Jump to content

Spesial revolver Colt Detective


villmannen

Recommended Posts

Som de fleste andre coltrevolvere er de mer egnet som samlervåpen enn til å skyte med :winke1:

 

Spøk til side: de to colt-snubbene jeg faktisk har håndtert hadde alvorlige timing-problemer, hanen falt LENGE før de var i lås.

 

Børsemakern på intersport i oslo beskrev engang dårlig DA-timing, som baserer seg på raske avtrekk og bevegelsesenergien i cylinderen for å fullføre sylinderens rotasjon før hanen faller, som å "ta en colt".

Link to comment
Share on other sites

Nei nei gutt dette må bli slutt:

 

Ja det går fint an å fikse. Forøvrig så er det ikke noe feil men noe som må justeres med jevne mellomrom med Coltene. Jeg har en Detective selv, og der er avtrekket - som på mine andre Colter: k-a-n-o-n godt. Så blir det vedlikeholdt stadig vekk også.

 

Og det som Evert forteller om over, om denne børsemakeren - det får meg til å lure på om folk vet hva de snakker om i det hele tatt. Ta en Colt? Vanligvis så faller bolten altfor raskt. Det gir en ring rundt tønnen på Colten også (som S&W), og den skal ikke være der.

Husk også at Colten har en god låsing av sylinderen i det skuddet går. Coltene har en dobbel hand, som får tønnen til å stå som pinn-i-kuskit. Og sylinderen roterer rette veien - med full fart i DA så er det ingen fare for at cranen blir presset ut fra rammen som med S&W - som ikke har noen annen låsing enn bolten - og som dermed kan føre til at kammeret ikke liner opp med løpet.

 

Og som jeg sikkert har skrevet her noen ganger nå, så går det 13 på dusinet med de som hevder at de har peiling på S&W, mens en som kan Colt finnes knapt - som ulfur også er inne på.

 

Ulempen med Colt avtrekkene er ikke at de er dårlige, for det er de ikke - bare feil justerte. Ulempen er heller at man ikke får fatt i deler, og det er verre.

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med Colt avtrekkene er ikke at de er dårlige, for det er de ikke - bare feil justerte. Ulempen er heller at man ikke får fatt i deler, og det er verre.

 

Og en revolver som trenger stadig "oppstramming" av mekanismen, uten at det er mulig å fremdrive deler, er brukbar til? å ha liggende å samle rust?

 

La nå for all del de som digger myten om colt få digge myten... Med andre ord, gi dem til samlerne.

 

Men å påstå at en coltrevolver er et praktisk brukbart skytejern i et land hvor dyktige pistolsmeder er omtrent ikke-eksisterende, og deler må smis fra grunnen av, det synes jeg blir fjolleri.

Link to comment
Share on other sites

I følge folk med mye erfaring med coltmekanismen, må handen/fremdriveren byttes, eventuelt strekkes.

 

Det har blitt gjort vellykkede eksperimenter med å legge inn hardmetall i slitasjeflatene på handen, men det er ikke akkurat hverdagskost for norske børsemakere.

 

og nei, jeg har ikke bremser til overs :winke1::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ennå ikke hatt behov for å gjøre noe med handa på min eldste Python og den har vel gått rundt 10.000 antagelig flere magnum skudd. Med rett ammo er den fortsatt en av mine mest presise revolvere, men til DA skyting blir det nok mest S&W (+MR73)

Min Colt Cobra måtte jeg strekke handa på, DSen har ingen problem, men har gått relativt få skudd.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye av avtrekket justeres med bolten, som er laget av fjærstål og som funker som en fjær også. Hvis den er for stram faller den (den forreste delen) for sent inn i boltehakket og som er sagt over så låser den for sent. Omvendt hvis den er for slakk, da sleper den mot tønnen.

 

Handen (som er frembringeren) må tilpasses bolten slik at bolten faller inn i låsehakket like før handen låser. Denne frembringern har to funksjoner og kalles er en dobbel hand, den øverste delen dreier sylinderen, den nederste låser den.

 

Avtrekket styres av en V-fjær, der den ene leggen er slagfjæren og hviler mot hanen. Den andre leggen er returfjæren og hviler mot reboundleveren som er den lange dingsen som er festet bak i grepet. Reboundleveren sørger for at bolten dropper når den skal og at handen oppfører seg pent - den er kort og godt kjernen i dette urverket som et Coltavtrekk er, og må behandles pent med stadig ettersyn som et minimum. - men hvem ønsker ikke å skru fra hverandre sin Colt Detective eller Python så ofte man kan og beundre leamikken innvendig :D:D:D .

Link to comment
Share on other sites

bra beskrevet :-)

Veldig mye av avtrekket justeres med bolten, som er laget av fjærstål og som funker som en fjær også. Hvis den er for stram faller den (den forreste delen) for sent inn i boltehakket og som er sagt over så låser den for sent. Omvendt hvis den er for slakk, da sleper den mot tønnen.

 

Handen (som er frembringeren) må tilpasses bolten slik at bolten faller inn i låsehakket like før handen låser. Denne frembringern har to funksjoner og kalles er en dobbel hand, den øverste delen dreier sylinderen, den nederste låser den.

 

Avtrekket styres av en V-fjær, der den ene leggen er slagfjæren og hviler mot hanen. Den andre leggen er returfjæren og hviler mot reboundleveren som er den lange dingsen som er festet bak i grepet. Reboundleveren sørger for at bolten dropper når den skal og at handen oppfører seg pent - den er kort og godt kjernen i dette urverket som et Coltavtrekk er, og må behandles pent med stadig ettersyn som et minimum. - men hvem ønsker ikke å skru fra hverandre sin Colt Detective eller Python så ofte man kan og beundre leamikken innvendig :D:D:D .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...