Jump to content

Ammo til Desert Eagle 44. magnum


kim@kimbratteli.no

Recommended Posts

MR sier selv at all ammunisjon som er produsert etter standardene til SAAMI (stort sett det meste amerikanske) eller CIP skal virke i DE. Gjelder Mk. XIX. (Mk. VII er skrot).

FlatPoint er en fordel pga det korte magasinet - reduserer farenfor at patronen henger seg opp / blir utsatt for friksjon p.g.a. slurvete pussing.

 

Desert Eagle er en meget driftssikker pistol når den vedlikeholdes riktig. Det er bare en tåpelig myte at den er kresen på ammunisjon

 

Feilfunksjonering er nesten utelukkende forårsaket av dårlig vedlikehold. Det originale verktøyet som følger pistolen MÅ brukes når kammeret under gassutslippet foran skal rengjøres. Det er ingen andre måter å få det tilfredstillende rent på. Unngå bruk av blykuler. Belagte kuler som f.eks. Rainier, Berry's, Frontier, H&N etc. er helt forsvarlig å bruke.

 

Magtech er ladet etter CIP og skal fungerer vanligvis veldig fint i DE'

er som er i orden.

 

Forøvrig, er du så heldig å ha en DE så behold den. Nå får du ikke tak i den lenger.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje våre so aktiv på forumet i det siste... men får en ikkje tak i DE 44.mag lenger? koffor?

Det gjelder alle Desert Eagler fordi Magnum Research for tiden ikke kan eksportere til Europa. Jeg vet ikke hvorfor eller om det eventuelt ordner seg på sikt. Carl Walther er Europa-representant for DE, og deres lager er rimelig tomt.

Skal du ha tak i en ny DE må du enten importere den selv fra en amerikansk distributør som har eksportlisens eller satse på at det ligger en og slenger i et lager her eller der.

De fleste Desert Eagler produseres igjen i Israel (av IWI, tidligere en div. i IMI - og har bedre kvalitet enn noensinne), men de selger ikke direkte til hverken forhandlere eller sluttbrukere. Jeg forstår det slik at de eneste våpen som kan kjøpes direkte fra Israel akkurat nå er Galil rifler da disse ikke kommer i konflikt med noen lisensavtaler, men er ikke helt sikker da det egentlig er et uinteressant tema for meg (og sikkert for de fleste andre også så lenge søknader på halvauto rifler ikke behandles, ref. Politidirektoratet)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har hørt er meget stor etterspørsel i USA. De klarer ikke å produsere nok.

Da har du hørt helt feil eller fått desinformasjon fra en uinformert kilde, se mitt innlegg over. Ingen problemer med produksjonskapasiteten til IWI, de leverer vanligvis i løpet av få uker etter mottatt ordre. Restruktureringen har vært forbilledlig og implementeringen av internasjonale kvalitetssikringsrutiner har påviselig både øket kapasitet og kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder alle Desert Eagler fordi Magnum Research for tiden ikke kan eksportere til Europa. Jeg vet ikke hvorfor eller om det eventuelt ordner seg på sikt. Carl Walther er Europa-representant for DE, og deres lager er rimelig tomt.

Skal du ha tak i en ny DE må du enten importere den selv fra en amerikansk distributør som har eksportlisens eller satse på at det ligger en og slenger i et lager her eller der.

De fleste Desert Eagler produseres igjen i Israel (av IWI, tidligere en div. i IMI - og har bedre kvalitet enn noensinne), men de selger ikke direkte til hverken forhandlere eller sluttbrukere. Jeg forstår det slik at de eneste våpen som kan kjøpes direkte fra Israel akkurat nå er Galil rifler da disse ikke kommer i konflikt med noen lisensavtaler, men er ikke helt sikker da det egentlig er et uinteressant tema for meg (og sikkert for de fleste andre også så lenge søknader på halvauto rifler ikke behandles, ref. Politidirektoratet)

 

 

Da fikk jeg bekreftelse fra Rune på Intersport Bogstadveien. Han kan fortelle akkurat det samme. Ventetiden bli nok veldig lang.

Link to comment
Share on other sites

MR sier selv at all ammunisjon som er produsert etter standardene til SAAMI (stort sett det meste amerikanske) eller CIP skal virke i DE. Gjelder Mk. XIX. (Mk. VII er skrot).

FlatPoint er en fordel pga det korte magasinet - reduserer farenfor at patronen henger seg opp / blir utsatt for friksjon p.g.a. slurvete pussing.

 

Desert Eagle er en meget driftssikker pistol når den vedlikeholdes riktig. Det er bare en tåpelig myte at den er kresen på ammunisjon

 

Feilfunksjonering er nesten utelukkende forårsaket av dårlig vedlikehold. Det originale verktøyet som følger pistolen MÅ brukes når kammeret under gassutslippet foran skal rengjøres. Det er ingen andre måter å få det tilfredstillende rent på. Unngå bruk av blykuler. Belagte kuler som f.eks. Rainier, Berry's, Frontier, H&N etc. er helt forsvarlig å bruke.

 

Magtech er ladet etter CIP og skal fungerer vanligvis veldig fint i DE'

er som er i orden.

 

Forøvrig, er du så heldig å ha en DE så behold den. Nå får du ikke tak i den lenger.

 

Fant litt info vedrørende ammo til DE:

 

Dette system må IKKE udsættes for bly da det ikke er muligt at rense.

Det gælder også for fuldkappede projektiler. Disse er ofte ikke kappede i bunden, hvorfra bly bliver afsmeltet af krudtgasserne. ( 2.000o  C.)

Derfor må der alene skydes med halvkappet projektiler i pistolen. For at sikre en god funktion, skal pistolen være vel rengjort og velsmurt.

 

Magtech FMJ er vel fuldkappede?

Kan disse da brukes??

 

Flott om noen kan kommentere.

Link to comment
Share on other sites

Magtech FMJ er vel fuldkappede?

Kan disse da brukes??

 

Flott om noen kan kommentere.

 

Hvis du skal følge denne oppskriften, så må du enten bruke hullspiss/softpoint (HP/SP) eller Total Metal Jacket (TMJ). FMJ er vanligvis ikke lukket bak. Tror dog ikke jeg ville vært så redd for avsmeltingen bak på kulene, ved sånne temperturer så fordamper og brenner blyet, og mesteparten av det som kunne limt igjen gassrøret ditt blir eksos.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal følge denne oppskriften, så må du enten bruke hullspiss/softpoint (HP/SP) eller Total Metal Jacket (TMJ). FMJ er vanligvis ikke lukket bak. Tror dog ikke jeg ville vært så redd for avsmeltingen bak på kulene, ved sånne temperturer så fordamper og brenner blyet, og mesteparten av det som kunne limt igjen gassrøret ditt blir eksos.

 

Øivind

Det er absolutt ikke tilrådelig å bruke kuler som har eksponert bly bak. Vedkommende som "tror" noe om saken har ikke en Desert Eagle selv, har aldri har prøvd en DE og spesielt aldri pusset en DE? Ser at enkelte forståsegpåere her på forumet urettmessig og feilaktig tilskriver Desert Eagle en del nykker som "kresen på ammo", "ikke funksjonssikker" o.s.v. - helt ufortjent. Slikt vissvass har enkelt og greit oppstått på grunn av brukerfeil som valg av feil ammo og utilstrekkelig rengjøring. Gjentar for ordens skyld: Renseverktøyet som følger pistolen MÅ BRUKES - det er ingen alternative metoder å rengjøre gassylinderen på. Har du ikke dette verktøyet, kan det bestilles fra MR for en billig penge og kommer i posten i løpet av et par dager.

 

Minner også om at rekylfjærene har begrenset levetid og skal byttes hyppig - alle fire. .44 Mag er det kaliberet som sliter fjærene raskest, faktisk ca 30% raskere enn .50AE.

(.357 har bare to fjærer og disse ser ut til å holde ganske lenge)

 

Hvis du pusser riktig (se filmen som ligger vedlagt bruksanvisningen), velger riktig ammo og bytter fjærer periodisk vil du bli forbløffet over hvor pålitelig en DE er, spesielt de som er produsert av IWI etter 2008.

 

Forresten, hvis du vil ha "billig" ammo, går det veldig fint å bruke belagte kuler som f. eks. Rainier, Frontier, Berry's og HN. Prøv med kruttyper som Vihtavuori N-105, eventuelt N-350. N-110 kan benyttes, men da må du lade veldig hardt for å unngå uforbrent krutt i mekanismen - grisete greier.

 

Et velment råd til slutt: ikke vektlegg synsing og troing fra upålitelige kilder. Forhold deg til genuin ekspertise som f. eks. å konsultere meg hvis det er noen form for tvil.

Link to comment
Share on other sites

Et velment råd til slutt: ikke vektlegg synsing og troing fra upålitelige kilder. Forhold deg til genuin ekspertise som f. eks. å konsultere meg hvis det er noen form for tvil.

Sterke ord. En slik formulering ville vanligvis bli oppfattet hoverende. Men her har du sannsynliggjort at du har god greie på DE, slik at du har noe dekning for utsagnet ditt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takk for meget godt svar og mange gode tips. Jeg tenkte nettopp på disse fjærene, men hvor kan man få bestilt disse?

Er disse også vanskelige å få tak i med tanke på problemene man har med salg av nye DE'er i Europa.

Carl Walther GmbH har komplette fjærsett til Mk XIX på lager, og det er ikke så mye dyrere enn løse fjærer. Da får du hele enheten med fjærguider og alle fire fjærene montert. (som er lurt, da de innerste små fjærene gnager veldig på rod'ene). Antar det kommer på rundt €100. NB, fjærene til .50AE og .44Mag er helt identiske, men av en eller annen merkelig grunn har de forskjellig varenr. Tror grunnen kun er for å samle statistikk på deleforbruk til de forskjellige modeller. Er de utsolgt for det ene, bestiller du enkelt og greit det andre.

Ring +49 07 31 15 39 0, de pleier å være veldig hyggelig å putte tingene i posten samme dag. Tips, bestill justerbare sikter samtidig hvis du vil ha det, de har bare noen ytterst få igjen og de produseres ikke lenger (laget av Millett).

 

Forøvrig så ser det veldig mørkt ut hvorvidt DE noensinne blir tilgjengelig i Europa igjen, ihvertfall på kort sikt. De nye eierne av Magnum Research har ikke eksportlisens. De vil heller ikke ta bryderiet og kostnadene med å søke uten at Europarepresentanten komitter seg til å kjøpe et visst volum og også andre ting fra produktspekteret enn DE sånn som BFR, Baby Eagle og 1911 modellene.

 

Walther vil gjerne, men kan visst ikke forplikte seg uten at styret i Umarex gir nødvendige fullmakter. Kan nok bli lenge til vi ser Desert Eagler i butikkhyllene, ja :-(

Link to comment
Share on other sites

Et velment råd til slutt: ikke vektlegg synsing og troing fra upålitelige kilder. Forhold deg til genuin ekspertise som f. eks. å konsultere meg hvis det er noen form for tvil.

Sterke ord. En slik formulering ville vanligvis bli oppfattet hoverende. Men her har du sannsynliggjort at du har god greie på DE, slik at du har noe dekning for utsagnet ditt. :winke1:

Hoverende? Hmmm - tja, det er vel hyggelig å kunne være til hjelp?!?!?

Som Konge på forumet og besitter av unik & spesiell ekspertise som favner om et bredt spekter av våpensystemer og overgår nivået de fleste andre kan skilte med til sammen var det kun ment som en beskjeden faktafremstilling.

 

Man kan vel si det slik at min rolle på forumet tilsvarer Kaptein Sabeltanns rolle på de syv hav :-)

Link to comment
Share on other sites

Hoverende? Hmmm - tja, det er vel hyggelig å kunne være til hjelp?!?!?

Som Konge på forumet og besitter av unik & spesiell ekspertise som favner om et bredt spekter av våpensystemer og overgår nivået de fleste andre kan skilte med til sammen var det kun ment som en beskjeden faktafremstilling.

 

:shock:

Du er fra nå av min eneste rådgiver på DE. Du er kongen.

Link to comment
Share on other sites

Som Konge på forumet og besitter av unik & spesiell ekspertise som favner om et bredt spekter av våpensystemer og overgår nivået de fleste andre kan skilte med til sammen var det kun ment som en beskjeden faktafremstilling.

 

Man kan vel si det slik at min rolle på forumet tilsvarer Kaptein Sabeltanns rolle på de syv hav :-)

 

Greit. Du skriver underholdende, og såvidt jeg med min betydelig mer ringe kunnskap kan bedømme, med faglig kompetanse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja. Poenget er at kulene ikke skal ha bly blottlagt for kruttgassene. Og at bly helst heller ikke skal komme i kontakt med løpet innvendig. De fleste halvmantlede kuler i våre dager har mantel som er trukket langt nok frem til at blykontakt i løpet unngås.

GC (metallkapsel) påsatt blykule i baken er trolig ikke tilstrekkelig beskyttelse for å hindre blyavsetning i rekylsystemet på DE.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Carl Walther GmbH har komplette fjærsett til Mk XIX på lager, og det er ikke så mye dyrere enn løse fjærer. Da får du hele enheten med fjærguider og alle fire fjærene montert. (som er lurt, da de innerste små fjærene gnager veldig på rod'ene). Antar det kommer på rundt €100. NB, fjærene til .50AE og .44Mag er helt identiske, men av en eller annen merkelig grunn har de forskjellig varenr. Tror grunnen kun er for å samle statistikk på deleforbruk til de forskjellige modeller. Er de utsolgt for det ene, bestiller du enkelt og greit det andre.

Ring +49 07 31 15 39 0, de pleier å være veldig hyggelig å putte tingene i posten samme dag. Tips, bestill justerbare sikter samtidig hvis du vil ha det, de har bare noen ytterst få igjen og de produseres ikke lenger (laget av Millett).

 

Har snakket med Carl Walther GmbH. De hadde ingen ting på lager og kunne ikke si når de fikk inn mer :trist:

 

Noen som vet om andre som kan ha deler til DE?

Link to comment
Share on other sites

Var det fjærer du først og fremst trenger?

Komplett fjærsett inkl. ejektor og ekstraktor pins,

veldig billig, kun kr 558,-

Velsdig lurt å ha for hånden slik at det er enkelt å bytte av og til,

hver 3000 skudd i flg anbefalingene til produsenten.

 

Inneholder:

•Two outer recoil springs

•Two inner recoil springs

•Two retaining rings

•Ejector pin

•Ejector spring

•Magazine spring

•Extractor pin

•Extractor spring

•Firing pin spring

 

Klikk på linken under:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/secbf6035424b/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/214687&ff_pos=32&ff_origPos=32&ff_simi=99.98&ff_TrackGUID=4EDE5F3B-F9AE-8F4C-8431-7F0000010CF8

 

Forumkongen er alltid glad for å være til hjelp :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...