Jump to content

Lutz muller kuler til 7mm08


Hedmarkingen

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan en går frem for å få tak i kuler i fra nevnte ? Må en ha import tillatelse ?

Løpet har 1-9.5” twist, lengden er ca 45 cm.

Hva slags kulevekt er da best?

Jeg ser at Lutz kan levere kuler til dette kaliberet med følgende data:

vekt 104.1 grains (6,75 gram) BC 0,427

Vo= 966 m/sek med Vihtavuori N130 (60 cm løp).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kuler er testet og godkjent av DEVA i Tyskland. Angitte ladninger er innenfor lovlige trykkgrenser men uansett anbefales det på det sterkeste å lage en ladningstige for å finne ut om hylser er o.k. ,men ikke gå over den angitte maksladning. Utover dette er kulene svært presis og pent til vilt . Omtrent 5% av tyske viltsvin ble skutt med dem .(ca 50-60tusend) med bra resultater. Jeg har selv importert dem uten noen problemer .

Link to comment
Share on other sites

Alle kuler uansett kaliber fra Moeller fungere etter samme prinsipp : Etter kule har truffet motstand åpne de seg etter ca. 5cm og 4-6 splintrer gå av til side i en omtrent 30graders vinkel . Resten av kule ( restbolzen ) reiser videre gjennom kroppen og gi utgangshull . Denne indre

"hagleskutt " gi enda større virkning som en vanlig prosjektil og mindre blødslått .

http://lutz-moeller-jagd.de/

Link to comment
Share on other sites

Det ble gjennomført en stor test av jaktammunisjon i Tyskland i fjor .Resultatet har vært glimrende for Moellers ammunisjion : nesten eneste som kan brukes til alt europeisk vilt på 300m ( Gremse Gutachten )i.h.t. til dødelige virkning . Ut fra min egen erfaring kan jeg sier at jeg har innskutt rifle med ladestigning på 300m . Spredning med 15 forsjellige ladninger har vært ca. 120mm , d.v.s. fra laveste til sterkeste ladning . Så langt har jeg brukt 5,6mm , 7mm og 8mm. Kannskje det hjelper litt .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...