Jump to content

Avfyre slug med trangborring?


emil_harris96

Recommended Posts

Hvis du skyter Brenneke-slug (rifler på utsiden av selve prosjektilet.), så kan du skyte den gjennom full trangborign hvis du skulle ønske det. Det anbefales dog sylinder eller 1/4.

Gold_Magnum_01.jpg

 

Foster-type slugs (Badmintonball-tupp av bly.), skal ikke skytes gjennom noe trangere enn 1/4.

2654012.jpg

 

NB! Står ikke nødvedigvis "Brenneke" på pakka, jeg har Fiocchi-slugs som er av brenneketype.

 

http://www.brennekeusa.com/cms/h_faq.html

Why do Brenneke USA slugs have the ribs on the outside diameter of their slugs?

The purpose of the ribs on the outside diameter of the slug (with the exception of the 3- inch Gold Magnum and the All Brass Super Sabot which are designed for rifle barrel shotguns only) allows them, unlike most competitors slugs, to be used with any choke. As the slug passes through the three constricted areas, inside of the barrel, the Forcing Cone, Inside Bore, and then the Choke, the excess lead is squeezed into the gaps between the ribs with no damage to the barrel. Somewhat better accuracy may be noted when using the more open choke - - Improved Cylinder.

 

 

Sabotslugs bør kun brukes i sylinder, 1/4, eller riflet løp.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det har vært diskutert mye dette her på forumet. Jeg kjøpte en Heym drilling for noen år siden, og siden det ikke fulgte med noen bruker manual med denne drillingen , tok jeg kontakt med Heym fabrikken for å få en slik. Samtidig spurte jeg om hvilke haglpatroner jeg kunne bruke i børsa mi. Dette var fordi Remington sin Hevy Shot var blitt hot da, og jeg ville vite om denne kunne brukes. Jeg ville også vite hvilke trangboring løpenene mine hadde , siden det ikke var noen merking som fortalte dette. Under har jeg kopiert inn svaret fra fabrikken:

 

The only ammunition you should not use for your drilling is Remmington Support Slug, because this ammo is only for Remmington barrels.

All other ammunition should be no problem.

Right barrel (first one) is half choke and left barrel (second) is fullchoke.

 

Best regards,

HEYM Waffenfabrik AG

Dorina König

 

Så det kan virke som om det ikke betyr noe , sikkerhetsmessig, om det er trangboring i løpet som slugen går gjennom. At trykket blir høyere med full trangboring , sier seg selv , men hvis hagla er designet for trykket som kan oppstå, er ikke dette noe problem. Men presisjonsmessig kan det sikkert ha stor betydning. Jeg har skutt mye slugs gjennom O/U hagla mi, og med underste løp og imp.cyl. trangboring skyter den tre skudd serier på rundt 5 cm på 50 meter med den rette slugen.

Med trangere løp ble det dårligere resultater.

Men slug i drillingen ser jeg ikke noe poeng i. Det er jo derfor jeg har en drilling, for å kunne bruke ett rifle kaliber når hagla ikke strekker til.

Link to comment
Share on other sites

Brenneke kontra foster i trangboring har jeg lest diverse forklaringer på.... og føler ikke at jeg blir noe klokere av noen av dem.

 

Det har stått diverse artikler om dette i flere jaktblader oppigjennom, uten at jeg føler at noen av dem gir oss en fasit.

 

Dessuten kommer det til tider innlegg i nettdebatten, med oppfattninger av hva som er sant eller ikke.

 

Noen mener at begge typer går fint i alle trangboringer, noen mener at amerikanske slugs ofte er mykere enn brenneke, og dermed mer egnet for trange boringer, og noen mener det omvendte.

 

Noen sier at du bør åpne en patron og teste om prosjektilet er for stort til å gå lett igjennom for trangboringen din, og noen mener at prosjektilet bør gå trangt.

 

Noen påstår å oppleve at trange boringer gir bedre resultater enn åpne, og noen påstår det motsatte.

 

Har selv sett både brenneke og foster skutt i hagler med fast boring og løse choker, 1/4 til 1/2, både i brekkvåpen og pumpe, uten at jeg kan observere noe skader.

 

Når det kommer til presisjon konkluderer vel de fleste som har presentert eksperimenter med dette at man må finne ut selv av hvilke slugs som samler bra i det aktuelle våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...