Jump to content

Elektroniske ørepropper.


vegard_dino

Recommended Posts

På de øreproppene jeg kjøpte fra hørsellabben var bakgrunsstøyen svært mye tydeligere enn i mine peltor hørselværn. Så jeg vurderer ikke propper igjen før neste generasjon ørepropper. Jeg hørte ikke los 300 meter unna. De andre som stod ved siden av meg så dumt på meg og lurte på om jeg hadde skudd på proppene...? Ikke bra nok på bane, ikke bra nok til "lyttejakt".

 

Ikke bra nok er min mening.

 

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Brukt propper fra Resound i tre sesonger nå. Er rimelig fornøyd. Litt "forsterkersus" er det, men ikke plagsomt i flg min halvskadede hørsel. Tør ikke skyte uten vern lenger så da er det ikke bedre alternativ ved bevegelig jakt der øreklokker fort blir klamme. Gode elektroniske klokker er minst like gode. Bruker disse ved posteringsjakt og på kalde dager da de dobler som ørevarmere.

Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med dette firmaet: http://www.namsosaudiosenter.no/jaktpropp.html

De reklamerer med propper til 1800,- og ett tillegg på 650,- for jaktradio rett i øret (icom f34-gs som er min modell).

 

Dette er IKKE aktive propper. Dvs de forsterker ikke lyd. Det skal ligge inne ett filter som slipper gjennom normal lyd, men stopper "farlig" støy. Jeg er vurderer dette sterkt!!

Link to comment
Share on other sites

Nei, har bare mailet med dem.

Må finne ut litt mer om hva det vil si at de er passiv og ikke aktiv.

Slik jeg har skjønt det skal aktive propper forsterke lyd. Hvordan det funker på lengre hold vet jeg ikke, men korporal var jo ikke spesielt godt fornøyd.

Videre så kunne jeg velge mellom fire ulike filter. Det er vel dette som avgjør hva og hvilke lyder som slippes gjennom. Det er her jeg blir litt usikker. Jeg ønsker jo å høre best mulig på samme tid som jeg ønsker å bevare hørselen best mulig:) Egentlig ett lite dilemma det der:)

Jeg tror jeg må ta en telefon dit og få litt mer info :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt propper fra censdigital på elgjakta i år og må si at de fungerte veldig fint for meg. Relativt lite bakgrunnstøy (bortsett fra i bilen :shock: ) og de forsterker lydene bra også...kvisteknekk høres veldig godt. I tillegg er teleslyngen veldig praktisk..deilig å slippe ledningen til radioproppen. Litt uvant i starten, men det gikk seg til.

Link to comment
Share on other sites

Har Resound plugger(til 4500,- for medlemmer i NJJF tror jeg det var). Satt og humpet på landcruiser i 9 intense dager i Sør Afrika med disse i ørene. Det var fint å få dem ut i lunchpause og etter jaktslutt på kvelden. Det suser kraftig når det blåser mye, men jeg ble vant med det. På ansmyging og sporing er det fine greier å ha når skuddet plutselig skal avgis. For min del krevde det en del tilvenning for å godta lydbilde, men nå går det fint. Jeg føler det mangler noe hvis jeg glemmer pluggene, omtrent som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte. Jeg får litt problemer i veldig vått vær, vann i ørene med pluggene i er veldig ubehagelig. Jeg tror heller ikke at pluggene har godt av vannrett vestlandsvær på sikt. Tar de kvelden så er det dyrt. Jeg har ødelagt et sett med Sordin el. hørselvern p.g.a. hard bruk, de lå alltid i stridsvesten og ble brukt uansett vær og vind. Eletronikken leverer nå bare skrapelyder når det står på. Jeg kjøpte nye med IP 68 skjerming.

Resound pluggene har så vidt jeg vet ikke IP gradering i det hele tatt, ryker disse så blir det dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...