enn en enstasjons. Jeg ladet også en stund til pistol og revolver med Lee turret med påmontert kruttmål og på den fikk jeg produsert vesentlig mer enn på en enstasjons.

Link to comment
Share on other sites

Telang.......du skal være obs på at det IKKE er lov å lade til andre enn deg selv.

Siden denne komentaren falt,å jeg under litt,så må jeg spørre om hvor eller i hvilken lovtekst dette står?

Ikke det at jeg betviler dine kunskaper,men akkorat det som du skriver der,har jeg aldri hørt før.

Link to comment
Share on other sites

:D Var en heftig diskusjon om akkurat det her på nett en gang, mener det var først på året .

Prøvde å finne det, men gjorde det ikke. Saken var den at jeg også trodde at det var lov til å begynne med, men etter diverse øretever her inne innså jeg at slaget var tapt :D

Man lærer så lenge man lever .....

Link to comment
Share on other sites

Montere kruttmål i ei turret presse ville ikke jeg gjort. For å få nøyaktige ladninger er det viktigste å få de samme bevegelsene hver gang på målet. I en turret vil det ikke bli likt fra gang til gang og dermed unøyaktig.

 

Tull. Har du prøvd dette oppsettet selv -og til hvilken presse? Jeg har bestandig tatt stikkprøver som veies når jeg lader -også i den tiden hvor jeg ladet med Lee turret med kruttmål- og nøyaktigheten sto ikke tilbake for det jeg får fra andre kruttmål.

Link to comment
Share on other sites

Ang lading for andre:

 

Har nettopp snakket med politiet om dette, og hun sjekket med lovteksten. Hun fant ikke nevnt at det ikke er lov og lade for andre, men hjemmelading var bare nevnt i forbindelse med eget bruk.

-Så det enkleste og sikreste er vel sikkert og tolke det dithen at det ikke skal lades for andre. Det er jo også begrensning på hvor mye ammunisjon man kan lagre hjemme.

Kanskje det er greit hvis kameraten kjøper og oppbevarer sine egne komponenter og kommer med disse når det skal lades, for så og hente det igjen når jobben er gjort?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...