Jump to content

Viltpåkjørsler om høsten


Bamrud

Recommended Posts

Høsten er ved siden av våren "høysessong" for viltpåkjørsler. Det er spesielt i oktober om høsten som det kjøres på flest elger og annet storvilt.

Noen veistrekninger er ekstra utsatt for trekk av dyr morgen og kveld og det er uten tvil mangel på viltgjerder i dette landet. I tillegg er det nå populært å montere midtdeler på en del av de mest ulykkesbelastede veiene. Noe som er rene fella for all slags vilt som forvirrer seg ut på veien. Men dette blir en annen debatt.

Det jeg ønsker å lufte nå i denne tråden er om viltet som trekker mot veiene ved utøvelse av jakt i området.

 

Jeg er selv elgjeger og jakter i et område hvor det er en riksvei som bokstavelig talt deler terrenget i to. Jeg har tenkt mange ganger på hva om jeg som hundefører er årsak til en elgpåkjørsel med personskader? Når en forfølger elgen med hund så har man aldri garanti mot å presse elgen mot riksveien. Man tar sine forhåndsregler selvsagt, men en støkt elg kan ta lange strekninger på kort tid, og selv om jeg stopper drevet når det ser ut til å gå mot riksveien kan det allerede være for sent.

 

En ting er å leve med å vite at det er elgen jeg tok ut i skauen som er den som dro mot veien og kvestet en bilist.

Men hvem har ansvaret i denne tragedien?

Nå jakter vi kun med bandhund, men hva med løshund som ikke tar mine forholdsregler og prøver å stoppe i tide? Ei lausbikkje vil presse elgen rett ut i trafikken. Med dommen over bikkja som jagde en elg ut i et basseng for et par år siden (Den rettsaken hvor hundeeier måtte erstatte skadene elgen forårsaket) i friskt minne, dukker slike tanker opp med jevne mellomrom. Står hundeeier ansvarlig også her?

Dette har vi diskutert noe i jaktlaget og dette ønsker jeg å komme skikkelig til bunns i.

Hvilken lov er det som gjelder ved viltpåkjørsel? Viltloven og naturmangfoldloven? Hundeloven? Eller rett og slett veitrafikkloven siden dette dreier seg om trafikkert vei?

Link to comment
Share on other sites

Temaet er sikkert meir relevant for elg en for hjort som viltart, det er sistnevnte eg har mi erfaring frå, difor vert kanskje vinklinga litt annleis..?

 

På vestlandet opplever me tilsvarande periodar som du beskriv, der viltet er meir aktive enn ellers i året.

Mitt inntrykk er at dette er knytta til den adferden som dyret naturleg har på nevnte tider av året, td. forflytning mellom sommar / vinterområder, brunst og paring osv. I tillegg har ein registrert generell auka aktivitet rundt fullmåne.

Dette kan vel lite påverkast frå menneskeleg hald, anna enn å ta ekstra hensyn i aktuelle område. kombinert med rydding av skog på mykje brukte kryssingspunkt.

For hjorten sin del er dette med kryssing av veg eit mindre problem under jakt, då dyra normalt søkjer mot tettare, eller meir høgtliggande terreng når dei vert pressa. ( me har ikkje så mykje offentlege vegar som deler teigane heller )

 

Men har du inntrykk av at dyra lar seg pressa til å kryssa traffikert veg på dagtid viss dei har alternative ruter i skogen? ( eller er dette korridorar som dei ellers brukar mellom terrenga i nærområdet, med andre ord; foretrukne ruter? )

Link to comment
Share on other sites

Men har du inntrykk av at dyra lar seg pressa til å kryssa traffikert veg på dagtid viss dei har alternative ruter i skogen? ( eller er dette korridorar som dei ellers brukar mellom terrenga i nærområdet, med andre ord; foretrukne ruter? )
Både ja og nei. Det har hendt at elgen har passert riksveien under drev, da på de vanlige trekkrutene. Men heldigvis har det gått bra uten ulykker.

 

I området jeg jakter er det forøvrig mange viltpåkjørsler i august/september. Alså før elgjakta starter.

 

For å veie opp med litt god samvittighet, tenk hvor mange påkjørsler det hadde blitt hvis jakten ikke hatt blitt utført. :wink:
Helt klart! :)

Det er nærmest derfor dette jaktlaget er oppretta. For å holde bestanden av skade og trafikkfarlig elg nede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...