Jump to content

juster kikkertsiktet etter synet, er dette mulig ??


Tyren64

Recommended Posts

Har et Meopta kikkertsikte som jeg ikke er fornøyd med. Bruker det på min 30.06 til revejakt, så blir mest på natterstid at det er i bruk.

Problemet er at jeg ikke klarer å se klart i det da jeg bruker briller. Nesten så jeg må gjette meg fram til hvor jeg har korset når jeg skal skyte. Vet jo at det går å justere litt på bakre del av siktet, men får det ikke til å stemme slik at jeg kan se godt uten briller. Sier UTEN briller da jeg ikke liker å skyte med disse på. Å grunnen til dette er at når jeg legger kinnet inntil kolben for å sikte, må jeg enten løfte brillene eller se over dem......

Så mitt spørsmål blir da: finnes det noen kikkerter som man kan stille inn etter synet ??

Eller kjøpe nye briller :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hehe...joda sikkert et alternativ. Men ser det kke helt for meg å stå opp kl 05.00 på natten når revepiperen begynner å ule, det første man må gjøre er å gå på bade å begynne å styre med linser :lol:

 

 

døgnlinser for jaktbruk;)(linser man kan sove med, funker som gull;) til de fleste i hvertfall)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

døgnlinser er til for å brukes kontinuerlig i 30 døgn, altså for å sove med. brukes de lengre enn dette. så er infeksjonsfaren veldig mye høyere, kan gå bra lenge, men får du en kraftig bakteriell-keratitt pga. av overdreven døgnlinse bruk, så kan du i verstefall bli blind..

Link to comment
Share on other sites

Da tenkte jeg feil ang døgnlinser, trodde dette var dem man brukte 1 døgn og skiftet. Det hadde jeg aldri orket :)

 

 

;-)

 

men seriøst.. skift linsene hver mnd. ikke bruk de så lenge som to mnd.. finnes etter hva jeg vet ingen linser på markedet som er laget for to mnd kontinuerlig bruk...

Link to comment
Share on other sites

På mitt Meopta sikte er det ikke noe justering bak for øye styrke. Kan selvsakt skru av den bakre delen, men blir ikke noe verken bedre eller verre. Fikk lånt meg et nytt sikte nå som var justering på....var som å komme til en annen verden :D

Vet at dette er et av disse billigsiktene som heter "Barska"......men med en lysåpning på 56, var det en nytelse å se gjennom i forhold til Meoptaen (denne var da 50)

Er ikke opplyst kors i dette siktet¨, å skal prøve det litt utover vinteren å se hva det er godt for. Skal stå på en 30.06 uten demper, så det får skikkelig peisingen :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...