Jump to content

Schmidt&Bender Zenith 2,5-10x56 eller 3-12x50?


Kallek

Recommended Posts

Jeg bestilte en Schmidt&Bender Zenith 2,5-10x56 med lys og kompensator, men fikk

ved en feil en S&B Zenith 3-12x50 med lys og kompensator istedet...

Nå har jeg blitt i tvil om jeg skal beholde den jeg fikk, altså 3-12x50...

Prisen er lik så det har ingen betydning. Hadde lyst på 56 lysåpning, men da jeg snart er

40 har jeg hørt at øynene ikke greier å utnytte de ekstra mm med lysåpning lenger. Stemmer det?

Er vel kanskje større nytte av å ha kompensator på den med 3-12 forstørrelse?

 

Hvilken ville dere ha valgt og hvorfor?

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Gå for bytte du.

 

Skal du gi såpass for et kikkertsikte som en Zenith koster, kjøper du det du vil ha, så slipper du å angre senere.

 

Det er ikke voldsomme forskjellene i skumringsegenskaper på de to, samt at lysdot hjelper en 50 mm og. Når nattsynet svekkes på folk over 40, blir det heller ikke i stand til å ta inn så mye lys som en 56 mm klarer (har jeg lest, om jeg ikke har misforstått), MÅ man ikke ha 56 mm. Meeen... Får du 56'en i stedet er du da i hvert fall ikke i tvil!

 

Går du for 50'en vil du alltid lure litt på om 56'en hadde vært bedre likevel...

 

Har sett på spesifikasjonene på S&B sine sider. De er ikke veldig ulike i størrelse og vekt heller. Samtidig ville jeg heller hatt lavest mulig forstørring fremfor størst mulig.

Link to comment
Share on other sites

Den skal brukes hovedsakelig til rådyrjakt, og da mest morgen og kveld. Blir nok noe jakt på dagtid på smygjakt også.

Skal ikke brukes på nattjakt. Skal også brukes til gåsejakt på litt lange hold.

 

Fikk den forresten til en god pris hos Jakt&Friluft til 12500,-. De har veiledende pris på 15900,-. Fikk pristilbud fra Winge på 17300,- for samme kikkert....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe, artig å lese at det er flere som venter på 56en med kompensator.

 

Bestillte min i April og enda har jeg ikke fått den. Skal nevnes at J&F er meget greie og låner meg en tilsvarende, uten komp, til den andre kommer :D Fikk feil i posten to ganger. Først 50en uten komp, så 56en uten komp. Jeg er 33 og la godt merke til forskjell når jeg sammenlignet i mørkets frembrudd.

 

Selv er jeg inne på tanken å egentlig gå helt vekk fra S&B, ene og alene for jeg finner Zeiss sin LotuTec bedre under fuktige forhold. Linsene dugger på min S&B bare jeg legger rifla i fuktig gress under jakta, i det jeg skal krype oppover toppen på en bø for å stille inn på beitende hjort.

 

Så, dersom det er noen som har en, la oss si Diarange ø56 som godt kan være et par tre år (med LotuTec), så er jeg intr i å bytte :winke1::winke1:

 

Dersom jeg ser vekk fra dette med linse dugger er jeg strålende fornøyd med siktet. Jeg har FlashDot7 og syns det er helt ypperlig men for min del blir det mye smyg og kryping så da er jeg avhengig av noe som dugger minst mulig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit at jeg låner denne tråden litt. Lurer selv på å kjøpe en schmidt & bender zenit 2.5-10x56 (m/lys)

Jeg lurer på følgende.

Hva er forskjellen på FlashDot7 og FlashDot4?

Er det utpreget "dorulleffekt" på denne i de minste forstørrelsene? (Jeg hater det!)

Fordeler/bakdeler sammenlignet med Carl Zeiss Victory 3-12x56?

 

Prisen på denne samenlignet med Zeiss er jo rimelig lik. Hakket over i pris finner man Z6i 2-12x50. Men det går jo rykter om at denne ikke er riktig så bra i dårlig lys. Om dette stemmer vet ikke jeg, men bak et hvert rykte kan det jo være et snev av sannhet :forvirra:

Er det foresten "dorulleffekt" på Z6en (jeg hater det sterkt og inderlig :twisted: ). Ble mye dette. Om noen kan svare på litt blir jeg gla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...