Jump to content

Erfaringer med Pointer GPS peiler?


rotorhead

Recommended Posts

Jeg har hatt Pointer GPS peiler i en sesong nå , den med halsbånd. Kjører den sammen med Benefon Twigg telefonen. Jeg er såpass fornøyd med den at jeg har kjøpt et halsbånd til. Det nye båndet er forberedt for GPRS har jeg blitt fortalt , men har ikke fått testet det nye båndet ennå.

 

Jeg har ikke testet så mange av de funksjoner som finnes tilgjengelig på dette systemet , men det jeg har brukt fungerer bra. Jeg har hatt båndet på en støver som er godt over gjennomsnittet interessert i å grave etter mikkel om den går i hi under drevet. Båndet har også vært med på flere svømmeturer med samme støveren , og til nå har det ikke vært problemer. Jeg ble faktisk imponert over hvor mye det tåler når jeg ser hvilke utfordringer hunden har satt det på.

 

Det er jo ganske dyrt , men det skulle være mulig å få tak i noe brukt vil jeg tro. Enten her i landet eeller Sverige. Prøv evt Finn.no eller blocket.se

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ganske dyrt , men det skulle være mulig å få tak i noe brukt vil jeg tro. Enten her i landet eeller Sverige. Prøv evt Finn.no eller blocket.se

haha...du finner ikke så mye brukte Pointer GPS peiler anonnser på nett, det måtte i så fall være "Ønskes kjøpt" :wink:

Sånne radiopeiler derimot...de som viser om hundern kanskje er i DEN retningen, eller var det kanskje den... :lol:

Link to comment
Share on other sites

byttet fra contact til pointer på jobben i fjor. fungerte veldig bra siden hundene våre går veldig stort. og har lett for å dra ut noen kilometer. så i stedet for å kjøre rundt å prøve å få inn hundene er det bare å sende en melding. eneste som var jævlig irriterrende er når man ikke har signaler.men det gikk stort sett greit.

 

men er såpass fornøyd at jeg har kjøpt en selv til ny jamten. ikke med twigg telefonen men pappa og jeg har hver vår nokia 6110 navigator som vi har lagt inn pionter programvare. da får du med 1000 kartblader. og dette virker det som er mer enn nok kart selvom vi har en del forskjellige terreng. har ikke testet det skikkelig med denne telefonen, men det lille jeg har fått testet synes jeg twiggen er bedre. kan nok hende det blir kjøpt en sånn i stedet i løpet av et år eller to. men nokiaen fungerer helt greit

Link to comment
Share on other sites

pappa og jeg har hver vår nokia 6110 navigator som vi har lagt inn pionter programvare. da får du med 1000 kartblader. og dette virker det som er mer enn nok kart selvom vi har en del forskjellige terreng. har ikke testet det skikkelig med denne telefonen, men det lille jeg har fått testet synes jeg twiggen er bedre. kan nok hende det blir kjøpt en sånn i stedet i løpet av et år eller to. men nokiaen fungerer helt greit

 

På hvilken måte syns du Benefonen er bedre en Nokian?

 

Er det noen som har prøvd den nye(?), tilsynelatende sprut og støvtette Sony Eriksson 702 med Pointer software? Går det an å bruke det med Pointer programmet?

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at fungerer det med Nokia er det sikkert enda bedre ,for menyene på Twigen er tungvind men det er sikkert bare fordi jeg bruker Nokia til vanlig. Har tvilling- abonement på telefonen og fri familie på bikkja, men det koster allikevel 69 øre for hver oppdatering av hunden , men så er jeg foreløpig avhengig av telenor her jeg bor. Sikkert billiger løsninger hvis man kan bruke Netcom

Link to comment
Share on other sites

Har 2 pointere av "telefontypen" dvs de som sitter i vest. Måtte jo prøve Astro da den kom, og begge er blitt hengende på hunden. Astroen skrudd foran på pointervesten. Kombinasjonen er overkill, men det hender i kuppert terreng og hund på langfart at det er svært hendig. Sporloggene i Spitfireprogrammet lagt på satelittfoto/flyfoto av terrenget er bare helt rå :!:

Link to comment
Share on other sites

Bare en ting å si om Gps-peilere, og da spesiellt Pointer som jeg har erfaringer med, nemlig SUPERT :D

Både den gamle typen i ryggsele og den nye i halsbånd er begge fullgode redskaper under jakt. Imidlertid er det kun den gamle ryggmodellen ("TrackKeeper") som man kan få ut tracklogen til bikkja i ettertid på. Dette er som HS Precision sier, rosinen i pølsa når man kommer hjem fra jakt :D Å bruke Spitfire krever imidlertid at vedkommende er sånn gjennomsnittlig grei på data for å få det til. OVF har imidlertid nå en avtale med en fyr som skal ta seg av support på alt som har med Spitfire-programmet, og også overføring av kart på de gamle Benefon ESC'ene etter at muligheten for å laste ned kart på internet falt bort.

Håper og regner med, at produsenten tar til vett etter hvert og lager også de nye halsbåndene med mulighet for datatilkobling, så man kan få tracklog på disse også.

En "overkill-kombinasjon" som HS Precision nevner, Pointer + Astro, er i gitte situasjoner med dårlig gsm dekning, såpass hendig at også jeg har sett meg nødt til å gå til anskaffelse av kombinasjonen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter endt jakt kan du kose deg med tracklogen til bikkja, og selvfølgelig se hvor du burde ha stått... :

 

Her er tracklogen overført til et kalibrert flyfoto:

14jnafk.jpg

 

 

Her er samme tracklogen overført til et kalibrert kart:

zkhouw.jpg

 

Programmet laster du ned fra denne adressen : http://spitfire.barhop.co.uk/index.html

Deretter kjøper du lisens til den/de enhetene du ønsker. Koster litt over 300 kr. Da har du også muligheten til å lage dine egne kart og laste dem inn på mobiltelefonen. Dette gjelder spesielt de som har Benefon ESC (siden muligheten for å laste ned kart fra internet er fallt bort). Da kan du imidlertid få sinnsykt detaljerte kart. 1:5000 eller etter eget ønske. For de som ikke er over middels på data kan få hele jobben gjort hos OVF for 700 kr.

Her er et eksempel på kart i målestokk 1:5000 :

5tzzok.jpg

Link to comment
Share on other sites

På hvilken måte syns du Benefonen er bedre en Nokian?

 

Er det noen som har prøvd den nye(?), tilsynelatende sprut og støvtette Sony Eriksson 702 med Pointer software? Går det an å bruke det med Pointer programmet?

 

synes menyen fungerer bedre og raskere. men dette har kanskje noe med at jeg brukte twiggen veldig mye i fjor høst og ble godt kjent med den. samtidig synes jeg 6110 virker litt vel skjør i forhold til twiggen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...