Jump to content

Kjøpe bue i USA


Styrmann1

Recommended Posts

Heei!

Dette er det sikkert mange som har meninger om og ikke mins erfaringer med.

 

Jeg jobber i USA, reiser av den grunn ofte frem og tilbake mellom Houston og Oslo.

I mange år har jeg gått og drømt om å kjøpe meg bue, meldte meg inn i norsk buejeger forbund, som støttemedlem. Leste en masse om emnet men så ble det med det.

 

Har imidlertid kommet på tanken igjenn, fant ei nettside til en butikk i Houston. Basspro.com Det er reine godtebutikken for den som er jakt og friluftsinterisert.

 

Så gutter og jenter!

- Hvilken bue bør jeg vurdere, jeg som har skutt lite og ingenting med bue før. Tre piler på stand på elverum. thats it!

 

- Noen som kjenner til regelverket ang kjøp av bue i USA, Kan man ta den med seg som vanlig innsjekket bagasje, eller må det til noen form for tillatelse.

 

- Hva med oppsett, er buene ferdig monterte, klar til bruk vanlighvis, eller må man til med buepresse osv, for å få tilpasset en bue til seg selv. Noe hjelp får jeg vell i butikken her borte, men det kan være greit å få litt feedback fra folk som har kjøpt bue her borte.

 

 

- Sist men ikke minst. Er det noe jeg må være spessiellt opptatt av / forsiktig med ved kjøp av min første bue?

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger folkens. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Timian jeg har allerede en splitter ny bue tilsalgs som ikke er brukt

det er en Bear Archery Attack i links utgave som passer for venstrehendte eller de med venstreøye dominans

denne buen følger det med alt utstyr da mener jeg sikte,pilholder,pilhylle,stabilisator og 2par lemmer

50 og 70 som gjør den justerbar fra 40 til 70pund da de kan skurs opp og ned 10pund hver

du vil også få med 12piler i karbon samt release til og dra opp buen dette er en meget proff bue som gjør seg svært bra til jakt

jeg kan love deg at ingen bue fra amerika kan måle seg med den prisen som jeg kan gi deg på denne

og frakten betaler jeg såklart vist du vil se bilder så kan du klikke deg innpå finn linken under her

http://www.finn.no/finn/minfinn/myitems ... e=31407879

 

evt spørsmål kan du spør meg direkte eller ta kontakt med Morten hos Bueshop.no

 

http://www.bueshop.no/index.php?page=sh ... t&Itemid=1

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte bue selv på Basspro i Florida og hvis de er like hjelpsomme i Houston som de var der setter de opp buen akkurat som du vil ha den. Hjelper med å finne dralengde osv.

De selger rene buer og pakke med sikter, pilhylle mm. Jeg kjøpte pakke men hadde kjøpt ren bue idag siden jeg byttet både sikter og pilhylle innen kort tid.

Det er vel også endel å spare på å kjøpe piler og spisser der. Kjøpte et par dusin piler som de kappet på lengden jeg ville ha og monterte spisser.

 

Tok den med i bagasjen og hadde ingen problem med det.

 

Nå hadde jeg nok kjøpt Bear Carnage 60-70lbs og sikter og utstyr utenom av de buene som står på Basspro hjemmesiden. Jeg begynte med 70lbs bue og det fungerte fint for meg men det lønner seg nok å begynne med en lettere bue rundt 50lbs.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok heller prøvd å finne en pro shop enn å kjøpt bue fra basspro, kjøp gjerne sikter/piler/ veske/ osv hos basspro. Men det er greit å kjøpe en bue som man kan få solgt relativt lett om man angrer på bue kjøpet! Det er to merker som jeg mener er lettest å få solgt videre, pse pro buene og Mathews!

 

Pse buene kan man justere dralengden uten å skifte kammer eller måtte ha den i bue presse!

 

Lurt å putte pengene i sikte, hylle og i en del piler! Kjøper du billig/dårlig Kvallitet nå vil du mest sannsynlig bytte dette ut etter kort tid;)

 

 

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=60.620796,5.176195

Link to comment
Share on other sites

Takker alle sammen for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg har null erfaring på området og da sier det seg selv egentlig. at det blir vanskelig å gjøre de beste vurderingene uten hjelp fra andre. Hvilke sikter, hyller osv man skal velge, det er bort imot umulig å ta stilling til.

Som den bear carnage buen som ble nevnt her. Det er en bue til nesten 5000 nkr, kjøpt i usa. Det tenker jeg at må være en relativt kostbar sak, spessiellt hjemme i Norge.

Nå kan det vell diskuteres om man trenger en så dyr bue, som førstegangs bue? Sikkert mange meninger om det også.

 

Venstrehendt, eller venstredominant øye? Jeg er høyrehendt, og har høyre dominans med rifla og da er det sikkert uinteresant å kjøpe brukt venstrehåndsbue.

 

Ja det er den basspro ute i Katy område jeg skal besøke. katy mill mall tror jeg det heter der ute. De er nokså proffe på området, og de hjelper meg nok med gode råd også. Men det skader ikke å være litt selektiv. Å kjøpe en bue man kan få solgt igjenn om man skulle være missfornøyd, er et godt poeng.

 

Jeg er i den situasjonen at jeg må lære meg dette på egenhånd og ved hjelp av tips og råd fra nettsider som dette.

Men et sted må man jo begynne. Bue er et fasinerende redskap og måtte vi bare få lov til å jakte med bue i framtida.

 

Takker og bukker for gode tilbakemeldinger folkens!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...