Jump to content

hvor kjøpe ny løshund, grå?


kr ingebrigtsen

Recommended Posts

Ta kontakt med avlsrådet for Norsk elghund grå. Har sett på facebook Irene Sørum som har Gokstadhaugen kennel skal ha flere kull nå. Du kan kontakte henne på tlf. 33 11 11 34. Og hvis du har facebook så meld deg inn i gruppen Norsk elghund grå. der vil du hvem som skal ha kull fremover. Ellers kunne jeg nevnt mange gode navn.

Link to comment
Share on other sites

Gokstadhaugen har levert mange pene gråhundar, men blandar dessverre inn ein del bandhundblod. Om du skal ha rein laushund er nok Losnabakken sikrare. Men det er mange gode oppdrettarar der ute - bruk litt tid på å lesa stamtavler og prøvekritikkar på foreldre og bakover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gjort som nevnt lenger opp,kontakt avlsrådleder og forhør deg!

Han har kjennskap til kombinasjoner som kanskje ikke er annonsert.

Ringte han i vår når jeg var på jakt og fikk tak i fra kull jeg synes virker veldig spennende.

Gode linjer hvertfall,men skal ikke ta noe for gitt for det.

Link to comment
Share on other sites

Alle hunder er i utgangspunktet løshunder

Det kan hende, men eg er overbevist om at sjansen for å få ein god laushund er større om det er avla på laushundeigenskapar i alle ledd. Det er stor skilnad på arbeidsoppgavene til ein laushund kontra ein bandhund, både i søket og ikkje minst når hunden nærmar seg elgen.

 

Eg seier ikkje at ein kvalp etter to bandhundar eller ein av kvar ikkje kan bli laushund, men eg har sett litt for mange døme på det motsette.

Seinast på gruppa "Norsk elghund grå" på facebook. Der er det ein som spør etter råd når han skal ha seg laushundkvalp. Ein av svararane kallar det "gammal overtru" å sjå etter kva jaktform forfedrane har utmerka seg i. I neste tråd/spørsmål er det ein som er fortvila over at hunden hans ikkje oppfører seg som laushund, men derimot fungerar fint som bandhund. Den er resultat av ei blandingsparing...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kjøpte valp(NEG) av rene båndhundlinjer. (min fjerde hund) Tenkte det skulle gå bra, hadde fått gode løshunder av de tidligere hundene. Denne loser så lenge elgen står i ro/går, flink på innkalling, slipper litt lett av og til(kan ikke helt stole på et han står der til en kommer på hold) følger ikke elg som løper, men har faktisk ok søk, takket være nitid trening. Det er likevel ingen tvil om at det er stor forskjell på hvilkelinjer man velger. Er fornøyd med hunden, altså, men kjøper meg en til, med løshundblod, for de lange dreva:)

Link to comment
Share on other sites

Skal også nevne at han er stille i bånd ved syn av elg, og ble off. godkj. ettersøkshund uten problemer. Han er nå så løshundprega, at han nok ikke er særlig god bandhund lenger. Har i alle fall konkludert med at det ER stor forskjell på linjer - bandhund/løshund

Når det gjelder kenneler i Norge, ser jeg viktigheten av det arbeidet som noen kenneler driver med som svært viktig. Losnabakken f.eks spesialiserer seg på NEGløshund. Viktig at vi tar vare på gråhundens løshundegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...