Jump to content

SLETTES


skyttsengelen

Recommended Posts

Et tips er jo at det er lettere å legge til vekt på en pistol som er for lett enn omvendt.. jeg har stål, og har lagt på 60 gram foran. Andre som ikke er like sterke vil sikkert foretrekke en lettere pistol.

 

Når det er sagt så er ikke jeg veldig sterk. ;)

 

Funksjonering er jo like bra på begge modeller.

 

 

Jeg har prøvd rf versjonen også, men ville ikke kjøpt denne til de vanlige baneprogrammene. Grunnen til det er vekten. Så da er vi tilbake der vi startet..

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å kjøpe Morini CM22M RF i stål. Min er av de første som kom og i aluminium og den kan være litt for lett slik at jeg bruker løpsvektene hele tiden. Kjempebra pistol :D

 

PS : RF har lavere kjernelinje enn den vanlige CM22M , tror forskjellen er 4mm lavere løpslinje på rapid fire'n. 8)

 

EDIT : Legger ved Morini CM22M RF Steel link

Link to comment
Share on other sites

Tror aluminiumen som er brukt er 7075-T6 , dvs en legering som er mye brukt i flydeler. Ingen unormal slitasje etter 10-15 000 skudd . Lakken er litt slitt av rundt der sleiden går på toppen. Ikke noe problem ellers, mener sleiden må taes av for å se dette.

Skulle jeg ha kjøpt Morini pistol idag hadde jeg personlig valgt RF steel utgaven.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mye katalog data varierer med skjeftestørelser eller om det måles med magasinene isatt.

Men for å sette noen sammenlignbare perspektiver ut fra det man finner av info på nettet:

 

Pardini : 1200 g (tillegsvekter på 35g tilgjengeligt)

Hammerli : 1160 g (tillegsvekt på 50g tilgjengeligt)

Walther SSP : 970 g (tillegsvekt på 50, 100, 140 g tilgjengeligt)

Walther GSP : 1200 g (tillegsvekt på 75 g m/demper tilgjengeligt)

Morini RF Steel : 1120 g (tillegsvekter 3 x 40 g følger med)

Morini RF Alu : 900 g (tillegsvekter 3 x 40 g følger med)

Benelli : 1000 g

 

Morinien i stål kan altså bli fra 1120 - 1240 g

Morinien i Alu kan altså bli fra 900 - 1020 g

 

Alt som er for lett utover dette må bli hjulvekter eller annet smart

som man kan henge på. Det som er for tungt kan man ikke gjøre noe med.

 

Men jeg vil anta at alle oppgitte vekter er med Small skjefte, så

kankje noen få gram ekstra må påregnes på et medium eller large skjefte.

 

Men vektballansen og vektfølelsen har jo litt å si, så det bør prøves

før man kjøper.

 

Edit:

Har faktisk fått veid følgende modeller i dag. Alle uten Magasin:

Pardini (ikke nyeste mod) m/small skjefte : 1045 gram

Hammerli SP20 m/medium skjefte: 1045 gram

Walther SSP m/Large Rink skjefte og 135 gram ekstra lodd: 1070 gram

 

Kan virke som katalog verdinene inkluderer enten magasin eller Large skjefter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisan, fortsetter denne tråden med et spørsmål: Er det noen prinsipper eller "regler" for vekting av matchvåpen? Det er jo fristende å plassere ekstra vekter langt ut på løpet for å minske rekylen på f.eks. 6-sekunderen på Hurtig - men er det noe slags øvre grense hvor vinningen går opp i spinningen ift. at det blir for fortungt? Og så lenge man holder seg under maksvekten; er det noen med erfaring fra å dynge på med vekter mer mot midten/senter av våpenet? Fint å høre om det fins noen klassiske feller her ved siden av det at våpenet blir for tungt i siste halvdel av f.eks VM-programmet.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen folkens. Fikk prøvd Morini alu med fullt av vekter i dag. Kan klare meg med alu mod,men skulle helst hatt stål. Bare synd de ikke har den på lager i Danmark.2-6 mnd levering. Og enda mer synd de har så høye priser her, ellers hadde jeg kjøpt her.Over 3000 dyrere,da er det ikke noe tvil. Og svar fikk jeg dagen etter fra Danmark også.Har ikke fått noe svar her i Norge enda. Men men,smarte Dansker det. :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...