Jump to content

Bommert med lyddemper/gjenging


sealie

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg trenger innspill på et noe sært problem. Og siden jeg selv er en noe fersk jeger og våpeneier, trenger jeg innspill fra ekspertene :-)

 

Etter å ha anskaffet meg en CZ 455 Thumbhole Varmint i .22LR, bestemte jeg meg for å kutte pipa en del, å gjenge løpet i M14x1,5mm - siden min allerede kjøpte A-Tec Maxim til Schultz'en min i 6,5x55mm allerede er i denne diameteren. Overaskelsen ble derimot stor når jeg fikk beskjed av min børsemaker at den 20mm (21mm?) tykke varmintpipa ikke går inni bakstykket til A-Tec Maxim standardversjonen. Så nå føler jeg på en måte at jeg er "stuck" med en ukonvensjonell gjengediameter på pipa mi, og lurer på om det finnes frontmonterte rimfire-dempere i denne gjengestandarden? Syns det blir litt teit å kjøpe inn en magnum/heavy barrel-type demper for en .22LR. Last resort blir vel å kjøpe en tungpipemodell av en konvensjonell < .224 demper som jeg også kan bruke på en evt. fremtidig rifle.

 

Blir veldig glad for konstruktiv tilbakemelding!

Link to comment
Share on other sites

Mange som har gjort den feilen, så ikke gå i grava pga. det. ;-)

 

Teleskopisk demper på salong ser for meg gromt ut, så jeg har derfor det. Men vil du ha frontmontert, så skaffer du det.

 

Nielsen Sonic-demperne er meget rimelige, og koster ikke all verden mer enn en vanlig 22-demper.

 

Nielsendemperen har diameter på intil 22,5mm iflg. brodjyra, så da skulle ikke det bli noe problem.

Du kan få forhandler til å dreie foringen, eller du kan gjøre det selv.

Jaktdepotet selger disse, og den fåes i din gjengedim.

Se brosjyre

 

 

Stå på, og post gjerne et bilde eller tre. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke demperen ganske enkelt dreies opp litt i bakkant?

Mjaa... Jo... Det er et alternativ, og jeg nevnte dette for børsemakeren min - som var redd for at å dreie ut for mye av bakstykket kunne gå på bekostning av integriteten av demperen som jo skal brukes til annet enn .22LR :-(

 

Å gjenge en frontmontert demper går an, men da er det nesten næmere å få gjenget om pipa på nytt i en mer konvensjonell gjengediameter for .22LR?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke demperen ganske enkelt dreies opp litt i bakkant?

 

Her er det vel snakk om selve den teleskopiske bakdelen av demperen sin kapasitet, og ikke plastikk-skiva mange dempere har i bakenden, slik at dreiing ikke er et alternativ!?

 

Min Maxim HB, feks, har ikke skive i bakkant, bare selve teleskopdelen.

Link to comment
Share on other sites

Nielsen Sonic-demperne er meget rimelige, og koster ikke all verden mer enn en vanlig 22-demper.

 

Hmmm, vet du hva disse ligger på i pris? Siden Jaktdepotet ikke akkurat holder webshoppen sin oppdatert :-) For øvrig et godt forslag, og demperen ser flott ut. Min eneste bekymring er at jeg reduserer evt. salgsverdi på rifla med denne ukonvensjonelle konfigurasjonen - særlig om jeg får meg .17HMR-pipe i samme gjenging.

 

Skal legge ut bilder når jeg får børsa ferdig utstyrt :-)

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28478158

 

 

Sonic 35 kostet vel 1200,-

 

35 og 45 sier diameteren på demperen i millimeter.

JEg ville ikke vært bekymret for dette. HAr inntrykk av at de fleste demperene idag blir laget med de vanligste gjengedimmensjonene (Den du har er ikke SÅ unormal, uten at jeg har greie ppå gjenger i det hele tatt)

Link to comment
Share on other sites

Gjeng opp en god 22-demper (feks -Tecs). Da har du en rimelig og effektiv demper som ikke veier mer enn nødvendig, skulle du trenge mer demping (tviler jeg på) skrur du på en ekstra modul eller to. Å sette en fullstørrelse teleskopdemper på en 22LR gir like mye mening som å bolte F1-hjul på en Smart.

Link to comment
Share on other sites

Varmint pipa er 22 mm tykk.

Å dem 2 eneste dempene jeg har sett/fant da jeg lette,som et tykk nokk i ræva,er BR Reflex og Sonic 45. Har selv en Sonic 45 på min 455 Varmint..i 18/1 og med 6 mm hull.

Åja det er dritt tøfft me stor demper på tykkt løp :mrgreen: . En gedigen kikkert er heller ikke å forakte..

Den kikkerten på bildet,står ikke lenger på. Nå er det en 6-24*60 av china-merket som står dær. Men den gjør jobben..men vekta snakker vi ikke om :roll:...4900 gram ink demper og 2 fot.

04102011787.jpg

Link to comment
Share on other sites

Varmint pipa er 22 mm tykk.

Ah, der var du. Vi brukte samme børsemaker, og han sa han skulle høre hvilken demper du hadde anskaffet til din CZ siden vi hadde samme pipe :-) Da tror jeg det blir Sonic 45 på meg. Tror dog du har kappet pipa litt mer enn det jeg har.

 

Åååhhh, gleder meg til kråkejakt!

Link to comment
Share on other sites

Forresten, så sa Våpen Andresen her om dagen at CZ (selv skal jeg ha .17HMR) løspiper er snart i salg. CZ hadde visstnok gått på en smell med produksjon til det sivile etter dem hadde vunnet et større anbud på leveranse av våpen til politi/forsvar. Men nå var pipene værtfall snart i løssalg :-)

Link to comment
Share on other sites

I.f importør er 17Hmr pipene i Varmint først tillgjengelig i.l.a Januar.

Jeg har 12 mm klaring fra stokkens slutt til dempere. Å jeg mener at jeg har målt at pipa er kappet 6 cm. Ikke kapp noe mer.

Demperen bygger 13 cm bak fra løpets begynnelse,å ikke 15 cm som opplyst.

Hils våpensmeden fra meg,å si jeg har snart mer jobb til han :)

Link to comment
Share on other sites

Eller du får børsemakeren til å dreie vekk de 14x1,5 gjengene du har på løpet og slår 1/2" UNF gjenger på løpet. Det er standard dempergjenger for .22 LR. Hørtes sikkert rart ut dette her, men det burde gå.

Bunndiameteren på M14x1,5 er 12,5 mm :) Det er nok gods igjen når man planer vekk de gjengene du allerede har til at dette går fint :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...