Jump to content

Påmelding stevner/kurs Magnum-klassen.


kim@kimbratteli.no

Recommended Posts

Har nå skutt med 9mm i ca 6 mnd og ønsker å skyte med noe mer trøkk i.

Tok en prat med lennsmannen og fikk forståelse av at de nå ønsker mer dokumentasjon på at man har behov for et våpen med kaliber over 9mm.

 

For å kunne dokumentere dette, tenker jeg å få meldt min interesse for skyting i magnum klassen.

 

Noen som har tips om hvor jeg eventuelt kan melde meg på stevner/kurs?

Link to comment
Share on other sites

Du går inn på terminlisten for din krets/nabokretser. Der ser du etter stevner merket 1S. Disse inneholder magnumklassene. Det vanlige er at det IKKE er forhåndspåmelding. Du drar kun dit og melder deg på.

Nå kan du ikke melde deg på uten våpen, så dette er ikke veien å gå.

 

Dette er veien: Du melder deg på i approberte stevner (de som står på terminlista) med din 9mm. Når du kan dokumentere er del aktivitet i approberte stevner, åpner dørene seg for nye våpen.

 

Slik kan vi bare innse at det blir i fremtiden. Aktive skyttere (= de som deltar i approberte stevner) vil få de våpen de ønsker. For de andre blir det langt trangere kår.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som både skytter og Lensmann burde sette seg litt mer inn lover og regelverk 8)

 

Det er ikke noe kursing krav for felt skyting, uansett klasse. Er du definert som "mosjonsskytter" i henhold til regelverket kan du kjøpe intill fire håndvåpen til de programmer som forbundet administrerer. Kaliber og gren er irrellevant.

Link to comment
Share on other sites

Av og til når man leser innlegg om råd som søkes, så lurer jeg på om ikke folk som

er tilknyttet en klubb snakker med folka i klubben og får råd derifra.

 

Enten det dreier seg om valg av våpen, søknader eller stevner så er vel klubben den

nærmeste instans til å gi råd, og man ville tro at det å gå på stevner også var endel

av klubbmiljøet som man kan henge seg på.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke alle klubber som har like høyt aktivitetsnivå. Klubben jeg skyter i består mest av godt voksne medlemmer som ikke gjør noe annet enn å møte opp på treninger samt å delta i "klubbmesterskap". Så for min del finner jeg informasjon her og google.

Link to comment
Share on other sites

Rawlings, samme her.

Følte også att de jeg traff i klubben var dårlig oppdatert på lover og regler.

Ble litt lei all synsingen (fikk mye bedre og riktigere svar her på forumet enn i klubben) printet ut våpenloven, rundskriv, regler for våpen og skytegrener puttet allt i en pærm og overleverte det til ordføreren for oppbevaring i klubblokalet.

Dette ble positivt mottat og allt blir så mye enklere når vi enkelt kan slå opp vad som gjelder når noen spør :wink:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som både skytter og Lensmann burde sette seg litt mer inn lover og regelverk 8)

 

Det er ikke noe kursing krav for felt skyting, uansett klasse. Er du definert som "mosjonsskytter" i henhold til regelverket kan du kjøpe intill fire håndvåpen til de programmer som forbundet administrerer. Kaliber og gren er irrellevant.

 

 

Du mener vel "rekreasjonsskytter"?

 

Ut i fra det du (trådstarter) skriver så fyller du uten tvil kravene til å erverve inntil fire våpen. Det burde være uproblematisk å få tillatelse til en .357 uten å dokumentere annet en jevnlig aktivitet i klubben din. Skader selvfølgelig ikke å slenge seg på noen approberte stevner, men politiet kan ikke kreve dette. I alle fall ikke etter dagens regelverk.

.357 er for øvrig mye gøyere å skyte med enn 9mm :twisted:

Link to comment
Share on other sites

.357 er for øvrig mye gøyere å skyte med enn 9mm :twisted:

Klar tale der, og .44 mag har mer smell og rekyl og er derfor enda mye gøyere.

I den sammenheng mener jeg at nybegynnere ikke bør kaste bort tid etter sikkerhetskurset og den obligatoriske 6 mnd oppmøtetiden, men søke om .357 M eller .44 M straks. Og altså ikke søke om å få kjøpe .22 pistoler først. Bare tull det, og ikke smeller det heller. .22 pistoler er til sportspistolprogrammet (VM-fin) for damer det.

Personlig er jeg kun moderat interessert i treffprosenten min. Ei heller har jeg noen stor interesse av å plassere meg på resultatlister.

Det kan andre drive med.

Hos meg er det er smellet som teller mest.

Klubbkompisene mine sier det så "treffende":

No loud bang, - no fun!

Link to comment
Share on other sites

Ja, smell og rekyl er utrolig ok :D Ørene og ledda tåler også dette mye bedre enn en skarve .22, for ikke å snakke om skyting med luftvåpen. Selv synes jeg det er helt ok å ha fått nedsatt hørselen, samt å være vissen i høyre arm og særlig fingre, etter skyting med .22. Det er aldeles ikke skyting med .500 S&W, .454, .445 Super Mag, .44 mag og de andre pusslingen med magnum i navnet, som har gitt meg dette.

 

Men Lensmannen i saken kunne nok, sammen med mange andre med avgjørselsmyndighet i våpensaker, ha satt seg bedre inn i saksområdet. Mye irritasjon hadde da vært unngått, men bra er det at det er mye riktig info å få her. Ta med kopi av det aktuelle rundskrivet, mener forresten at det også er innkorporert i forskrift, så bør mye ordne seg.

Link to comment
Share on other sites

Søknaden er levert og det ser greit ut.

Jeg hadde med meg litt informasjon rundt reglementet vedrørende magnum 2 klassen. Videre måtte jeg vise til stevner jeg kunne deltatt på, samt fortelle at vi har mulighet til å trene med våpenet på bane i klubben.

 

Venter i spenning på godkjent søknad i posten om 1 uke eller 2 :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...