Jump to content

Oppdrett av uønskede arter..


bharsvik

Recommended Posts

Viser til følgende avisoppslag:

http://www.nationen.no/2011/11/21/rovdy ... 1/?image=1

 

http://www.fvn.no/lokalt/article925503.ece

 

Etter det jeg kan se er det her snakk om en person som trolig driver et slags oppdrett av vaskebjørn, nesebjørn og mårhund. Hvorfor han driver med det kan selvfølgelig ikke jeg vite, men jeg syns i hvertfall at det er urovekkende at noen virkelig driver med det! Er disse dyrene egnet som husdyr? Finnes det folk her i landet som har dem som husdyr? Er det noen som ønsker å sette dem ut for å etablere nye bestander? Hvorfor?

 

Det har jo ved flere anledninger dukket opp både vaskebjørner og nesebjørner her i landet. Mårhunder har også vært observert ved flere mer eller mindre bekreftede tilfeller. Dersom det virkelig finnes et slags nettverk som driver med slikt bør det etter min mening legges ned store ressurser for å få bekjempet det. Jeg trodde folk forstår at innføring av nye arter kan få enorme konsekvenser for faunaen vår. Vi har på en måte nok med å bekjempe minken, som ble innført før folk innså hvilke konsekvenser det hadde. Hva er det egentlig som driver folk som gjør slikt i dag???

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje med mi beste vilje skjøna kvifor nokon skulle ynskja å setta ut vaskebjørn i landet. Ulv - ja, der kan eg i det minste sjå logikken. Men sjølv ikkje folk som visstnok i fylgje somme sett ut ulv ville ha gjort det same med ein framand art. For meg høyrast det ut som forsøk på pelsdyroppdrett. Vaskebjørnar er søte, men dei er ville dyr og er ikkje bra å ha i huset (vel, ungane går visstnok bra - ei venninne budde som utvekslingsstudent i USA hjå ein familie der far i huset i vanvare skaut mora frå eit kull med vaskebjørnungar, og dei fekk vekse opp i hjemme hjå dei til dei stakk av. Veldig søte, visstnok :shifty: )

Link to comment
Share on other sites

Er det noe dyr som ikke er forsøkt holdt som husdyr? Det blir vel en sjelden gang også konfiskert en del krokodiller og alligatorer som holdes i fangenskap, og såfremt man ikke er ekstremt redd for å bade alene er det vel neppe mye hygge å hente fra den kanten heller...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...