Jump to content

ny hagle, fersk jeger.


iak9

Recommended Posts

Fabarm er et italiensk merke, og de er jo kjent for å ha god kvalitet på haglene sine. Elos er vel av de mer ukjente i forhold til feks Axis, men jeg vil tro det er en god hagle okkesom.

 

Fant en test på nettet: http://www.sportinggun.co.uk/guns/447994/Fabarm_Elos_shotgun_review.html

 

Det er denne du har fått tilbud på, vil jeg anta?

 

Har for øvrig selv en gammel Fabarm Gamma i 20/76. Tror den er fra ca 1990. Kjøpte den billig hos Børselars i vinter (2 500,-) og trodde vel det var noe slarkegreier, men jeg syntes den lå godt i henda, og jeg hadde lyst å prøve det kaliberet (eller, det var vel egentlig fruen jeg tenkte på hagle til, men hun ville ha en ren damehagle i stedet for en manuelt tilpasset en. Jeg ble derfor ved denne).

 

Resultatet er at jeg er svært fornøyd med denne slarkegreia, som slett ikke er slarkete. Den er solid og tight og skyter godt, selv om den ser velbrukt ut. Det betyr i hvert fall at om jeg skal ha meg ny hagle, er Fabarm høyaktuell. En får jo et godt inntrykk av et merke når det fremdeles er godt som gull tjue år etter. :)

 

12 000,- er ikke veldig mye for en god hagle i dag, men jeg vet ikke hvordan de er i forhold til feks Sabatti, Franchi og Beretta, som er tre andre italienere.

Link to comment
Share on other sites

 

12 000,- er ikke veldig mye for en god hagle i dag, men jeg vet ikke hvordan de er i forhold til feks Sabatti, Franchi og Beretta, som er tre andre italienere.

 

 

12000 er i mine øyne altfor mye for ei hagle, spesiellt hvis man er fersk. Kjøp ei billig ei i starten. For alt du vet kan det være du går drittlei jakt allerede etter en halv sesong. Finn ei billig som passer deg. Husk det er ikke hagla som avgjør om fuglen eller lerdua knuser, det er skytteren. Bruk heller de resterende pengene på gode støvler og en god jaktdress og med de prisene det er på ammunisjon i dette landet trenger du litt kroner der og

 

Da jeg skulle kjøpe min første hagle sa jeg til selgeren at jeg skal ha den billigste hagla dere har, Jeg kjøpte en for 2900 kr av tyrkisk opprinnelse. Jakter med den hagla den dag i dag. Er veldig slapp med pussen på den men den har aldri klikket på alle de tusenvis av skudd som har gått gjennom det løpet

Link to comment
Share on other sites

Elos A trodde jeg faktisk ikke ble lagerført av noen i Norge, men 12' høres ut som ett utgangspunkt å prute endel på.I prislisten vår for 2010 hadde Elos A en pris på rett over 10 500,-

 

Fabarm er kanskje det mest innovative firmaet i bransjen i Italia for øyeblikket og har en meget rikholdig R&D avdeling, ved siden av å være ett av de få firmaene som faktisk lager sine egne løp osv. De fleste kjøper piper fra en av de 3-4 som lager.

 

Fabarm er også den eneste av produsentene som trykkskyter til 1630 Bar, ikke 1370 som er Fransk Lilje. 1630 grensen er valgt for å ta høyde for de sprekeste amerikanske stålpatronene som ikke er CIP godkjent.

 

Tribore løpene til Fabarm med HP choker er rett og slett topp, og det er vel ikke helt uten grunn at f eks Beretta har adoptert de chokene i sin SV 10.

 

Sjekk at Elos A'n du har fått tilbud på er 2011 produksjon. I 2010 hadde den ikke Tribore løp og HP choker. Det betyr en hel del. Fra 12' er det kort vei opp til en Elos C som i tillegg har Titan belagt alle bevegelige deler samt blir levert med stokk på mål inklusive i prisen.

Link to comment
Share on other sites

Hva man skal med ejektor er egentlig en gåte for meg.

 

På lerduebanen skvetter hylsene ut og rundt deg. Må plukke opp og hive i søpla. En kan jo knekke hagla oppi søpla og da, men...

 

På jakt hiver børsa ut hylsene og ned i lyngen. Man må bøye seg og plukke opp.

 

Med ekstraktor er det faktisk enklere. Man bare tar ut hylsene...

 

Noen liker mora, andre liker dattera. Smaken er altså forskjellig. Har ejektorer på Fabarmen min, men jeg har da strengt tatt ikke bruk for det...

Link to comment
Share on other sites

På lerduebanen skvetter hylsene ut og rundt deg. Må plukke opp og hive i søpla. En kan jo knekke hagla oppi søpla og da, men...

 

Legg tommelen på hylsene i det hagla knekkes og før ejektorene aktiveres, da slipper du å plukke hylser fra bakken.... :wink:

Å knekke hagla ned i dunken synes jeg er en uting, det blir så mye vifting med piper i alle retninger.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar og link. fant ut at elos a og b ikke har automatic ejectors. det har kun elos c al men den koster ca 15000.

praktisk sett er det vell en fordel med ejector?

 

I praktisk bruk er det egentlig ingen forskjell med og uten ejektorer, men i mine øyne er ikke hagla komplett uten. Mange som er uenige med meg, men da kan de jo bare kjøpe seg en Fabarm som har ejektorer som kan "skrus av" om en ikke ønsker dem. :winke1:

 

Elos C er ligger på ca 14' inkl måltilpasset stokk. Ingen forskjell på pris mellom en AL og en Field

Link to comment
Share on other sites

Hva man skal med ejektor er egentlig en gåte for meg.

På lerduebanen skvetter hylsene ut og rundt deg. Må plukke opp og hive i søpla. En kan jo knekke hagla oppi søpla og da, men..

 

Bare tull de fleste har ejektorer på sine banebørser!, man tar enkelt i mot tom hylsene ved at man holder hånden over dem når man knekker hagla.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar og råd. Jeg heller litt til det at det er raskt å lade om på jakt. ser og probleme med hylser som spretter rundt på standplas,men der skal man jo ta hensyn til at det kansje står andre å skyter ved siden av. har bestemt meg for automatic ejector. men ikke hvilken hagle jeg kommer til å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...