Jump to content

Valg av allround kaliber, med lyddemper


skyttern 6,5

Recommended Posts

Har tenkt på hvilket kaliber jeg skal velge men får ikke bestemt meg. Er det noen som har noen anbefalinger når jeg skal jakte alt fra tiur til elg.

lader selv så pris på patronene er ikke viktig.

 

Har sett på 270 win, 6,5 og 308. Hvilket av disse kaliberne egner seg mest til bruk av lyddemper? (hvilket kan jeg kappe mest ned på løpet)

 

Setter også pris på flat kulebane.

 

 

Har dere andre anbefalinger så tar jeg gjerne imot de. :)

 

Takk for svar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Tikka T3 i 308 som mitt alround alternativ, med 40cm pipe og hausken demper.....

 

Med 150gr Accubonb klarer jeg nesten kravet, men bare neste.

Med 165gr kule, klarer man kravet lett.

 

Med 150gr FMJ, så skyter denne flatt nok, til praktiske jakt avstander på småvilt.

 

Jeg er så heldig at min går klin likt, med den lotten med Nato som jeg har, og hjemmeladd 150gr Accubond.

At begge disse også går godt nok, til det jeg jakter med denne børsa, er heller ikke negativt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Jeg lader for øyeblikket min 308 Win med et krutt fra Hodgdon, dette kalles cfe 223 og er et slags "ballpowder" som flyter veldig godt i kruttmålet. En kjent nordmann som har skrevet mye om hjemmelading sa engang at "magisk" krutt finnes ikke. Dette er en stund siden og jeg mener at Hodgdon cf223 er nettopp et slikt krutt, for 308 Win og 150 gr. kula. I min Heym SR 30 med 45 Cm. pipe og Barnes TTSX 150 gr. og magnum hetter leser jeg av min grønne Chrony 914 Msek. jeg gnir meg i øynene, skyter 15 skudd med samme resultat. Jeg må låne en annen kronograf for å se om min har fått turbo.......men igjen bruk ladedata, start lavere og jobb deg oppover mot maxladning. Når det er sagt så må gjerne noen studere ballistiske tabeller og synliggjøre evt. Hastighetstap før/ etter kapping i en feks. 308 hva kulefallet utgjør på normale jakthold i cm. Tror de fleste vil finne ut at det dreier seg om et par cm. Og dette kompenseres lettest ved et par klikk opp for treffpunkt ved 100 meter. Med andre ord er det etter min mening viktigere å skyte inn kula uansett kaliber etter gunstigste innskytningsavstand. Dette synliggjøres bra ved f.eks. å laste ned ballistikkprogrammet pcb i galleriet her på forumet. Ingen kule flyr flatt uendelig og må kompenseres når holdene blir over hundre meter. Om det ene kaliberet flyr 4 cm høyere enn et annet på normale etiske avstander anser jeg som ubetydelig i en jaktsituasjon da de færreste klarer å utnytte dette. Avstander over dette må andre konsepter inn i bildet som vind, avstandsmåling og en sykelig trang til kunnskap om ballistikk, lading, våpen, optikk, rekylopptak og en del flere fremmedord og parameter ei en komplisert verden for de spesielt interesserte. 6,5x55 i denne kortløpverden anser jeg som i grenseland for storviltkravet til anslagsenergi etter MIN mening

Link to comment
Share on other sites

Det høres jo helt vilt ut. Du må for all del få lånt deg en annen kronograf ja. Har egentlig ikke særlig tro på at det stemmer, men hvis det gjør det er det jo ganske eksepsjonelt! Har vel ikke noe med magnumhettene å gjøre...? Hvorfor bruker du det, forresten?

Link to comment
Share on other sites

Enig i at den ladningen/hastigheten skurrer litt og bør undersøkes nærmere. Grims resultater er langt mer magiske enn det Hodgdon selv oppnår.

 

Når jeg for moroskyld sammenlignet hastigheter med lik ladevekt N11 og magnum/ikke-magnumhetter i 308 var resultatet litt lavere snitthastighet og mye større variasjon for magnumhettene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker magnumhetter på dette kruttet på grunn av tettheten av kruttkorn. Kronografen viser også jevnere hastighet med magnumhetter. Hodgdon sine tabeller viser relativt høye hastigheter med dette kruttet sammenlignet med andre krutt. Blir vel en testrunde med dobbel chronografering til helga:-)

Link to comment
Share on other sites

BULLET WEIGHT150 GR. NOS E-TIP

ManufacturerHodgdon

PowderCFE 223

Bullet Diameter.308"

C.O.L.2.800"

Starting Load

Grains49.0

Velocity (ft/s)2,865

Pressure52,300 PSI

Maximum Load

Grains51.1

Velocity (ft/s)2,990

Pressure60,400 PSI

 

Vet ikke hvor magisk dette er for deg 900ss , men her er ihvertfall Hodgdon sin tabell for Nosler E tip 150 gr. I 308 Win. 2990 ft/sec. Gir i min verden 911,3 m/sek. Testløpene til Hodgdon er vel minimum 61 cm. slik at spørsmålet er vel mer mot at dette er oppnåelig i mi 45 cm pipe. Dette skal selvfølgelig testes med en annen kronograf i nær fremtid, men da jeg selv tviler på tallene har jeg testet en del andre patroner blant annet Nato og 22 lr. Over den samme chronyen med korrekte tall. Testet også noen kjente ladninger med VV krutt med samme kula, n150 48 gr. Og denne ladningene ble klokket inn på 837 m/s. Jeg selvfølgelig ikke helt overbevist ennå jeg heller.......

Link to comment
Share on other sites

De tallene er ikke riktig så magiske.

 

Hvis vi f.eks. sier at man mister 3 m/s pr. cm løp så ligger magien i hvor du får de siste 48 m/s. Eventuelt de siste 32 m/s hvis vi håper på 2 m/s pr. cm.

 

Jeg tror ikke kruttet er magisk, bare at trykket er over standard med denne ladningen i ditt våpen. Forutsatt at hastighetsmålingene stemmer.

 

Liten forskjell i maks. og min. ladning forresten.

Link to comment
Share on other sites

CFE er ett magisk krutt i 308, skitt samme hva folk ønsker å mene.

 

Ladd til 60k PSI er hastigheten 30-40m/s høyere enn alle kruttene vi vanligvis har tilgjengelig her hjemme.

 

Dette er rett og slett grunnet at dette og en del andre krutt som f.eks Superformance er spisset for å fungere ytterst godt til helt bestemte kombinasjoner. Brennhastighetsmessig er det i gaten til 550/URP i 308, men har en ganske annen forbrenningskurve. Disse kruttene er ikke brukbare til alt, men der de kan brukes gir de også vesentlig bedre resultater. Så da har en valget, kjøp krutt som er brukbare i alt og en får dårligere ytelse eller bruk smale krutt som gir optimal ytelse i noe og tilnærmet ubrukbare til andre.

 

Utvalg er hyggelig. Da kan en spisse seg mot det en ønsker å oppnå ;-)

Link to comment
Share on other sites

Da er det utført en bekreftende test i mine øyner, to kronografer og to rifler, 150 gr. Barnes TTSX holder 914 m/sek. med 45 Cm pipa og 942 M/ sek. med ei 61 Cm pipe. Magisk krutt eller ikke, dette er fantastiske resultater. Maxladning med vv n150 gir til sammenligning 835 m/sek. med den korte pipa. Treskuddssamling på 16 mm 100 meter... Dette legger vel noen diskusjoner død om 308 win. Og løpskapping...

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte trygt på 51 gr. Med COL: 71,6 mm med magnumhetter. Dette er med en Heym SR 30

 

Start med 48-49, da vi testet en Remington med ei Shilenpipe på 22" viste den tydelige tegn på usunt trykknivå. Det kan være flere årsaker til dette men brukte ikke noe mer tid på finne ut årsaken da det ikke er mitt. I Heymen bruker jeg samme ladning bak Nosler cc 155 gr. Med COL: 70,5mm. Presisjon med denne kula er uakseptabel, men har ikke fått presisjon med denne kula uansett krutt jeg har prøvd...til sammenligning går både Nato (98 lot.) og Barnes på klisterlappen mens Noslerkula er oppe i 50-60 mm med treskuddsamling...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...