Jump to content

22lr - kappe og omregistrere?


Del

Recommended Posts

Hei,

nå er lommeboka snart klar for ei salongrifle! Jeg kommer sannsynligvis til å gå til anskaffelse av denne: http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?Prod ... 2%203-9x40

 

Iom. at jeg skal montere lyddemper, kommer jeg nok til å kappe løpet til 43-45 cm, men er redd for at subsonic-ammo da skal bryte lydmuren, og hensikten med subammoen forsvinne. Hva er erfaringene deres ang. dette?

 

Videre kommer jeg til å kjøpe rifla i butikk, sannsynligvis i Drammen. Så vidt jeg vet, har ikke XXL Drammen børsemakerverksted, så på våpensøknaden vil jo pipelengden bli oppgitt til 56 cm. Når jeg deretter leverer rifla til kapping og gjenging, må den omregistreres? Koster dette noe, og er det børsemakeren som tar seg av det?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Forhandler må føye på pipelengden, når søknaden er godkjent og den skal tilbake til politiet. Men XXL som forhandler vet ikke hvor/om jeg skal kappe senere, og sender søknaden tilbake med "feil" pipelengde. Jeg lurer på om den deretter må omregistreres.

Link to comment
Share on other sites

Hei Philipp,

 

Du kan fint handle våpen i drammen, og føre opp standard pipelengde.

Det er ingen praksis på å melde slike endringer.

Det står i forskrift at vensentlige endringer av våpenets karakter skal meldes.

Har aldri hørt om noen som har gjort dette. Hva som ligger i "Vesentlig endring" er heller ikke definert, men jeg vil tippe om du skal kappe mindre enn 40 cm, blir det ansett som vesentlig.

 

Hva angår ditt valg å kappe, vil jeg anbefale deg å prøve med standard pipelengde først, og kjøp med den demperen du skal ha (Forutsetter at pipe er gjenget fra fabrikk).

 

Så kan vi møtes for å sammenlikne smell med min som er kappet til 43 cm.

Jeg har ikke kronografert min, men mistenker at prosjektilet befinner seg i det transsoniske området, slik at man får en smakebit på Mach1.

 

Hvordan børse har du tenkt deg forresten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...