Jump to content

rust på tikka t3 stainless?


svendlauvrak

Recommended Posts

oki... :shock: da får jeg gjøre det.. men har en kompis som ikke har pusset sin på 1 1/2 år.. ikke kommer noe på den.. men kom på min etter 2 mnd , da hadde jeg pusset og oljet etter 1 mnd.. disse prikkene kom etter 2 mnd i skapet :trist:

hva er vitsen å kjøpe denne rifla å ikke den med sort pipe da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 x T3SS, og kommer med følgende anbefaling:

 

Plukk børsa fra hverandre, kjøp det fineste stålull som du finner på butikken.

Tapp i lunka vann i en plastbøtte.

Puss grundig over hele børsa.

 

Dette har hjulpet for meg, og 2 av børsene mine er typisk brukt mest til sjøjakt.

Virker som det ikke er stålet i børsa som er problemet, men avsettning/rester av maskinstålet, som børsa ble maskinert med,

som begynner å ruste. Etter denne behandling, har jeg ikke hatt en eneste rustflekk.

 

NB!!!! Ikke blande ordet rustfritt med stainless, som er direkte oversatt med stain = ruster, less = mindre.

Link to comment
Share on other sites

ok. takk for innlegg... jeg er nok enig i teorien at det er partikler fra noe annet enn selve pipa det ruster i.. ser ut som noe små merker i stålet som er utsatt.. merkelig.. men skal ta bedre vare på den nå.. er fantastisk fornøyd uansett..

kjøpte den med syntetstokk,justerbart kinn skjefte,a-tech titan demper og s&b 3-12*50 kikkert.

noen som anbefaler lengde på løpet?? skal korte den litt :idea:

Link to comment
Share on other sites

Har en tikka t3 ss. Denne rustet utrolig lett, løpet ble gult i løpet av noen dager med jakt i regnvær, var nok ikke særlig flink til å pusse.

Skar av et kloakkrør på langs (som en takrenne), plugget dette i begge ender. Tok av kikkerter og stokker på tikkaen, hagla og salongen. La disse nedi det åvskårede røret. Fylte opp med lampeolje (biltema). Lot børsene ligge i ca en måned i parafinbad. Etter dette har våpnene ikke rustet.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Jeg var og så på en tikka stainless i kveld.

Temmelig sikker på at den ikke er blitt mye brukt, men var det samme der en god del rustflekker på metallet.

Ikke at jeg bryr meg så mye om det, men lurer på om jeg like godt kan gå for blånert.

Dette var en T3, har ikke fikla så mye på de før, men synes liksom pistolgrepet var litt for tykt i forhold til det jeg liker best.

Er det tynnere på T3X kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at de er rustfri, men tror det er forskjell på hvor lett rustfrie rifler ruster for og si det sånn.

Min ringe erfaring virker Ruger og være bedre enn Tikka der.

Er jo noen kr ekstra men ved kjøp av ny tikka ville jeg valgt stainless tror jeg.

Ville tatt og behandlet rifla med Eezox viss jeg kunne fått tak i.

Våpenfett samler så inni hampen med drit.

Alternativt en hard bilvoks.

Dette med en tynn oljefilm utenpå våpenet hjelper vel også, men den forsvinner vel så fort.

Link to comment
Share on other sites

På 29.10.2019 den 19.57, Sitka skrev:

Jeg var og så på en tikka stainless i kveld.

Temmelig sikker på at den ikke er blitt mye brukt, men var det samme der en god del rustflekker på metallet.

Legg ut bilder av denne rusten, jeg tipper det bare er anløpt i overflaten og kun kosmetisk som du enkelt polerer vekk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...