Jump to content

Regodkjenning med ny hundefører


Harefrøken

Recommended Posts

Mener du kun trenger fersksporprøven for at fører nr. 2 i familien som kjenner hunden godt osv. skal bli offentlig godkjent ekvipasje med hund som er godkjent fra før. Er mer usikker på om dette gjelder ved eierskifte på hund, eller med en som ikke har hunden i familien. Mulig du finner mer om dette under DN`s sider eller om Villreinjegern kan svaret ?

Link to comment
Share on other sites

Ved et tilfelle jeg kjenner så arvet vedkommende godkjent ettersøkshund etter sin avdøde bror. Papirene fulgte med, hunden og "ny eier" kunne fortsette uten nye prøver. Hvis de samme reglene gjelder så er de der for deg også. Mulig dette er forandret på disse 10 årene. Men still spørsmålet hit "Harefrøken" - magne.klokset@ktv.no, så får du garantert det svaret du søker. Magne Klokset, Norsk Schweisshundklubb kan vel det meste om ettersøk og regelverk ved dette.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha sjekket i detalj, så er jeg 99,9% sikker på, at du må gå begge prøvene med hunden.

 

Husk det er ekvipasjen, altså hund & hundefører som skal godkjennes, og ikke hunden.

 

Sjekk forøvrig sidene til jaktlykke. Skulle ikke forbause meg om du fant svaret 100% der.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen - her står det som følger;

 

"For at hunden skal regodkjennes forutsettes det at hunden minimum gjennomfører fersksporprøve med den nye hundeføreren og at politi eller kommune attesterer at hunden tidligere er brukt til jakt og ettersøk. Godkjent hundefører kan likevel føre annen godkjent hund i enkeltstående akutte situasjoner, jf. unntak i vedlegg A3 i dette rundskriv."

 

Videre-

 

Unntak:

- Kompetanse som fører av ettersøkshund dokumenteres også ved gjennomgått

opplæring i ettersøksarbeide.

 

- Hundefører som har ført en hund opp til godkjenning etter denne instruks kan

også føre andre godkjente ettersøkshunder.

 

- Ettersøksekvipasjen kan også bestå av personer med særlig nærhet og kunnskap

om ettersøkshundens egenskaper og arbeidsmåte, som f.eks. medlemmer av

hundeførerens familie og jaktlag.

 

Unntakene vil gjelde enkeltstående akutte situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg låner en NEG til elgjakt. (foresten bare jeg som bruker den hunden på jakt)

Hunden er godkjent ettersøkshund med eier som fører.

For et par år siden ringte jeg NKK for og høre hva som måtte til for at jeg kan gå ettersøk med den.

Fikk da til svar at jeg måtte avlegge enten ferskspor prøve eller blodspor.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det så med hunder som er godkjent til ettersøk via jaktprøver ?

 

Eks. Min hund er godkjent som ettersøkshund til eget vald via jaktprøve. Hvis min bror (som er i samme jaktlag)også ønsker å benytte bruke hunden, hva gjør vi da ? Er det likt som med hunder som er godkjent på blodspor, eller må min bror gå en ny jaktprøve med hunden ?

Link to comment
Share on other sites

Uansett så bør man gå flere treningsspor og gjerne også prøvene. Uansett regelverk så er det hundeekvipasjen som er det essensielle. Har sett flere gode hunder der førern ikke har trent nok til å lese signalene som hunden gir underveis, og dermed gått ut med "fører feil" der hunden har hatt 100% kontroll.

Uansett hvor god hunden er så må man klare å lese "elemnetene" i hundens arbeid. (Når hunden går over på annet spor, har tap etc etc.). Uten dette så er ikke godkjenningen verdt noen ting. Regelverk eller ikke!

Ang dette så er det kun trening og atter trening som hjelper.

 

(Litt OT men lykke til med ettersøkshunden)

Link to comment
Share on other sites

jeger66

 

Jo, du må fylle kravene til "unntak" i mitt innlegg lengre opp her.

jeg vet ikke hvor du har det fra men jeg har dømt mange prøver imange år og fylt ut skemaer,

det finnes ikke noe sted hvor politi eller noren andre skal bedømme kvalikasjoner bortsett fra hunddommer

Link to comment
Share on other sites

Neste innlegg her "Bukkebrøl" (og andre) synes jeg faktisk trådstarter fortjener et faktasvar, og ikke all synsingen som popper inn i tråden :shock: Fra å være 99.9 % sikker til bla, bla, bla til ......., er vel ikke tråden verdig. Dette er et vikig spørsmål (for flere her å få avklart ser det ut for - meg selv inkludert), også regelverket rundt det å føre en ettersøkshund godkjent for eget jaktlag av en annen. "Baktus" er selvfølgelig inne på et kjempe viktig poeng og det er trening og atter trening. Også etter at hunden har tatt prøvene såklart, blitt regodkjent eller overtatt av annen eier. Dette er nå ikke som å overta en spade..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

SvenDue

 

Jeg siterer fra "Instruks for prøving og godkjenning av ettersøkshund", fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning (DN) april 2006, som du kan finne her: www. dirnat.no

 

Så får det være fritt frem for tolkninger av regelverket fra deg og alle andre - jeg finner dette rimelig klart.

Regodkjenning = minimum fersksporprøve, dersom kandidaten tilfredstiller de krav som stilles i instruksen.

Link to comment
Share on other sites

de krav du snakker om har ikke noe med regodkjenning å gjøre,

dekommer inn ved ett jaktlag som kun har en godkjent ettersøksekvipasje,og føre blir forhindret så kan noen andrei laget søke om åvære en ekvipasje midlertidig uten å gått prøve.

SvenDue

 

Jeg siterer fra "Instruks for prøving og godkjenning av ettersøkshund", fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning (DN) april 2006, som du kan finne her: www. dirnat.no

 

Så får det være fritt frem for tolkninger av regelverket fra deg og alle andre - jeg finner dette rimelig klart.

Regodkjenning = minimum fersksporprøve, dersom kandidaten tilfredstiller de krav som stilles i instruksen.

Link to comment
Share on other sites

Gå til inlegget hos "Chiefen", og last ned linken som ligger der som en PDF fil.

 

Deretter går du til side 58, hvor jeg siterte følgende ut fra det dokumentet;

 

Chiefen - her står det som følger;

 

"For at hunden skal regodkjennes forutsettes det at hunden minimum gjennomfører fersksporprøve med den nye hundeføreren og at politi eller kommune attesterer at hunden tidligere er brukt til jakt og ettersøk. Godkjent hundefører kan likevel føre annen godkjent hund i enkeltstående akutte situasjoner, jf. unntak i vedlegg A3 i dette rundskriv."

 

Videre-

 

Unntak:

- Kompetanse som fører av ettersøkshund dokumenteres også ved gjennomgått

opplæring i ettersøksarbeide.

 

- Hundefører som har ført en hund opp til godkjenning etter denne instruks kan

også føre andre godkjente ettersøkshunder.

 

- Ettersøksekvipasjen kan også bestå av personer med særlig nærhet og kunnskap

om ettersøkshundens egenskaper og arbeidsmåte, som f.eks. medlemmer av

hundeførerens familie og jaktlag.

 

Unntakene vil gjelde enkeltstående akutte situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Om en leser hele avsnittet Bukkebrøl har sitert fra tidligere blir det litt enklere:

 

"Hvis hundefører i en godkjent ettersøksekvipasje over lengere tid eller permanent basis ikke lengere er i stand til å føre hunden, kan ikke en annen person uten videre ta over hunden og betegnes som godkjent ettersøksekvipasje.For at hunden skal regodkjennes forutsettes det at hunden minimum gjennomfører fersksporprøve med den nye hundeføreren og at politi eller kommune attesterer at hunden tidligere er brukt til jakt og ettersøk. Godkjent hundefører kan likevel føre annen godkjent hund i enkeltstående akutte situasjoner, jf. unntak i vedlegg A3 i dette rundskriv."

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men jeg lurer på en annen ting rundt dette med ettersøkshund; kan en hund som er godkjent kun til bruk i eget og tilstøtende lag/vald, brukes ved offentlig ettersøk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...